Komunikaty PR

Ten Black Friday będzie dla sprzedawców inny niż poprzednie. Powód? Inflacja

2022-11-02  |  10:00
Biuro prasowe
  • Obecna sytuacja gospodarcza i poziom inflacji wpłyną na kształt Black Friday u 60 proc. badanych e-sklepów. Według danych zebranych przez operatora płatności Tpay, spodziewane zmiany to brak darmowej dostawy (50 proc.), mniejsze obniżki cen (33 proc.), mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy czas promocji (po 17 proc.).
  • Dominować będzie 30-procentowa obniżka cen w ramach Black Friday (50 proc. odpowiedzi).
  • Umacnia się pozycja Cyber Monday – 60 proc. sprzedawców deklaruje wprowadzenie obniżek w terminie 25-28 listopada, czyli w okresie obejmującym zarówno Czarny Piątek, jak i Cyfrowy Poniedziałek.
  • Miesiąc (40 proc.) lub dwa miesiące (30 proc.) – o tyle wcześniej przedsiębiorcy zaczynają wdrażać strategię dot. sprzedaży w związku 
    z planowanymi działaniami w swoich sklepach.

 

Tegoroczny Czarny Piątek, czyli jeden z najgorętszych zakupowo dni w roku, przypada 25 listopada. Operator płatności Tpay postanowił przyjrzeć się temu, jak wybrani e-sprzedawcy przygotowują się do święta wielkich wyprzedaży.

Promocje? Nie w każdym e-sklepie

Akcję sprzedażową z okazji Black Friday planuje przeprowadzić w tym roku 83 proc. badanych właścicieli sklepów internetowych – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Tpay. Wielu przedsiębiorców przyznaje jednak, że w tym roku Czarny Piątek będzie odbiegał od poprzednich pod względem działań sprzedażowych ze względu na poziom inflacji – takiej odpowiedzi udzieliło aż 60 proc. e-sprzedawców.

Wśród spodziewanych zmian najczęściej wymieniają oni brak darmowej dostawy (połowa ankietowanych). Na mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy okres promocji wskazuje po 17 proc. I choć aż 90 proc. deklaruje, że zamierza obniżyć w tym czasie ceny swoich produktów lub usług, to co trzeci właściciel sklepu internetowego przyznaje, że obniżki te będą niższe niż w poprzednich latach.

Inne działania, jakie przygotowali dla swoich klientów sprzedawcy, to dołączenie do zamówienia bezpłatnych, dodatkowych produktów/usług (40 proc.), darmową dostawę (30 proc.) oraz wydłużenie czasu na zwrot/wymianę towaru (10 proc.).

Stali klienci zapłacą mniej

Najwięcej e-sklepów deklaruje obniżki rzędu 30 proc. (50 proc. odpowiedzi), a co piąty e-sprzedawca planuje wprowadzenie promocji do 10 proc. Tyle samo przedsiębiorców zdecyduje się na obniżki do 20 proc. Są jednak i tacy, którzy chcą zaproponować swoim klientom rabaty aż do 70 proc. (10 proc. odpowiedzi). Mimo że zdecydowana większość sprzedawców (80 proc.) planuje takie same promocje dla wszystkich osób, to w niektórych e-sklepach wysokość okazji cenowych różni się w zależności od typu klientów. Po 20 proc. odpowiedzi padło na większe obniżki dla stałych klientów i dla klientów kupujących za pośrednictwem aplikacji. 

Wielu sprzedawców stawia na wydłużony czas promocji – 60 proc. deklaruje obniżki w terminie 25-28 listopada (piątek - poniedziałek), czyli w okresie obejmującym zarówno Black Friday, jak i Cyber Monday. Co piąty właściciel sklepu chce wprowadzić niższe ceny na czas Black Weekend, tj. od 25 do 27 listopada. Dłuższego okresu zakupów z rabatem nie zaproponuje klientom 10 proc. e-sprzedawców, planując akcję promocyjną tylko na jeden dzień (25 listopada).

Ważne jest odpowiednie przygotowanie

Wszyscy przedsiębiorcy zapytani o to, na co zwracają uwagę przed rozpoczęciem akcji sprzedażowej na Black Friday, wskazali na specjalne działania marketingowe. Przygotowanie na zwiększone potrzeby przy obsłudze klienta zadeklarowało 70 proc. sprzedawców, a połowa (50 proc.) wskazała na odpowiednie zatowarowanie. Po 30 proc. odpowiedzi padło na specjalne działania związane z SEM i SEO oraz wprowadzenie łatwych i szybkich płatności online. Sprzedawcy zostali także zapytani o znaczenie współpracy z operatorem płatności.

- Jako „ważną” i „bardzo ważną” współpracę z operatorem określiło łącznie 80 proc. właścicieli e-sklepów. To pokazuje, że są oni coraz bardziej świadomi tego, jak ważną rolę odgrywają płatności w budowaniu stabilnego i efektywnego e-commerce’u. Potwierdzeniem roli operatora w sklepie są również wyniki tegorocznego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay na temat preferencji Polaków. Przy zakupach online Polacy zwracają największą uwagę na bezpieczeństwo transakcji (89 proc.), dostępne metody płatności (77 proc.) oraz operatora płatności (63 proc.) – podsumowuje Paweł Działak, CEO & Co-owner operatora płatności Tpay.

Spodziewane efekty – więcej zamówień i wyższa średnia wartość koszyków

Z danych zebranych w ubiegłym roku przez Tpay wynika, że wśród sklepów współpracujących z operatorem, sprzedaż w Black Friday wzrosła średnio o 160 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. Czy w tym roku przedsiębiorcy oczekują podobnych rezultatów, a obecna sytuacja gospodarcza nie ostudzi atmosfery sprzedażowej? Ankieta pokazała, że połowa (50 proc.) właścicieli e-commerce’ów spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków. Po 20 proc. odpowiedzi padło na zwiększoną liczbę zamówień i średnią wartości koszyków oraz zwiększoną liczbę zamówień i niższą średnią wartość koszyków. Wybrani sprzedawcy, zapytani o to, co planują i czego spodziewają podczas tegorocznego Czarnego Piątku, odpowiadają:

- Przygotowaliśmy scenariusz działania na Black Week z możliwością elastycznego dostosowania już po pierwszym dniu promocji. Uważnie będziemy monitorować uruchomione na Facebooku i Google kampanie reklamowe i – w zależności od uzyskanych zasięgów – ewentualnie modyfikować treść i/lub segment klientów. Doskonale zdajemy sobie sprawę, jaki wpływ na nastroje konsumenckie ma inflacja i generalnie trudniejsza niż przed rokiem sytuacja gospodarcza, więc pomimo dynamicznego rozwoju naszego kanału e-Commerce, spodziewamy się podobnej ilości zamówień r/r. ze zwiększonym średnim koszykiem – mówi Joanna Kwiatkowska, Vice CEO, Sales Director & Co-founder Kubota S.A.

- Black Friday w branży kwiatowej jest tak naprawdę rozgrzewką przed zbliżającym się sezonem. To ciekawa okazja do sprawdzenia nowych pomysłów i przedstawienia oferty nowym klientom. Spodziewamy się, że ze względu na obecną sytuację kwiaty i prezenty mogą nie być na szczycie listy potrzeb wielu osób, ale zamierzamy przygotować atrakcyjne rabaty, które umożliwią każdemu przetestowanie usług naszej kwiaciarni internetowej. W porównaniu do poprzednich lat nasze promocje obejmą rekordową liczbę produktów. Mamy nadzieję, że sprowadzimy do siebie klientów, którzy zostaną z nami na dłużej – komentuje Michał Myszakowski, specjalista ds. marketingu z Kwiatowej Przesyłki.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel BRAK ZDJĘCIA
2024-07-17 | 11:00

Kradzieże. Nowy sposób na nieuczciwych klientów

Niemal każdy przedsiębiorca działający w branży handlu detalicznego boryka się z problemem kradzieży. Dotyczy to praktycznie każdej branży - od niewielkich sklepów osiedlowych, poprzez dyskonty spożywcze, sklepy
Handel Co nas zachęca do zakupów online? Wyniki z badania Amazon.pl
2024-07-16 | 14:40

Co nas zachęca do zakupów online? Wyniki z badania Amazon.pl

Co nas zachęca do zakupów online? Nie tylko niższe ceny – wynika z badania Amazon.pl Ponad 64 proc. badanych za największe zalety zakupów przez internet
Handel Technologia SwipBox Infinity
2024-07-16 | 08:00

Technologia SwipBox Infinity

Polska plasuje się na pierwszym miejscu pod względem liczby automatów paczkowych w Unii Europejskiej. Dane Unlimited Parcel Intelligence wskazują, że w zasięgu 10 tys.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządowe budżety będą niezależne od rządowych zmian w podatkach. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 2025 roku

Obniżenie podatków, zwłaszcza PIT-u, zubożyło w ostatnich latach budżety polskich samorządów, szczególnie dużych miast. Nowy rząd po konsultacjach z jednostkami samorządu terytorialnego przedstawił w połowie lipca projekt nowej ustawy, zgodnie z którą dochody miast, gmin, powiatów i województw miałyby się opierać na udziale w dochodzie osób mieszkających i pracujących na danym obszarze, a nie w samych podatkach od osób fizycznych i prawnych. W ten sposób zmiany w opodatkowaniu nie będą się przekładać na wysokość wpływów do lokalnych budżetów i ułatwią planowanie inwestycji.

Finanse

Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street

Polska gospodarka w tym roku urośnie o 3–4 proc. po minimalnym wzroście w 2023 roku. To powinno się przełożyć na dobre wyniki polskich spółek, czyli również ich pozytywne notowania na giełdzie. Trend może zmienić jedynie wolta na Wall Street. Na nią jednak na razie się nie zanosi. Jednak za mniej więcej półtora roku amerykańscy przedsiębiorcy zaczną odczuwać skutki wysokich stóp procentowych, nawet jeśli Fed do tego czasu zdecyduje się na ich obniżki. Wtedy nastroje inwestorów mogą się odwrócić.

Konsument

Nie tylko Zielony, ale też Niebieski Ład. UE intensyfikuje wysiłki na rzecz ochrony zasobów wodnych

Europejski Komitet Regionów wezwał niedawno tworzącą się nową Komisję Europejską do prac nad Europejska Strategią Wodną i powołania komisarza odpowiedzialnego za zasoby wodne w UE. Impulsem do planowania zmian w tym obszarze ma być Blue Deal, czyli Niebieski Ład – inicjatywa stworzona w ubiegłym roku na wzór Zielonego Ładu. Przyspieszenie działań na rzecz ochrony zasobów wodnych to zdaniem ekspertów konieczność w obliczu coraz częstszych i poważniejszych susz, powodzi i problemów z dostępem do wody pitnej. Niebieski Ład ma być istotnym elementem dostosowywania się do zmian klimatu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.