Komunikaty PR

Skanuj sam czy kupuj sam? Kody kreskowe to już przeżytek

2020-11-02  |  13:48
Biuro prasowe

W ostatnich miesiącach przybywa rozwiązań, które mają ułatwić zakupy w sklepach, a jednocześnie do minimum ograniczyć kontakty z pracownikami czy przedmiotami. Coraz częściej możemy zatem płacić za pośrednictwem aplikacji wybranych sieci handlowych czy korzystać z automatycznych kas, które pojawiają się nawet w popularnych dyskontach i drogeriach. Niektóre sklepy pozwalają także korzystać z ręcznych skanerów kodów kreskowych i pakować towary zabrane z półek prosto do naszych toreb. Najbardziej nowoczesne sklepy zrezygnowały już dawno z takich metod i korzystają z technologii RFID. Dzięki niej coś takiego jak skanowanie każdego towaru na kasie, czekanie na zatwierdzenie wagi produktu, jak również problemy z odczytem niektórych kodów po prostu przestały istnieć.

 

Kody kreskowe

Historia kodów kreskowych sięga lat 40’ ubiegłego wieku – to wówczas narodziła się ich koncepcja, która ponad trzydzieści lat później na dobre zagościła w handlu i w prawie niezmienionej formie funkcjonuje do dziś. Wraz z rozwojem technologii i systemów zabezpieczających wielu sprzedawców detalicznych zdecydowało się na ustawienie w swoich sklepach automatycznych kas, w których klienci mogą samodzielnie zeskanować swoje produkty. W teorii to wygodne rozwiązanie, które pomaga rozładować kolejki i w miejscu, gdzie ustawilibyśmy jedną lub dwie kasy tradycyjne, tych automatycznych zmieści się nawet sześć. Kasa automatyczna to także mniejszy kontakt z obsługą, co we współczesnych czasach nie pozostaje bez znaczenia. W praktyce bywa różnie. Wielu klientów nie radzi sobie z obsługą automatów, nie wszystkie kody chcą „wejść” na kasę, kasy nie rozpoznają zbyt lekkich produktów i „męczą” klientów o włożenie do pojemnika towaru, który już się tam znajduje. To irytuje i sprawia, że i tak konieczna będzie interwencja pracownika. Używanie ręcznych skanerów to natomiast ryzyko wyrywkowej kontroli. Kto musiał wyciągać produkty z samego spodu po brzegi wyładowanego plecaka, zastanowi się dwa razy, zanim ponownie sięgnie po tę metodę zakupów. Do tego dochodzi poczucie, że ktoś nas posądza o nieuczciwość i chęć oszukania sklepu.

 

Nie skanuj sam – kupuj sam!

Potrzeby klientów zmieniają się nieustająco. Zakupy nie są już rodzinną wyprawą do marketu, a koniecznością, na którą chcemy poświecić jak najmniej czasu. Cenimy wygodę, szybkość i irytujemy się w długich kolejkach – zarówno do kas tradycyjnych, jak i tych automatycznych. Coraz bardziej zwracamy także uwagę na dystans społeczny i niechętnie chcemy używać tych samych skanerów, co klient przed nami. Są jednak w Polsce sklepy, w których rolę starych kodów kreskowych ograniczono do minimum. Ich rolę przejęły etykiety i metki RFID, które działają w technologii radiowej. Dzięki temu, że tego typu etykieta jest bardzo pojemna można w niej zapisać wiele informacji z datą przydatności do spożycia włącznie. Są one nie tylko metką z ceną, ale częścią systemu zabezpieczeń – etykieta, która nie została przez kasę oznaczona jako „kupiona” wzbudzi alarm na bramkach przy wyjściu ze sklepu. Najważniejsza jest jednak wygoda i prostota obsługi po stronie klienta. Koszyk z towarami wystarczy postawić w wyznaczonym miejscu przy kasie, a reszta zadzieje się sama. Żadnego wyciągania towarów, żadnego ręcznego skanowania produkt po produkcie. Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą lub użyć aplikacji sklepu połączonej z naszą kartą aby zatwierdzić płatność. Cała operacja trwa tyle, ile wynosi czas potrzebny na autoryzację płatności przez bank – a to zazwyczaj są sekundy. Taki sposób dokonywania zakupów jest dziś najszybszą formą. Unikamy kolejek w sklepach bo czas potrzebny na obsłużenie jednego klienta nie jest już liczony w minutach, a w sekundach.

 

Korzyści dla sklepów

Wygoda i szybkość po stronie klienta to jedno. Nie można jednak zapomnieć o korzyściach płynących z rozwiązań RFID dla sprzedawców detalicznych. A tych jest całkiem sporo.

- Mało kto zdaje sobie jeszcze sprawę, jak technologia RFID może zmienić nasz biznes. Przykładowo, sklepy sportowe notują średnio 10% wzrost sprzedaży[1], a zwrot z inwestycji notowany jest zaledwie po 90 dniach od wdrożenia. Do tego zmniejsza się konieczny do bieżącej działalności niezbędny kapitał obrotowy. Przejście na nowoczesną technologię RFID, to jak przesiadka ze starego pociągu podmiejskiego do pociągu Pendolino – komentuje Ewa Pytkowska, dyrektor ds. sprzedaży w Checkpoint Systems Polska.

Obok tego ważnym procesem, który ulega wyraźnemu skróceniu, jest proces inwentaryzacji. Przykład polskiej marki „Reserved” pokazuje, że czas potrzebny na inwentaryzację skrócił się z 10 godzin do zaledwie 1,5h i to przy wykorzystaniu zaledwie jednej osoby[2]. RFID pozwala także precyzyjnie lokalizować produkt na terenie sklepu, przez co odnalezienie poszukiwanego produktu trwa zaledwie chwilę. Dokładna znajomość stanów magazynowych oraz sklepowych aktualizowana ze znacznie wyższą częstotliwością pozwala także rozwinąć strategię handlu wielokanałowego. Formuła „kup online – odbierz w sklepie” zyskuje ostatnio szalenie na popularności i staję się jedną z ulubionych form robienia zakupów przez konsumentów.

Kody kreskowe, mimo swojego rozpowszechnienia, nie spełniają już oczekiwań współczesnego handlu detalicznego. Wiele sieci podejmuje próby stworzenia systemów samoobsługowych w oparciu o system kamer. Również i ta droga nie przynosi oczekiwanej skuteczności, dokładności i wygody oczekiwanej przez klientów – kamera musi zobaczyć każdy produkt osobno i gubi się przy większej ich liczbie.. Coraz więcej firm decyduje się zatem na wdrożenie rozwiązań RFID poprawiając tym samym doświadczenia zakupowe konsumentów, zwiększając komfort pracy pracowników, a jednocześnie generując wyższe przychody.

 


[1] http://www.rfidhy.com/decathlons-rfid-project-achieved-remarkable-results/

[2] https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/technologia-rfid-elektroniczne-metki-w-sieci-reserved/5t5w21k

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.