Strefy Marek podbijają polską sieć
Pandemia koronawirusa przyśpieszyła cyfrową rewolucję w Polsce. Coraz częściej kupujemy przez Internet, a obecne na rynku firmy poszukują nowych sposobów na przyciągnięcie klientów. Z pomocą przychodzą coraz popularniejsze w serwisie zakupowym Allegro.pl tzw. Strefy Marek.
Trwająca od kilku lat moda na zakupy online wciąż przybiera na sile. Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce osiągnie poziom 162 mld zł, co oznacza coroczny wzrost o 12%. A przecież mówimy o kanale dotarcia do klientów, który na koniec zeszłego roku posiadał aż 14-proc. udział w całej wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Wzrost popytu pociąga za sobą wzrost podaży. Dziś trudno sobie wyobrazić skuteczne docieranie do klientów z pominięciem kanału online. Potwierdzeniem tego są ostatnie dane rynkowe. W samym 2020 roku zarejestrowano w naszym kraju blisko 12 tysięcy sklepów internetowych, a ich łączna liczba na początku stycznia tego roku wyniosła 44,5 tys., czyli aż o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Cyfrowa rewolucja oznacza dla klientów większe bogactwo wyboru. Z kolei dla firm niesie konieczność podjęcia jeszcze ostrzejszej walki o konsumenta. Cena jest wciąż ważnym czynnikiem zakupowym dla większości polskich Internautów, ale liczy się również szybkość dostawy, łatwość wyboru i nawigacji po sklepie, a także – a może przede wszystkim - pozycjonowanie marki, czyli jej widoczność w wyszukiwarkach internetowych. To jeden z głównych powodów, dla których coraz więcej przedsiębiorstw uruchamia w serwisie zakupowym Allegro.pl tzw. Strefy Marek, będące nie mniej ważnym kanałem sprzedaży, co własne sklepy internetowe.
Polski korzenie, globalny zasięg
Zacznijmy jednak od początku. Wszystkim tym, którzy wątpią w skalę działania i popularność serwisu Allegro.pl warto przypomnieć, że polska platforma plasuje się w dziesiątce największych sklepów e-commerce na świecie z liczbą 194 milionów odwiedzin miesięcznie, co daje blisko 18,5 mln klientów na miesiąc, stanowiących około 60% całej, krajowej (internetowej) populacji. Mówimy o swoistym fenomenie, gdy spojrzymy na sąsiadujące z nią marki w zestawieniu – eBay, AliExpress, Rakuten czy Wallmart to przecież globalne brandy, z wysoką rozpoznawalnością we wszystkich zakątkach świata. W czym tkwi sukces polskiej platformy zakupowej? W skrócie, na zróżnicowanych i przede wszystkim obiektywnych opiniach o produkcie, atrakcyjnych cenach oraz dogodnych i dostosowanych do potrzeb klientów sposobach dostawy towarów. Tylko lub aż tyle, aby uzyskać status największego w Polsce serwisu e-commerce. Nie dziwi zatem fakt, że obecność w tym kanale sprzedaży jest absolutnym „must have” dla polskich producentów. Sama jednak obecność to zdecydowanie za mało, żeby zebrać pokaźne grono klientów. Kluczem do sukcesu jest umiejętne, czyli efektywne pozyskiwanie odbiorców. Coraz częściej odpowiedzią na tego typu rozterki są Strefy Marek.
Sprzedaż i promocja w jednym
Czym jest Strefa Marek? – To miejsce na Allegro.pl, gdzie uznane marki prezentują wyłącznie nowe, oryginalne towary. Użytkownicy mają dostęp do szerokiego asortymentu wyłącznie markowych produktów, które oferowane są bezpośrednio przez właściciela marki lub wyznaczonego dystrybutora. Strefa marek Allegro jest również sposobem promocji dla producentów oraz autoryzowanych sprzedawców – wyjaśnia Justyna Jarosz, kierownik działu Allegro w firmie Primavera Parfum, która świadczy usługi zarządzania strefami dla największych polskich brandów z rynku Beauty i Health Care. W portfolio polskiego operatora e-commerce znajdują się między innymi: Cleanic, GSK, Unimil, L’Occitane czy Durex, a chętnych do nawiązania współpracy wciąż przybywa. Aleksandra Depta, przedstawiciel ostatniej z marek (ekspert ds. e-commerce w Grupie Reckitt, do której należy marka Durex), mówiła w zeszłym roku: - Obserwujemy duży potencjał do dalszych wzrostów w kanale online dla marki Durex. Coraz więcej konsumentów docenia dyskrecję oraz swobodę wyboru szerokiego asortymentu towarów intymnych, jakie oferuje kanał e-commerce. Dzięki współpracy strategicznej ze Style Group (podmiot w Grupie Primavera Parfum – przyp. autor) dajemy im taką możliwość.
Na czym polega przewaga Strefy Marek nad zwykłym kontem na Allegro? Przede wszystkim na szerszych możliwościach sprzedaży oraz bogatszym wachlarzu narzędzi promocyjnych. Poza standardowymi metodami jak: wyróżnienia, podświetlenia, kampanie Allegro Ads czy reklamy graficzne, możliwa jest również pełna integracja z kontami w social mediach, przez co produkty zyskują szansę uczestnictwa w realizowanych tam akcjach promocyjno-marketingowych. Co jednak najistotniejsze, strefa otwiera drzwi do udziału w akcjach organizowanych przez samo Allegro.pl, polegających między innymi na obniżeniu kosztów działalności w zależności od realizacji indywidualnie wyznaczonych celów. – Nie bez znaczenia jest także fakt oznaczenia takiego konta nazwą „Oficjalny Sklep”, co podnosi wiarygodność sprzedaży od samego początku. Klient zyskuje wówczas pewność, że ma przed sobą, wysokiej jakości produkty, które spełnią jego oczekiwania – dodaje Justyna Jarosz z Primavera Parfum.
Usługa, ale nie dla wszystkich
Strefa Marek to bez wątpienia doskonałe narzędzie, uzupełniające szeroki wachlarz kanałów sprzedaży, ale usługa niesie za sobą również pewne wymagania. Efektywna sprzedaż za jego pośrednictwem wymaga współpracy z zaufanym partnerem, gdzie miesięczny koszt prowadzenia konta zaczyna się od 3 tysięcy złotych. W opinii Jędrzeja Karaska, który w Primavera Parfum pełni rolę specjalisty ds. e-commerce, najlepiej nadają się do takiej współpracy duże, rozpoznawalne marki o ugruntowanej pozycji rynkowej, otwarte na rozwój sprzedaży w kanale Allegro oraz inwestycje w komunikację i działania marketingowe. - W ramach obsługi Strefy Marki klient otrzymuje od nas szereg benefitów, m.in. wyróżnienia ofert na listingu, zarówno tekstowe, jak i poprzez logotyp marki, czy jednakowy nagłówek na wszystkich ofertach – wylicza.
Allegro dorzuca coś od siebie
Do długiej listy korzyści, wynikającej z wdrożenia takiej usługi, Allegro dorzuca swoje własne benefity, będące swoistym „wabikiem” na klientów oraz przyszłych właścicieli lub zarządców kont. Usługa Allegro Smart oferuje nieograniczoną liczbę darmowych dostaw do sieci tysięcy paczkomatów i punktów odbioru, listów poleconych, a także za pośrednictwem firmy kurierskiej w całej Polsce przy zakupach powyżej określonej kwoty. Dla stałych klientów przewidziano atrakcyjny program lojalnościowy pt. Money Allegro, z kolei firmy mogą korzystać z takich opcji jak ALLEGRO ADS, czyli specjalne reklamy ofertowe zwiększające sprzedaż, bądź specjalny program dla Najlepszych Sprzedawców na Allegro.
Kompleksowa obsługa
W przypadku doświadczonego partnera, zarządzającego Strefą Marek, zakres jego wsparcia jest znacznie szerszy niż obsługa sprzedaży, obejmująca m.in. przyjmowanie opinii czy reklamacji. W zakres jego obowiązków wchodzi również realizacja pełnego wachlarza promocji, a także cały łańcuch TSL, czyli proces magazynowania, transportu i spedycji. To wygodne dla wielu rozwiązanie outsourcingu spotyka się z coraz większym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorstw.
- Usługa okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Klienci odwdzięczają się nam powierzaniem kolejnych marek ze swojego portfolio. W zeszłym roku obroty Primavera Parfum ze sprzedaży produktów w Strefach Allegro wyniosły 3,25 procenta całych obrotów w Grupie. W tym roku przewidujemy dalsze wzrosty. Nasze prognozy mówią o dynamice na poziomie 100 procent – twierdzi Karasek.
Czy nagłe wejście Amazona na polski rynek może zagrozić pozycji Allegro, a tym samym Strefy Marek stracą na znaczeniu? Jest to mocno wątpliwe. W opinii ekspertów, ogromny potencjał tego rynku uwzględnia obecność kilku dużych graczy rynkowych, a zdrowa konkurencja między nimi może jedynie przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności zakupów produktów w tym kanale sprzedaży online. Z korzyścią dla Internautów.
Niepowtarzalne smaki lodów dostępne tylko w „Lodziarni znanych marek” Żabki
Czy akcesoria do druku oznaczeń mogą wpłynąć na usprawnienie pracy
Żabka i Prosto podbijają polskie ulice w kampanii „Weź to na gorąco!”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa
Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa.
Prawo
Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą
Jest mało prawdopodobne, by po czerwcowych wyborach do europarlamentu nowa Komisja Europejska radykalnie zmieniła kierunek w wielu kluczowych tematach. Dotyczy to głównie Europejskiego Zielonego Ładu. Wśród priorytetów Brukseli, które w nowej kadencji będą z pewnością kontynuowane, wymienia się także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i digitalizacją na terenie Wspólnoty. W Polsce wybory do europarlamentu odbędą się w niedzielę, 9 czerwca.
Problemy społeczne
W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci
Według UNICEF jedno na pięć dzieci żyje w strefach objętych konfliktami lub z nich ucieka. Organizacja Narodów Zjednoczonych w latach 2005–2022 zweryfikowała ponad 315 tys. poważnych naruszeń praw dziecka na obszarach objętych konfliktem. Najtrudniejsza sytuacja panuje w Strefie Gazy, gdzie tylko w tym roku zginęło więcej dzieci niż w 2022 roku na całym świecie. Wojna zabiera dzieciom to, co najważniejsze, czyli poczucie bezpieczeństwa i znacząco wpływa na ich rozwój – alarmuje Polska Akcja Humanitarna.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.