Rosnące ceny w sklepach sprzyjają kradzieżom: już nie tylko alkohole i kosmetyki
Nie tylko drogie i wykwintne trunki alkoholowe stanowią atrakcyjny cel dla złodziei, jeśli mowa o najczęściej kradzionych produktach spożywczych. Okazuje się, że nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się produkty z kategorii premium food, z naciskiem na łososia.
A to głównie dlatego, że jest jednym z najdroższych produktów rybnych, którego ceny będą wzrastać w najbliższym czasie. Zdaniem analityków z holenderskiego banku Rabobank, w tym roku powrócą one do najwyższych jak dotąd notowanych poziomów z 2016r[1]. Może to oznaczać, że nieuczciwi konsumenci jeszcze w większym stopniu zainteresują się wyrobami z łososia, na co zwrócić uwagę powinni szczególnie sprzedawcy detaliczni.
– Choć napotkać można na przypadki zorganizowanych kradzieży łososia, sięgających milionów złotych strat, to jednak z największą skalą kradzieży produktów spożywczych premium mamy do czynienia już bezpośrednio w sklepach, do których one trafiają. Warto więc mieć świadomość tego, iż dostępne dziś rozwiązania technologiczne, takie jak etykiety przeciwkradzieżowe w technologii RF do kontaktu z żywnością, a także etykiety z zakodowanymi informacjami o pochodzeniu produktu, czy dacie przydatności, pozwalają śledzić i zapobiegać nadużyciom już od chwili produkcji – tłumaczy Katarzyna Chapman, Source Tagging Business Development Manager z Checkpoint Systems.
Sprzedawcy z „ręką na pulsie”
Popularność produktów z łososia systematycznie wzrasta, co odzwierciedla powiększająca się skalą sprzedaży tego typu wyrobów. Jak informuje serwis www.salmonbusiness.com tylko w ciągu trzech pierwszych tygodni stycznia 2021 do Polski zaimportowano 10 880 ton łososia od norweskich eksporterów – w analogicznym okresie poprzedniego roku było to 4713 ton, co oznacza wzrost rok do roku o 130%. Wiele wskazuje na to, iż pierwsze szacunki dotyczące niedawno rozpoczętego roku wyrażone będą w jeszcze większych liczbach. Ogółem, portal przekonuje, iż Polska jest największym nabywcą świeżego łososia hodowlanego z Norwegii.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, iż łosoś jest istotnym produktem w handlu detalicznym. Dokładamy wszelkich starań, aby dostosować nasze działania do wymagań rynku poprzez staranne procesy produkcyjne, znakowanie i pakowanie naszych produktów. Poza utrzymaniem wysokiej jakości naszych produktów, przywiązujemy więc także dużą wagę do ich bezpieczeństwa i pełnej kontroli łańcucha dostaw, co ma szczególne znaczenie w przypadku współpracy z największymi sieciami handlowymi w Europie. Wychodząc naprzeciw potrzebom sieci handlowych, jako producent łososia klasy premium, umożliwiamy proces aplikacji etykiet przeciwkradzieżowych RF do kontaktu z żywnością firmy Checkpoint Systems, już na etapie produkcji – dodaje Łukasz Dragunowicz, Dyrektor Sprzedaży w Milarex.
Polska w łososiowym TOP-ie
Należy także zwrócić uwagę, że Polska jest jednym z czołowych producentów jak i eksporterów łososia. W publikacji Komisji Europejskiej pt. The EU Fish Market – 2020 Edition[2], zostaliśmy sklasyfikowani pośród największych eksporterów wyrobów z łososia na terenie UE, wraz z Wielką Brytanią, Danią, Holandią, Niemcami i Francją. Co ciekawe jesteśmy głównym i bezkonkurencyjnym dostawcą wyrobów z łososia dla Wietnamu. Tylko do krajów Wspólnoty Europejskiej eksportujemy łososia o wartości blisko 2,2 miliardów euro[3] – to więcej niż Wielka Brytania, Francja, Portugalia czy Włochy.
Produkty rybne w „pierwszej piątce”
Tak jak już zostało to wcześniej wspomniane, poza spektakularnymi przykładami zorganizowanych, zuchwałych kradzieży, najwięcej produktów rybnych typu premium „znika” z licznych sklepów i marketów, czyli na poziomie sprzedaży detalicznej. Jak wynika z badania „Retail Security in Europe”[4] przeprowadzonego przez Crime&tech, spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore – Transcrime, przy wsparciu Checkpoint Systems, pięć najczęściej kradzionych kategorii produktów spożywczych to: alkohole, sery, wyroby mięsne, słodycze oraz ryby w puszkach. W Polsce, ze względu na postępującą inflację i wzrosty cen, można stwierdzić, iż liczba incydentów związanych z kradzieżą żywności, szczególnie tej drogiej, będzie rosnąć, lecz to będą w stanie pokazać dopiero najbliższe analizy.
[1] https://thefishsite.com/articles/salmon-producers-can-expect-a-prosperous-2022-gorjan-nikolik-rabobank
[2] https://www.eumofa.eu/documents/20178/415635/EN_The+EU+fish+market_2020.pdf/fe6285bb-5446-ac1a-e213-6fd6f64d0d85?t=1604671147068
[3] https://www.eumofa.eu/documents/20178/415635/EN_The+EU+fish+market_2020.pdf/fe6285bb-5446-ac1a-e213-6fd6f64d0d85?t=1604671147068
[4] https://www.crimetech.it/landing/retail-security-in-europe/index.html
Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!
Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.