Komunikaty PR

Ten Black Friday będzie dla sprzedawców inny niż poprzednie. Powód? Inflacja

2022-11-02  |  10:00
Biuro prasowe
  • Obecna sytuacja gospodarcza i poziom inflacji wpłyną na kształt Black Friday u 60 proc. badanych e-sklepów. Według danych zebranych przez operatora płatności Tpay, spodziewane zmiany to brak darmowej dostawy (50 proc.), mniejsze obniżki cen (33 proc.), mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy czas promocji (po 17 proc.).
  • Dominować będzie 30-procentowa obniżka cen w ramach Black Friday (50 proc. odpowiedzi).
  • Umacnia się pozycja Cyber Monday – 60 proc. sprzedawców deklaruje wprowadzenie obniżek w terminie 25-28 listopada, czyli w okresie obejmującym zarówno Czarny Piątek, jak i Cyfrowy Poniedziałek.
  • Miesiąc (40 proc.) lub dwa miesiące (30 proc.) – o tyle wcześniej przedsiębiorcy zaczynają wdrażać strategię dot. sprzedaży w związku 
    z planowanymi działaniami w swoich sklepach.

 

Tegoroczny Czarny Piątek, czyli jeden z najgorętszych zakupowo dni w roku, przypada 25 listopada. Operator płatności Tpay postanowił przyjrzeć się temu, jak wybrani e-sprzedawcy przygotowują się do święta wielkich wyprzedaży.

Promocje? Nie w każdym e-sklepie

Akcję sprzedażową z okazji Black Friday planuje przeprowadzić w tym roku 83 proc. badanych właścicieli sklepów internetowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Tpay. Wielu przedsiębiorców przyznaje jednak, że w tym roku Czarny Piątek będzie odbiegał od poprzednich pod względem działań sprzedażowych ze względu na poziom inflacji – takiej odpowiedzi udzieliło aż 60 proc. e-sprzedawców.

Wśród spodziewanych zmian najczęściej wymieniają oni brak darmowej dostawy (połowa ankietowanych). Na mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy okres promocji wskazuje po 17 proc. I choć aż 90 proc. deklaruje, że zamierza obniżyć w tym czasie ceny swoich produktów lub usług, to co trzeci właściciel sklepu internetowego przyznaje, że obniżki te będą niższe niż w poprzednich latach.

Inne działania, jakie przygotowali dla swoich klientów sprzedawcy, to dołączenie do zamówienia bezpłatnych, dodatkowych produktów/usług (40 proc.), darmową dostawę (30 proc.) oraz wydłużenie czasu na zwrot/wymianę towaru (10 proc.).

Stali klienci zapłacą mniej

Najwięcej e-sklepów deklaruje obniżki rzędu 30 proc. (50 proc. odpowiedzi), a co piąty e-sprzedawca planuje wprowadzenie promocji do 10 proc. Tyle samo przedsiębiorców zdecyduje się na obniżki do 20 proc. Są jednak i tacy, którzy chcą zaproponować swoim klientom rabaty aż do 70 proc. (10 proc. odpowiedzi). Mimo że zdecydowana większość sprzedawców (80 proc.) planuje takie same promocje dla wszystkich osób, to w niektórych e-sklepach wysokość okazji cenowych różni się w zależności od typu klientów. Po 20 proc. odpowiedzi padło na większe obniżki dla stałych klientów i dla klientów kupujących za pośrednictwem aplikacji. 

Wielu sprzedawców stawia na wydłużony czas promocji – 60 proc. deklaruje obniżki w terminie 25-28 listopada (piątek - poniedziałek), czyli w okresie obejmującym zarówno Black Friday, jak i Cyber Monday. Co piąty właściciel sklepu chce wprowadzić niższe ceny na czas Black Weekend, tj. od 25 do 27 listopada. Dłuższego okresu zakupów z rabatem nie zaproponuje klientom 10 proc. e-sprzedawców, planując akcję promocyjną tylko na jeden dzień (25 listopada).

Ważne jest odpowiednie przygotowanie

Wszyscy przedsiębiorcy zapytani o to, na co zwracają uwagę przed rozpoczęciem akcji sprzedażowej na Black Friday, wskazali na specjalne działania marketingowe. Przygotowanie na zwiększone potrzeby przy obsłudze klienta zadeklarowało 70 proc. sprzedawców, a połowa (50 proc.) wskazała na odpowiednie zatowarowanie. Po 30 proc. odpowiedzi padło na specjalne działania związane z SEM i SEO oraz wprowadzenie łatwych i szybkich płatności online. Sprzedawcy zostali także zapytani o znaczenie współpracy z operatorem płatności.

- Jako „ważną” i „bardzo ważną” współpracę z operatorem określiło łącznie 80 proc. właścicieli e-sklepów. To pokazuje, że są oni coraz bardziej świadomi tego, jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce’u. Potwierdzeniem roli operatora w sklepie są również wyniki tegorocznego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay na temat preferencji Polaków. Przy zakupach online Polacy zwracają największą uwagę na bezpieczeństwo transakcji (89 proc.), dostępne metody płatności (77 proc.) oraz operatora płatności (63 proc.) – podsumowuje Paweł Działak, CEO & Co-owner operatora płatności Tpay.

Spodziewane efekty – więcej zamówień i wyższa średnia wartość koszyków

Z danych zebranych w ubiegłym roku przez Tpay wynika, że wśród sklepów współpracujących z operatorem, sprzedaż w Black Friday wzrosła średnio o 160 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Czy w tym roku przedsiębiorcy oczekują podobnych rezultatów, a obecna sytuacja gospodarcza nie ostudzi atmosfery sprzedażowej? Ankieta pokazała, że połowa (50 proc.) właścicieli e-commerce’ów spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20 proc. odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartości koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków. Wybrani sprzedawcy, zapytani o to, co planują i czego spodziewają podczas tegorocznego Czarnego Piątku, odpowiadają:

- Przygotowaliśmy scenariusz działania na Black Week z możliwością elastycznego dostosowania już po pierwszym dniu promocji. Uważnie będziemy monitorować uruchomione na Facebooku i Google kampanie reklamowe i – w zależności od uzyskanych zasięgów – ewentualnie modyfikować treść i/lub segment klientów. Doskonale zdajemy sobie sprawę, jaki wpływ na nastroje konsumenckie ma inflacja i generalnie trudniejsza niż przed rokiem sytuacja gospodarcza, więc pomimo dynamicznego rozwoju naszego kanału e-Commerce, spodziewamy się podobnej ilości zamówień r/r. ze zwiększonym średnim koszykiem – mówi Joanna Kwiatkowska, Vice CEO, Sales Director & Co-founder Kubota S.A.

- Black Friday w branży kwiatowej jest tak naprawdę rozgrzewką przed zbliżającym się sezonem. To ciekawa okazja do sprawdzenia nowych pomysłów i przedstawienia oferty nowym klientom. Spodziewamy się, że ze względu na obecną sytuację kwiaty i prezenty mogą nie być na szczycie listy potrzeb wielu osób, ale zamierzamy przygotować atrakcyjne rabaty, które umożliwią każdemu przetestowanie usług naszej kwiaciarni internetowej. W porównaniu do poprzednich lat nasze promocje obejmą rekordową liczbę produktów. Mamy nadzieję, że sprowadzimy do siebie klientów, którzy zostaną z nami na dłużej – komentuje Michał Myszakowski, specjalista ds. marketingu z Kwiatowej Przesyłki.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.