Rynek sprzedaży online w Polsce to już ćwierć miliona firm
W ciągu ostatnich pięciu lat 178 tys. firm dodało do swojej głównej działalności kod branżowy oznaczający sprzedaż w Internecie, jak wynika z analizy KRS. Aż 70 proc. tej liczby przypada na rok 2021. Firm, które od początku sprzedaż przez Internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie 52,6 tys., jednak ponad połowa z nich znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej.
W Polsce działa obecnie ok. 250 tys. firm prowadzących sprzedaż w Internecie, jak wynika z analizy przeprowadzonej w połowie marca przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Z tej liczby 52,6 tys. przedsiębiorstw jest od początku zarejestrowanych w KRS jako sklepy internetowe, a pozostała część to firmy, które z czasem rozszerzyły swoją podstawową działalność o kanał online i dodały do niej kod PKD oznaczający sprzedaż przez Internet. W ciągu ostatnich pięciu lat, od 2017 r., zrobiło tak w sumie 178 tys. firm, z czego niemal 120 tys., czyli 67 proc., tylko w 2021 r. To o 70 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten trend odpowiada zachowaniom konsumentów - w ciągu ostatnich dwóch lat niemal połowa internetowych konsumentów zaczęła częściej lub nawet znacznie częściej kupować online, jak wynika z raportu Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych.
Dzięki nowej analizie danych za rok 2021 pierwszy raz zobaczyliśmy, jak duży jest tak naprawdę rynek eCommerce w Polsce. Po zsumowaniu firm działających całkowicie online, hybrydowo oraz będących w trakcie transformacji do online’u, okazał się 5-krotnie większy, niż do tej pory zakładano - składa się na niego aż 250 tys.podmiotów. Takie liczby nie powinno nikogo dziwić - pandemia pokazała, że w eCommerce tkwi olbrzymi potencjał, a firmy świadome sytuacji rynkowej już na starcie wygrają z tymi, które ociągają się w transformacji cyfrowej. Co więcej, analizy zachowań konsumentów pokazują, że z roku na rok coraz większy odsetek Polaków dokonuje zakupów online. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że na rynku funkcjonuje coraz więcej millenialsów, którzy kontakt z Internetem mają od lat dziecięcych. Możemy się więc spodziewać, że odsetek firm działających online (całkowicie lub hybrydowo) będzie się jedynie zwiększał - podsumowuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.
Liczba polskich sklepów ze sprzedażą online jako głównym PKD w 2022 r. może przekroczyć 55 tys.
Od początku roku 2022 liczba sklepów, zarejestrowanych w KRS, których głównym PKD jest sprzedaż przez Internet, wzrosła o ponad 250 - przedsiębiorcy zarejestrowali ponad 1930 nowych działalności, ale jednocześnie ponad 1670 zostało wykreślonych. Według przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet ich liczba na polskim rynku może w tym roku przekroczyć 55 tys. Z analizy ich sytuacji finansowej sklepów internetowych wynika jednak, że kondycję zaledwie 7 proc. z nich można określić jako silną, a 37,5 proc. jako dobrą. W słabej sytuacji finansowej znajduje się prawie 33 proc. sklepów internetowych, a w złej aż 23 proc. - a więc niemal ¼.
8 na 10 konsumentów widzi problemy w działaniu sklepów internetowych
Ostatnie dwa lata w branży eCommerce przyniosło wiele dynamicznych zmian związanych z rozrostem rynku, a nie każdy przedsiębiorca potrafi za nimi nadążyć i dostosowywać się do nieustannie pojawiających się nowych trendów - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Do najważniejszych należą obecnie quick commerce, czyli zakupy z gwarancją dostawy tego samego dnia, czasem nawet w ciągu kilkunastu minut, live commerce, czyli sprzedaż prowadzona na żywo, czy dropshipping, czyli wysyłka towaru bezpośrednio od dostawcy. Ciągle rośnie popularność marketplace’ów, czyli platform sprzedażowych typu Allegro albo Zalando, które są bardzo wygodne dla konsumentów, a obecność na nich może się sprzedającym opłacić. Oprócz tego już 55 proc. konsumentów zwraca uwagę na działania firm związane z ekologią i odpowiedzialnością biznesu, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej.
Aż 8 na 10 osób robiących zakupy online dostrzega problemy w działaniu sklepów internetowych i nie jest do końca usatysfakcjonowanych zakupami*. Jak wynika z raportu Advox Studio, szczególnie istotne jest bezpieczeństwa płatności przez Internet - na ten aspekt zwraca uwagę już 91 proc. kupujących online. Dla ponad połowy przy wyborze konkretnego sklepu kluczowe są opinie, jakie można o nim znaleźć w sieci. Blisko połowa internetowych konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w mediach społecznościowych, a dla ponad 70 proc. oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w połowie marca 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.
*https://eizba.pl/raport-co-ugryzie-e-commerce-21-wskazowek-dla-e-commerce-na-2021-rok/

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.