TXM zwiększa marżę handlową i redukuje koszty
Tauber Promotion
Gombrowicza 15
01-682 Warszawa
asiwek|tauber.com.pl| |asiwek|tauber.com.pl
+48 22 833 35 02
www.tauber.com.pl
Spółka TXM, zarządzająca siecią odzieżowych sklepów dyskontowych opublikowała sprawozdanie finansowe za 3 kwartały 2021 r. W tym okresie Spółka osiągnęła dodatnie EBITDA na poziomie 3,8 mln zł. Pozytywne efekty w postaci odbudowujących się przychodów, wzrostu realizowanej marży handlowej zapewniają wdrożone zmiany m.in. w zakresie produktu i polityki cenowej.
- W kolejnym kwartale notujemy poprawę wyników. To potwierdza, że wdrożone zmiany w obszarze oferty oraz polityki sprzedażowej były potrzebne i słuszne. W efekcie poprawiliśmy obroty pomimo zamknięcia nierentownych placówek i zmniejszenia tym samym wielkości sieci handlowej. Osiągnęliśmy wzrost marży handlowej do obecnego poziomu 42,4% (+7 p.p. w ujęciu r./r). Przyspieszyliśmy rotację zapasów oraz zredukowaliśmy koszty działalności operacyjnej. Osiągane korzyści są widoczne na przestrzeni kilku ostatnich kwartałów. Nie oznacza to jednak końca zmian. Cały czas mamy przed sobą wiele znanych, ale i nowych wyzwań związanych m.in. z trwającą pandemią, spadkiem wejść klientów do sklepów, ale również szeroko rozumianym aspektem inflacyjnym i łańcuchem dostaw. Na bieżąco reagujemy i staramy się skutecznie dopasować do wymagającego otoczenia - powiedział Marcin Łużniak, Wiceprezes TXM S.A.
TXM w pierwszych trzech kwartałach 2021 r. poprawiło obroty o 3% w ujęciu r./r. do 104,6 mln zł. W tym okresie wolumen marży handlowej (zysk brutto na sprzedaży) wzrósł o 22%, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów działalności operacyjnej o 4%. W efekcie wynik na sprzedaży był aż o 10,4 mln zł lepszy niż rok wcześniej, choć spółka nadal poniosła na tym poziomie stratę w wysokości -12,2 mln zł. Wypracowany został natomiast zysk z działalności operacyjnej z uwzględnieniem amortyzacji (EBITDA) w wysokości +3,8 mln zł, co jest wynikiem o 6,9 mln zł lepszym niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
- Dzięki wewnętrznej pracy na poziomie sklepów, pojedynczego paragonu i Klienta udało się znacząco poprawić parametry konwersji oraz „szerokość koszyka”. Dodatkowo zmiana miksu asortymentowego oraz polityki cenowej spowodowała wzrost średniej ceny sprzedaży. W efekcie osiągnęliśmy poprawę sprzedaży z metra kwadratowego sklepów porównywalnych praktycznie we wszystkich miesiącach Dziś najważniejsze dla nas jest takie zarzadzanie majątkiem obrotowym, aby optymalizować ofertę dla Klienta. Stanowi to duże wyzwanie, gdyż TXM nie otrzymał żadnej pomocy Państwa pomimo faktu, iż jest podmiotem jednoznacznie klasyfikującym się do grupy firm dotkniętych skutkami pandemii - podkreśliła Agnieszka Smarzyńska, Wiceprezes TXM S.A
Wzrost marży handlowej był pochodną m.in. preferowania wysokomarżowych i szybko rotujących asortymentów, wprowadzenia asortymentu „droższego” przy jednoczesnym utrzymaniu najniższych progów cenowych, zmian polityki wyprzedaży i promocji. To także efekt elastycznego zamawiania i terminowego wprowadzania produktów do sprzedaży oraz zminimalizowania poziomu zapasu wyprzedażowego.
Na przełomie trzeciego i czwartego kwartału br. epidemia koronowirusa kolejny raz weszła w dynamiczną fazę wzrostu. W odróżnieniu jednak do poprzednich fal obecnie rząd nie zdecydował się na wdrożenie restrykcji ograniczających sprzedaż czy możliwości zakupowych. – W październiku i listopadzie osiągnęliśmy poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych. Zauważalny jest już jednak konsumencki efekt rosnącej inflacji i jej wpływu na portfel zakupowy. Jest to tylko potwierdzeniem, iż 2022 rok będzie rokiem, który poza pandemią postawi także inne duże wyzwania. Należy do nich rosnąca inflacja, która stanowi zarówno impuls wzrostu kosztów funkcjonowania jak i zauważalne już ograniczenia portfela zakupowego konsumentów w segmencie odzież, presji na wynagrodzenia oraz niestabilność łańcucha dostaw – dodał Marcin Łużniak.
Aż się błyszczy! Apart debiutuje w Nowych Bielawach w Toruniu
Pistacja oraz matcha w wiosennym menu Costa Coffee
Green Caffè Nero wkracza do Centrum Praskiego Koneser
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.
Ochrona środowiska
Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.
Motoryzacja
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.