Komunikaty PR

Skanuj sam czy kupuj sam? Kody kreskowe to już przeżytek

2020-11-02  |  13:48
Biuro prasowe

W ostatnich miesiącach przybywa rozwiązań, które mają ułatwić zakupy w sklepach, a jednocześnie do minimum ograniczyć kontakty z pracownikami czy przedmiotami. Coraz częściej możemy zatem płacić za pośrednictwem aplikacji wybranych sieci handlowych czy korzystać z automatycznych kas, które pojawiają się nawet w popularnych dyskontach i drogeriach. Niektóre sklepy pozwalają także korzystać z ręcznych skanerów kodów kreskowych i pakować towary zabrane z półek prosto do naszych toreb. Najbardziej nowoczesne sklepy zrezygnowały już dawno z takich metod i korzystają z technologii RFID. Dzięki niej coś takiego jak skanowanie każdego towaru na kasie, czekanie na zatwierdzenie wagi produktu, jak również problemy z odczytem niektórych kodów po prostu przestały istnieć.

 

Kody kreskowe

Historia kodów kreskowych sięga lat 40’ ubiegłego wieku – to wówczas narodziła się ich koncepcja, która ponad trzydzieści lat później na dobre zagościła w handlu i w prawie niezmienionej formie funkcjonuje do dziś. Wraz z rozwojem technologii i systemów zabezpieczających wielu sprzedawców detalicznych zdecydowało się na ustawienie w swoich sklepach automatycznych kas, w których klienci mogą samodzielnie zeskanować swoje produkty. W teorii to wygodne rozwiązanie, które pomaga rozładować kolejki i w miejscu, gdzie ustawilibyśmy jedną lub dwie kasy tradycyjne, tych automatycznych zmieści się nawet sześć. Kasa automatyczna to także mniejszy kontakt z obsługą, co we współczesnych czasach nie pozostaje bez znaczenia. W praktyce bywa różnie. Wielu klientów nie radzi sobie z obsługą automatów, nie wszystkie kody chcą „wejść” na kasę, kasy nie rozpoznają zbyt lekkich produktów i „męczą” klientów o włożenie do pojemnika towaru, który już się tam znajduje. To irytuje i sprawia, że i tak konieczna będzie interwencja pracownika. Używanie ręcznych skanerów to natomiast ryzyko wyrywkowej kontroli. Kto musiał wyciągać produkty z samego spodu po brzegi wyładowanego plecaka, zastanowi się dwa razy, zanim ponownie sięgnie po tę metodę zakupów. Do tego dochodzi poczucie, że ktoś nas posądza o nieuczciwość i chęć oszukania sklepu.

 

Nie skanuj sam – kupuj sam!

Potrzeby klientów zmieniają się nieustająco. Zakupy nie są już rodzinną wyprawą do marketu, a koniecznością, na którą chcemy poświecić jak najmniej czasu. Cenimy wygodę, szybkość i irytujemy się w długich kolejkach – zarówno do kas tradycyjnych, jak i tych automatycznych. Coraz bardziej zwracamy także uwagę na dystans społeczny i niechętnie chcemy używać tych samych skanerów, co klient przed nami. Są jednak w Polsce sklepy, w których rolę starych kodów kreskowych ograniczono do minimum. Ich rolę przejęły etykiety i metki RFID, które działają w technologii radiowej. Dzięki temu, że tego typu etykieta jest bardzo pojemna można w niej zapisać wiele informacji z datą przydatności do spożycia włącznie. Są one nie tylko metką z ceną, ale częścią systemu zabezpieczeń – etykieta, która nie została przez kasę oznaczona jako „kupiona” wzbudzi alarm na bramkach przy wyjściu ze sklepu. Najważniejsza jest jednak wygoda i prostota obsługi po stronie klienta. Koszyk z towarami wystarczy postawić w wyznaczonym miejscu przy kasie, a reszta zadzieje się sama. Żadnego wyciągania towarów, żadnego ręcznego skanowania produkt po produkcie. Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą lub użyć aplikacji sklepu połączonej z naszą kartą aby zatwierdzić płatność. Cała operacja trwa tyle, ile wynosi czas potrzebny na autoryzację płatności przez bank – a to zazwyczaj są sekundy. Taki sposób dokonywania zakupów jest dziś najszybszą formą. Unikamy kolejek w sklepach bo czas potrzebny na obsłużenie jednego klienta nie jest już liczony w minutach, a w sekundach.

 

Korzyści dla sklepów

Wygoda i szybkość po stronie klienta to jedno. Nie można jednak zapomnieć o korzyściach płynących z rozwiązań RFID dla sprzedawców detalicznych. A tych jest całkiem sporo.

- Mało kto zdaje sobie jeszcze sprawę, jak technologia RFID może zmienić nasz biznes. Przykładowo, sklepy sportowe notują średnio 10% wzrost sprzedaży[1], a zwrot z inwestycji notowany jest zaledwie po 90 dniach od wdrożenia. Do tego zmniejsza się konieczny do bieżącej działalności niezbędny kapitał obrotowy. Przejście na nowoczesną technologię RFID, to jak przesiadka ze starego pociągu podmiejskiego do pociągu Pendolino – komentuje Ewa Pytkowska, dyrektor ds. sprzedaży w Checkpoint Systems Polska.

Obok tego ważnym procesem, który ulega wyraźnemu skróceniu, jest proces inwentaryzacji. Przykład polskiej marki „Reserved” pokazuje, że czas potrzebny na inwentaryzację skrócił się z 10 godzin do zaledwie 1,5h i to przy wykorzystaniu zaledwie jednej osoby[2]. RFID pozwala także precyzyjnie lokalizować produkt na terenie sklepu, przez co odnalezienie poszukiwanego produktu trwa zaledwie chwilę. Dokładna znajomość stanów magazynowych oraz sklepowych aktualizowana ze znacznie wyższą częstotliwością pozwala także rozwinąć strategię handlu wielokanałowego. Formuła „kup online – odbierz w sklepie” zyskuje ostatnio szalenie na popularności i staję się jedną z ulubionych form robienia zakupów przez konsumentów.

Kody kreskowe, mimo swojego rozpowszechnienia, nie spełniają już oczekiwań współczesnego handlu detalicznego. Wiele sieci podejmuje próby stworzenia systemów samoobsługowych w oparciu o system kamer. Również i ta droga nie przynosi oczekiwanej skuteczności, dokładności i wygody oczekiwanej przez klientów – kamera musi zobaczyć każdy produkt osobno i gubi się przy większej ich liczbie.. Coraz więcej firm decyduje się zatem na wdrożenie rozwiązań RFID poprawiając tym samym doświadczenia zakupowe konsumentów, zwiększając komfort pracy pracowników, a jednocześnie generując wyższe przychody.

 


[1] http://www.rfidhy.com/decathlons-rfid-project-achieved-remarkable-results/

[2] https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/technologia-rfid-elektroniczne-metki-w-sieci-reserved/5t5w21k

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.