Rumunia – kraj, w którym rozkwita e-commerce
W ostatnich latach w Rumunii nastąpiło ożywienie rynku e-commerce. Oczywiście, największy wzrost odnotowano podczas pandemii, kiedy to ludzie na całym świecie spędzali więcej czasu w swoich domach, a zakupy zamawiali głównie przez Internet. Interesujące jest jednak to, że rok 2020 miał być okresem konsolidacji i spowolnienia sektora e-handlu w Rumunii, jednak zamiast stagnacji, nastąpił rekordowy skok o 30%.
Jak będzie rozwijał się rynek rumuński, biorąc pod uwagę problemy związane z obecnymi napięciami geopolitycznymi i obecnymi problemami w globalnym łańcuchu dystrybucji? Jak szacuje się w raporcie eCommerce Europe, liczba eksploatatorów Internetu na poziomie europejskim wzrośnie z 89% w 2021 r. do 91% do końca 2022 r. Oczywiście przyrost ten będzie pochodził głównie z krajów o mniejszej liczbie użytkowników, takich jak Rumunia. Zacznijmy jednak od ustalenia, gdzie obecnie znajduje się Rumunia i jaki ma potencjał rozwoju.
Dostęp do Internetu
Według raportu eCommerce Europe, w 2021 r. 88% społeczeństwa rumuńskiego było użytkownikami Internetu. Choć odsetek ten wydaje się wysoki, to warto zauważyć, że mieszkańcy takich krajów, jak Islandia czy Norwegia są w 100% cyfrowi.
Jednak korzystanie z Internetu nie oznacza automatycznie, że służy on tylko do dokonywania zakupów. W 2021 r. w e-sklepach kupowało jedynie 44% mieszkańców Rumunii, czyli połowa osób z dostępem do sieci. Na całym kontynencie średnia europejska wyniosła w tym czasie aż 89%. W Europie Wschodniej krajami o niższej penetracji e-handlu niż Rumunia są Ukraina, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Albania i Czarnogóra.
Ile zakupów online robią mieszkańcy Rumuni?
Poniższe statystyki pokazują, ile średnio zamówień złożyli internauci w Rumunii w 2021 roku:
- 48% użytkowników składało 1-2 zamówienia,
- 41% ankietowanych dokonało od 3 do 5 zakupów,
- 6 lub więcej zamówień zostało zadysponowanych przez 12% badanych.
Rumunia jest w centrum handlu internetowego w regionie Europy Wschodniej. Z roku na rok systematycznie rośnie zaufanie mieszkańców do zakupów online, co jest nowym wskaźnikiem stabilnego rynku o dużym potencjale trwałego wzrostu. Także coraz więcej e-sklepów decyduje się na ekspansję do tego kraju z uwagi na bardzo duży potencjał rozwoju.
Najważniejsze kierunki rozwoju e-handlu
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16-34 lat. Warto zaznaczyć, że zwracają oni uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces. Co ciekawe, szybki wzrost e-handlu w sektorze modowym wspierany jest przez stosunkowo niskie nasycenie rynku: udział użytkowników Internetu w populacji jest wciąż dość niski w porównaniu z innymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Przewidywania dla rozwoju rumuńskiego e-rynku zakładają stały wzrost przychodów w 2022 roku, ponieważ główni europejscy gracze branży fashion planują wejść na rynek i wspierać środowisko e-commerce.
- Poszczególne rynki różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta. W Packeta Group mamy siec kontaktów, dzięki którym z łatwością e-sklep będzie mógł rozwinąć ekspansję o rumuński rynek. Doskonale wiemy, że właściciele polskich sklepów internetowych są zdeterminowani, dlatego wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na tym rynku i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland
Obawy e-konsumentów w Rumunii
Raport eCommerce Europe wskazuje czynniki, przez które Rumuni nie robią zakupów w sieci. 64% badanych woli robić zakupy osobiście, widzieć produkty, są lojalni wobec określonych e-sklepów lub przyzwyczajeni do zakupów offline. 15% ankietowanych nie wie jak zamawiać towary przez Internet. 8% respondentów obawia się wysokich kosztów dostawy lub tego, że transakcje mogą być niezabezpieczone. Z kolei 5% przepytywanych nie jest przekonanych co do szybkości i jakości usług dostawcy.
4 wskazówki dla udanej ekspansji w Rumunii: • maksymalnie uprość proces zamawiania. Powinieneś na przykład zaoferować możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta lub ograniczyć ilość danych osobowych, o które użytkownik jest proszony przy kasie, • uwzględnij koszty wysyłki w całkowitej cenie zamówienia, dzięki czemu będziesz mógł zaoferować darmową dostawę. Przykład: darmowe doręczenie towaru dla zamówień powyżej określonej kwoty lub zapewnienie przejrzystości kosztów dostawy - najlepiej w kilku opcjach, • należy bardzo wyraźnie zaznaczyć, że transakcje są zabezpieczone (logotypy certyfikatów bezpieczeństwa umieszczone w widocznym miejscu na stronie) lub zaoferuj klientom opcję wysyłania paczki za pobraniem, • zapewnij przejrzystości usług dostawy: jaki jest czas dostawy? Czy przesyłka jest ubezpieczona? W ten sposób przyciągniesz klientów, którym zależy na terminowych i przewidywalnych usługach. |
Jak widać, zanim zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy oraz zainwestować w reklamę e-sklepu – także w mediach społecznościowych. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.