Rynek detaliczny odzieży i obuwia w Europie Środkowej wzrósł o 10% w 2019 r.

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Rynek handlu detalicznego odzieżą i obuwiem w pięciu krajach Europy Środkowej (tj. w Bułgarii, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii i na Słowacji) wzrósł o 9,5% w 2019 r., osiągając wartość 10,8 mld euro. W 2020 r. spodziewany jest jednak spadek rynku o około 10%. Takie są kluczowe wnioski z nowego raportu firmy PMR "Clothing and footwear retail market in Central Europe 2020. Market analysis and development forecasts for 2020-2025".
We wszystkich krajach objętych analizą wartość rynkowa wzrosła w 2019 r. w walutach lokalnych, ale w bieżącym roku nastąpi spadek w całym regionie. Najwyższy wzrost (20% w ujęciu realnym) odnotowano w Rumunii, natomiast najniższy w Bułgarii, gdzie rynek wzrósł tylko o około 3%.
Przewiduje się, że tendencja wzrostowa powróci w regionie, w 2021 r., a kraje o najniższych dochodach rozporządzalnych per capita (Rumunia, Bułgaria) będą te o najwyższych wydatkach (Czechy, Słowacja).
<wykres 1>
W przeliczeniu na jednego mieszkańca, czescy konsumenci wydali 260 euro na odzież i obuwie w 2019 r., najwięcej w krajach Europy Środkowej. Z drugiej strony, przeciętny bułgarski konsument wydał 122 euro, najmniej w regionie.
<wykres 2>
Krajem o najwyższym udziale segmentu odzieżowego w całości rynku C&F są Czechy, a o najniższym Rumunia. We wszystkich analizowanych krajach udział segmentu odzieżowego ma się nieznacznie zmienić do 2025 roku.
<wykres 3>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Vitalie Iambla
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.