Przez inflację rezygnujemy z zakupu ulubionych marek?
Konsumenci najbardziej przywiązują się do marek słonych przekąsek, kosmetyków i alkoholu. Znacznie mniejsze znaczenie odgrywają marki pozostałych produktów spożywczych, zwłaszcza tłuszczy i produktów sypkich - wynika z raportu Ranking Popularności Marek FMCG 2022 od Listonic. Które marki najlepiej radzą sobie w nowej rzeczywistości?
Konsumenci vs inflacja
Niestabilna sytuacja na świecie i rosnące ceny podstawowych produktów zmuszają konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Jest to niemałym wyzwaniem dla wielu producentów w branży FMCG. Jak wynika z raportu State of the Connected Customer przeprowadzonego przez Salesforce, w 2021 roku aż 71% konsumentów co najmniej raz zmieniło dotychczas wybieraną markę – pod wpływem zmiany priorytetów i sytuacji finansowej.
Twórcy aplikacji Listonic sprawdzili, jak marki radzą sobie w czasach kryzysów. W tym celu przeanalizowano dane z mobilnych list zakupów w 9 popularnych kategoriach produktowych, tworząc przykładowy koszyk zakupowy Polaka. Następnie sprawdzono, jak często poszczególne produkty pojawiły się na listach zakupów, w jakich kategoriach asortymentowych konsumenci przywiązują się do marek, a także wytypowano te brandy, które najczęściej umieszczane są na listach zakupów.
Przywiązanie do marek spożywczych
Poziom przywiązania do marek, oznaczony w raporcie jako Brand Loyalty Index (BLI), znacząco różni się w zależności od kategorii wybieranego produktu. Z danych Listonic wynika, że żywność cechuje się stosunkowo niską lojalnością konsumentów. Jedynie 2,7% wszystkich produktów żywnościowych pojawia się na listach zakupów wraz z konkretną marką, ale widoczne są znaczące różnice w ramach poszczególnych grup produktów. W przypadku napojów wynik ten jest trzykrotnie wyższy i wynosi 8,9%.
- Umieszczanie nazwy marki na liście zakupów traktujemy jako oznakę przywiązania do niej, ponieważ pokazuje to, że już na etapie planowania zakupów jesteśmy zdecydowani na produkt od konkretnego producenta. Taki konsument będzie mniej podatny na inne oferty i rzadziej zdecyduje się na zakup np. tańszych zamienników – tłumaczy Agata Żur, Analityczka Danych w Listonic. – Produkty żywnościowe cechują się stosunkowo niskim przywiązaniem do marki. Może to wynikać z tego, że kupujemy je bardzo często, dlatego zamiast przywiązywać się do jednego produktu, decyzję o zakupie podejmujemy w sklepie, na podstawie dostępnych ofert.
Wraz z rosnącymi cenami spada przywiązanie do marek
Z analiz Listonic wynika, że w kategoriach takich jak tłuszcze czy produkty sypkie (np. cukier, mąka), obserwujemy szczególnie niskie przywiązanie do marek. Wskaźnik BLI dla produktów sypkich wyniósł 1,3%, dla tłuszczy – 1,4%, przy czym najniższą wartość wśród wszystkich analizowanych produktów osiągnęło masło – jedynie 0.9% produktów na listach powiązanych jest z konkretnym brandem.
Największe przywiązanie do marek dotyczy produktów z kategorii słonych przekąsek (10,7%), napojów (8,9%) oraz produktów kosmetycznych (8,7%). Wśród poszczególnych produktów szczególnie odznaczają się piwo, dla którego BLI wynosi aż 16,2%, oraz szampony – aż 22% z nich pojawia się na listach zakupów z konkretną marką.
- Warto zwrócić uwagę na kategorie, w których występuje szczególnie niskie przywiązanie do marek, czyli kategorie tłuszczy i produktów sypkich. Były one dotknięte znaczącym wzrostem cen. Bardzo wysokie przywiązanie obserwujemy w produktach kosmetycznych – te z kolei utrzymują względnie stałe ceny w porównaniu do innych grup produktowych. Uśrednione ceny produktów kosmetycznych i chemii domowej w lipcu 2022 r. były wyższe o zaledwie 2.8% niż rok wcześniej. Może to nasuwać wniosek, że w dobie inflacji, gdy konsumenci często poszukują jak najbardziej korzystnych cenowo ofert, zmienia się sposób postrzegania marki – zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic. - Analiza zachowań użytkowników aplikacji pozwala nam lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w podstawowym koszyku zakupowym Polaków, a tym samym sprawdzić, jakich wartości pożądają współcześni konsumenci.
Liderzy wśród marek FMCG
Wśród marek produktów spożywczych, które wyróżniły się bardzo wysokim udziałem na listach zakupów są m.in.: Łaciate, Mlekpol, Danone, Morliny, Mleczna Dolina, Kujawski, Desperados, Lay’s, Milka czy Lubella. W kategorii kosmetyków i chemii domowej wyróżnione zostały: Head&Shoulders, Lenor, Fairy, Lux oraz Lambi.
Pełny Ranking Popularności Marek FMCG dostępny jest na stronie: https://ads.listonic.com/raport/marki-fmcg-ranking-2022/
O badaniu:
Ranking Popularności Marek FMCG jest zestawieniem najpopularniejszych marek znajdujących się w koszyku zakupowym Polaka. W najnowszym raporcie Listonic wyróżnił marki FMCG, które z powodzeniem radzą sobie w trudnych, dynamicznie zmieniających się warunkach i cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Publikacja zawiera analizę popytu dla wybranych kategorii produktowych oraz przegląd najważniejszych trendów rynkowych determinujących decyzje zakupowe.
Analizowane dane pochodzą z aplikacji Listonic z okresu od sierpnia 2020 r. do lipca 2022 r.
![Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_386742279,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie
![Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_972723099,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw
![Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_330250556,w_226,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Gospodarka
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ibrahim-rifath-oaphds2yegq-unsplash,w_274,_small.jpg)
Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku
Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.
Konsument
Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-dokumentacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.
Ochrona środowiska
Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wwf-dyrektywa-foto,w_133,r_png,_small.png)
1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.