Komunikaty PR

Przez inflację rezygnujemy z zakupu ulubionych marek?

2022-11-02  |  18:00
Biuro prasowe

Konsumenci najbardziej przywiązują się do marek słonych przekąsek, kosmetyków i alkoholu. Znacznie mniejsze znaczenie odgrywają marki pozostałych produktów spożywczych, zwłaszcza tłuszczy i produktów sypkich - wynika z raportu Ranking Popularności Marek FMCG 2022 od Listonic. Które marki najlepiej radzą sobie w nowej rzeczywistości?

Konsumenci vs inflacja

Niestabilna sytuacja na świecie i rosnące ceny podstawowych produktów zmuszają konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Jest to niemałym wyzwaniem dla wielu producentów w branży FMCG. Jak wynika z raportu State of the Connected Customer przeprowadzonego przez Salesforce, w 2021 roku aż 71% konsumentów co najmniej raz zmieniło dotychczas wybieraną markę – pod wpływem zmiany priorytetów i sytuacji finansowej.

Twórcy aplikacji Listonic sprawdzili, jak marki radzą sobie w czasach kryzysów. W tym celu przeanalizowano dane z mobilnych list zakupów w 9 popularnych kategoriach produktowych, tworząc przykładowy koszyk zakupowy Polaka. Następnie sprawdzono, jak często poszczególne produkty pojawiły się na listach zakupów, w jakich kategoriach asortymentowych konsumenci przywiązują się do marek, a także wytypowano te brandy, które najczęściej umieszczane są na listach zakupów.

Przywiązanie do marek spożywczych

Poziom przywiązania do marek, oznaczony w raporcie jako Brand Loyalty Index (BLI), znacząco różni się w zależności od kategorii wybieranego produktu. Z danych Listonic wynika, że żywność cechuje się stosunkowo niską lojalnością konsumentów. Jedynie 2,7% wszystkich produktów żywnościowych pojawia się na listach zakupów wraz z konkretną marką, ale widoczne są znaczące różnice w ramach poszczególnych grup produktów. W przypadku napojów wynik ten jest trzykrotnie wyższy i wynosi 8,9%.

- Umieszczanie nazwy marki na liście zakupów traktujemy jako oznakę przywiązania do niej, ponieważ pokazuje to, że już na etapie planowania zakupów jesteśmy zdecydowani na produkt od konkretnego producenta. Taki konsument będzie mniej podatny na inne oferty i rzadziej zdecyduje się na zakup np. tańszych zamienników – tłumaczy Agata Żur, Analityczka Danych w Listonic. – Produkty żywnościowe cechują się stosunkowo niskim przywiązaniem do marki. Może to wynikać z tego, że kupujemy je bardzo często, dlatego zamiast przywiązywać się do jednego produktu, decyzję o zakupie podejmujemy w sklepie, na podstawie dostępnych ofert.

Wraz z rosnącymi cenami spada przywiązanie do marek

Z analiz Listonic wynika, że w kategoriach takich jak tłuszcze czy produkty sypkie (np. cukier, mąka), obserwujemy szczególnie niskie przywiązanie do marek. Wskaźnik BLI dla produktów sypkich wyniósł 1,3%, dla tłuszczy – 1,4%, przy czym najniższą wartość wśród wszystkich analizowanych produktów osiągnęło masło – jedynie 0.9% produktów na listach powiązanych jest z konkretnym brandem.

Największe przywiązanie do marek dotyczy produktów z kategorii słonych przekąsek (10,7%), napojów (8,9%) oraz produktów kosmetycznych (8,7%). Wśród poszczególnych produktów szczególnie odznaczają się piwo, dla którego BLI wynosi aż 16,2%, oraz szampony – aż 22% z nich pojawia się na listach zakupów z konkretną marką.

- Warto zwrócić uwagę na kategorie, w których występuje szczególnie niskie przywiązanie do marek, czyli kategorie tłuszczy i produktów sypkich. Były one dotknięte znaczącym wzrostem cen. Bardzo wysokie przywiązanie obserwujemy w produktach kosmetycznych – te z kolei utrzymują względnie stałe ceny w porównaniu do innych grup produktowych. Uśrednione ceny produktów kosmetycznych i chemii domowej w lipcu 2022 r. były wyższe o zaledwie 2.8% niż rok wcześniej. Może to nasuwać wniosek, że w dobie inflacji, gdy konsumenci często poszukują jak najbardziej korzystnych cenowo ofert, zmienia się sposób postrzegania marki – zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic. - Analiza zachowań użytkowników aplikacji pozwala nam lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w podstawowym koszyku zakupowym Polaków, a tym samym sprawdzić, jakich wartości pożądają współcześni konsumenci.

Liderzy wśród marek FMCG

Wśród marek produktów spożywczych, które wyróżniły się bardzo wysokim udziałem na listach zakupów są m.in.: Łaciate, Mlekpol, Danone, Morliny, Mleczna Dolina, Kujawski, Desperados, Lay’s, Milka czy Lubella. W kategorii kosmetyków i chemii domowej wyróżnione zostały: Head&Shoulders, Lenor, Fairy, Lux oraz Lambi.

Pełny Ranking Popularności Marek FMCG dostępny jest na stronie: https://ads.listonic.com/raport/marki-fmcg-ranking-2022/

O badaniu:

Ranking Popularności Marek FMCG jest zestawieniem najpopularniejszych marek znajdujących się w koszyku zakupowym Polaka. W najnowszym raporcie Listonic wyróżnił marki FMCG, które z powodzeniem radzą sobie w trudnych, dynamicznie zmieniających się warunkach i cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Publikacja zawiera analizę popytu dla wybranych kategorii produktowych oraz przegląd najważniejszych trendów rynkowych determinujących decyzje zakupowe.

Analizowane dane pochodzą z aplikacji Listonic z okresu od sierpnia 2020 r. do lipca 2022 r. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.