Specyfika największych rynków e-commerce w Europie Centralnej
Według raportu „European E-commerce Report 2022”, kontynent europejski pełen jest cyfrowych rynków na zróżnicowanym poziomie. Chociaż liczba osób mających dostęp do Internetu i dokonujących za jego pośrednictwem zakupów stale rośnie, to niektóre firmy prowadzące sprzedaż on-line w dalszym ciągu pozostają w tyle pod względem wykorzystania narzędzi cyfrowych. Co więcej, pomimo oczekiwań, że handel elektroniczny ulegnie znacznemu spowolnieniu po zniesieniu blokad związanych z pandemią Covid-19, w wielu krajach wciąż odnotowuje się stabilny poziom e-zakupów i nic nie wskazuje na to, aby miał się on obniżyć. Czym zatem charakteryzują się jedne z dwóch największych rynków e-commerce w naszej części Europy?
Czeski e-handel
W Czechach sprzedaż e-commerce wzrasta o 14% rok do roku. Jak wynika z raportu, digitalizacja procesów w firmach jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu na czeskim rynku. Dotyczy to zarówno małych sklepów, jak i duży graczy. Z przeprowadzonych w tym kraju badań konsumenckich wynika, że większość klientów nadal będzie korzystać ze sklepów internetowych w większym stopniu niż przed pandemią. Dla przykładu, artykuły spożywcze są tu obecnie drugą co do wielkości kategorią pod względem obrotów.
Również nowoczesne technologie nabierają znaczenia. Sztuczna inteligencja, AI, jest bardzo ważna i wykorzystuje się ją zarówno w komunikacji z konsumentami (czatboty), jak i do procesów wewnętrznych. Przewiduje się, że będzie to jedna z kluczowych technologii dla przyszłego rozwoju e-commerce w Czechach.
Najważniejszy trend – dostawa do punktów odbioru i automatów paczkowych:
Choć w Czechach nie ma np. lokalnej wersji Amazona, to rola marketplace’ów stale rośnie, a co za tym idzie – pojawia się coraz więcej metod dostaw zamawianych produktów. Najpopularniejsze opcje odbioru przesyłek to punkty odbioru i automaty paczkowe. To wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klientów – mogą odebrać pakunek w wygodnym dla siebie miejscu. To także najbardziej ekologiczna forma dostawy, pomagająca ograniczyć ślad węglowy – kurier czy firma logistyczna dowozi paczki tylko do jednego miejsca. Warto o tym pamiętać planując zagraniczną ekspansję swojego e-sklepu.
- Polskie e-sklepy wysyłające towary za pośrednictwem Packety do klientów na rynku czeskim, słowackim, węgierskim czy rumuńskim mogą skorzystać z ponad 11,8 tys. punktów odbioru PUDO (ang. Pick Up Drop Off), mają też do dyspozycji sieć naszych własnych automatów paczkowych - Z-BOX’ów. Tylko w ubiegłym roku w Czechach – na rodzimym rynku Packeta Group, do punktów PUDO trafiły 44 mln przesyłek. Wybór tej metody dostawy pozwala na szybki i sprawny odbiór zamawianych przez klientów przesyłek czy ich ewentualny zwrot – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.
E-biznes na Węgrzech
Również w tym kraju utrzymuje się wysokie tempo rozwoju rynku e-commerce. W 2019 roku Węgrzy robili zakupy przez Internet średnio raz w miesiącu, a dwa lata później – niemal dwukrotnie częściej.
Według gkid Research & Consulting, liczba kupujących w e-sklepach wśród 6,5 mln węgierskich aktywnych dorosłych internautów wynosi 78,4%. To około 5,1 mln osób, z których 3,7 mln regularnie nabywa produkty. Prawie połowa (46%) sprzedaży detalicznej on-line została odnotowana w Budapeszcie i w okręgu Pesztu – warto zaznaczyć, że region ten jest trzykrotnie większy niż kolejne największe okręgi, Győr-Moson-Sopron czy Fejér. Z całą pewnością zaletą sprzedaży w tym centralnym regionie państwa jest różnica w częstotliwości zamówień: konsumenci kupują tu przez Internet znacznie częściej niż wynosi średnia krajowa.
Popularność zakupów on-line doskonale ilustruje rynek żywności i artykułów gospodarstwa domowego, który przed pandemią nie był tak rozwinięty. Natomiast w 2021 roku e-sprzedaż produktów FMCG oraz kosmetycznych wzrosła na Węgrzech o 53,7%, dzięki czemu sektor ten stał się najszybciej rozwijającą się kategorią e-handlu detalicznego. Dziś jest to czwarty co do wielkości e-segment na tym rynku.
Najważniejszy trend – dostawa prosto do domu:
Poziom usług logistycznych, zwłaszcza w zakresie dostarczenia zamówień do domu jest tu na bardzo wysokim poziomie. Klienci otrzymują 2-3 godzinne okna dostaw, mają możliwość skontaktowania się z kurierem bezpośrednio przez telefon lub na czacie, mogą też śledzić transport w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu. Bardzo popularna jest także opcja przywiezienia zakupów tego samego dnia, zwłaszcza w przypadku produktów e-grocery i FMCG. Wszystko to sprawia, że proces dystrybuowania paczek jest na Węgrzech przewidywalny, niezawodny i bardzo wygodny. Odsetek wyboru tej metody dostarczenia przesyłek wśród wszystkich zamówień wynosi tu około 74%.
Materiał powstał na podstawie danych raportu „EUROPEAN E-COMMERCE REPORT 2022”
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11800 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.