Rekordowe wyniki Cyber Week. W Polsce wydaliśmy jednak mniej, niż np. Niemcy
Globalna sprzedaż online w 2022 roku osiągnęła rekordowy poziom 281 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z rokiem 2021. Tylko w samych Stanach Zjednoczonych wyniosła ona 68 miliardów dolarów, gdzie urosła o 9% w porównaniu z rokiem 2021.
Salesforce, globalny lider w dziedzinie CRM, udostępnił dane dotyczące wyników Cyber Week w 2022 roku. Wyniki obejmują dane dotyczące e-zakupów zebrane od ponad 1,5 miliarda konsumentów, a także aktywność w obszarze handlu, marketingu i usług.
Sprzedaż online i ruch na platformach e-handlu pobiły rekordy w dobie czasu gospodarczej niepewności. Pomimo tego, że wielu sprzedawców zanotowało mniejszy ruch na swoich serwisach, sprzedaż online podczas całego Cyber Week osiągnęła 281 miliardów dolarów na świecie (wzrost o 2% rok do roku) i 68 miliardów dolarów w Stanach Zjednoczonych (wzrost o 9% rok do roku). W Black Friday wartość transakcji globalnej sprzedaży w platformach online osiągnęła 65,3 mld dolarów, zaś w Cyber Monday - 46,2 mld dolarów.
Podczas gdy wyniki Europy i Wielkiej Brytanii wskazywały na utrzymujące się niekorzystne tendencje gospodarcze, sprzedaż w Stanach Zjednoczonych znacząco przyczyniła się do wzrostu globalnej sprzedaży online podczas Cyber Week.
Rejon Europy Środkowej odnotował zwiększenie ruchu w handlu elektronicznym o 8%, z czego wyraźnie większe wzrosty miały urządzenia mobilne, osiągając w Black Friday wzrost o 16%. Nasz region zanotował jednak spadek wartości przypadający na jedno zamówienie, które wyniosło średnio 49 USD (-3,7% rok do roku). Dla porównania, globalna średnia wartość zamówienia była ponad dwukrotnie wyższa i wyniosła 104 USD, w Niemczech wyniosła 105 USD, w Wielkiej Brytanii 78 USD, a w USA aż 118 USD. Spadek w Europie Środkowej dotknął także liczby kupowanych produktów. Średnio na jedno zamówienie przypadło 3,3 produktu co stanowi spadek o 5% w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnia wartość udzielonego rabatu wyniosła 34% w Black Friday i aż 38% w Cyber Monday. To odpowiednio wzrosty o 35% i 30% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Social media + duże rabaty = rekordy
Media społecznościowe odegrały niezwykle ważną rolę w osiągnieciu tegorocznego rekordu. Większość (76%) ruchu w handlu elektronicznym w Cyber Week pochodziła z urządzeń mobilnych, a zakupy inicjowane poprzez media społecznościowe odpowiadały za 10% ogółu sprzedaży w okresie Cyber Week - to wzrost o 22% rok do roku i najwyższy odsetek ich udziału w transakcjach internetowych jaki kiedykolwiek zaobserwowano w sezonie świątecznym w oparciu o dane Salesforce.
Po mało atrakcyjnych promocjach notowanych na początku sezonu świątecznego, średnie rabaty gwałtownie wzrosły podczas Cyber Week, osiągając poziom sprzed pandemii - 27% na świecie i 30% w USA.
Po stałym wzroście w ciągu ostatnich siedmiu kwartałów, globalna średnia cena sprzedaży (ASP) w końcu ustabilizowała się podczas Cyber Week, wzrastając o 3% w porównaniu z rokiem 2021. Wskaźnik porzucania koszyków także spadł o 5% w skali globalnej podczas Cyber Week w porównaniu do poprzednich trzech tygodni, ponieważ konsumenci chętnie korzystali z dużych rabatów.
Kategorie produktów, w przypadku których zaobserwowano największe zniżki, w skali globalnej, to:
- Odzież (34%)
- Makijaż i pielęgnacja skóry (32%)
- Luksusowe ubrania oraz torebki (26%)
BOPIS królem zamówień
Ze względu na to, że wygoda jest głównym priorytetem dla konsumentów, kupowanie online i odbieranie w sklepie (BOPIS) pomogły kupującym uniknąć długich kolejek. Wykorzystanie BOPIS w Cyber Week wzrosło o 9% w skali globalnej od czwartku do niedzieli w porównaniu do pierwszych trzech tygodni listopada. Detaliści w USA, którzy korzystali z BOPIS, zwiększyli przychody online o 38% w porównaniu z tymi, którzy nie korzystali z tej zyskującej na uznaniu opcji realizacji zamówień podczas Cyber Week.
Kup Teraz, Zapłać Później metodą na inflację
W obliczu presji inflacyjnej i kurczących się budżetów, klienci korzystali z alternatywnych opcji płatności, takich jak Kup Teraz, Zapłać Później (BNPL), aby sfinansować zakupy - liczba zamówień wzrosła o 5% rok do roku. Jednak średnia wartość zamówienia w ramach transakcji BNPL w USA podczas Cyber Week spadła o 5% - co wskazuje na to, że w tym roku kupujący finansowali tańsze towary w porównaniu z rokiem 2021.
Automatyzacja na straży czasu i nerwów
Detaliści skłonili się ku automatyzacji podczas najgorętszych dni zakupowych, oszczędzając w ten sposób czas agentów na najbardziej złożone kwestie związane z obsługą zamówień i dbając tym samym o coraz trudniejszą w utrzymaniu lojalność klientów. Ilość zgłoszeń obsługiwanych przez chatboty wzrosła globalnie o 57% w Black Friday i 53% w Cyber Monday w porównaniu do tych samych dni w 2021 roku.
"Po niezbyt imponujących zniżkach na początku sezonu, sprzedawcy znacznie podkręcili rabaty w trakcie Cyber Week, a kupujący nie pozostawili takiego stanu rzeczy bez odpowiedzi. Nasze dane pokazują niesamowicie silną korelację między stopami rabatów a sprzedażą cyfrową, ponieważ konsumenci tłumnie korzystali z największych i najlepszych ofert" - przekonuje Rob Garf, Salesforce VP i GM, Retail. "W miarę wchodzenia w okres świąteczny, sprzedawcy muszą zachować marże kładąc nacisk na automatyzację, aby zrównoważyć wydajność operacyjną i lojalność klientów. Przewidujemy, że detaliści, którzy postawią na realizację zamówień w sklepach, personalizację obsługi i usprawnienie zwrotów, wyjdą zwycięsko z okresu zakupowej gorączki, odnosząc większy sukces niż pozostali" - dodaje Garf.
Metodologia:
Aby pomóc sprzedawcom i markom w benchmarku handlowej wydajności okresu świątecznego, Salesforce analizuje zagregowane dane, aby dotrzeć do spostrzeżeń z aktywności ponad 1,5 miliarda globalnych kupujących w ponad 64 krajach. Zestaw danych świątecznych Salesforce obejmuje 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych z listy Digital Commerce 360 z 2021 roku i wykorzystuje publicznie dostępne źródła danych stron trzecich.

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.