Komunikaty PR

V rok wzrostu rynku chemii budowlanej

2020-07-07  |  11:30
Biuro prasowe

Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, dokonała syntezy raportów własnego autorstwa z 2019 r. i zagregowała dane na temat chemii budowlanej w Polsce. Do sumarycznego zestawienia wzięto wyniki badań 13-tu rynków produktowych:

  • Rynek klejów do płytek ceramicznych
  • Rynek klejów gipsowych do płyt g-k
  • Rynek wylewek podłogowych
  • Rynek mas samopoziomujących
  • Rynek systemów dociepleń
  • Rynek hydroizolacji bitumicznych
  • Rynek tynków gipsowych maszynowych
  • Rynek tynków gipsowych ręcznych
  • Rynek suchych (sypkich) gładzi i mas szpachlowych
  • Rynek mokrych (gotowych) gładzi i mas szpachlowych
  • Rynek farb do ścian i elewacji
  • Rynek farb i lakierów na metal i drewno
  • Rynek tynków cementowo-wapiennych

Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż w/w produktów na polskim rynku osiągnęła w 2019 roku wielkość 5,3 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2018 r. o blisko 6 procent.

Wynik ten wyznaczony został na podstawie bezpośredniego badania rynku podsumowującego sprzedaż dystrybutorów i zakupy wykonawców, oraz nałożenia danych makroekonomicznych o realizacji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego, wraz ze zintegrowaną macierzą aplikacji materiałów chemii budowlanej.

Opisywany rynek agencja IBP Research wyceniła w 2019 roku na sprzedaż przekraczającą 9 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 11 procent w stosunku do roku poprzedniego.

Warto podkreślić, iż jest to piąty z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej.

Z asortymentu chemii budowlanej, do roku 2022 najbardziej wzrosną: farby do ścian, systemy dociepleń oraz gipsy mokre.

Dynamika wartości rynku chemii budowlanej determinowana jest w zdecydowanie większym stopniu stopą zmiany wolumenu sprzedaży niż stopą zmiany cen rynkowych.

Trend rozwoju rynku chemii budowlanej jest zasadniczo zbieżny z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe związane ze specyficznym charakterem materiałów wykończeniowych (w stosunku do bazowych), oraz nałożenie trendu absorpcji technologii chemii budowlanej (technologia docieplania, technologia gruntowania, technologia gipsowania).

Na analizowanym rynku chemii budowlanej, obraz pozycji konkurencyjnej producentów różni się, patrząc wedle sprzedaży ilościowej (w tonach) a wartościowej (w zł). Wynika to z faktu, że w tej grupie mieszczą się zarówno drogie farby jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe a tanie gipsowe itp.

Tonażowo, głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa ATLAS (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Optyzar, WiM) z 15%-owym udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach plasują się: BAUMIT i Grupa KNAUF (po ok. 10%), a dalej KREISEL, Grupa MAPEI, HENKEL (marka Ceresit), Grupa SAINT-GOBAIN, Grupa PIOTROWICE II, IZOLBET i CEKOL.

Ta pierwsza dziesiątka producentów zaspokaja ponad 60% tonażu zapotrzebowania rynku.

Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, AKZO NOBEL, ŚNIEŻKA i TIKKURILA. W analizowanej grupie wyrobów (13 subrynków), ta czwórka firm kumuluje aż 30% przychodów ze sprzedaży ogółem.

Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 120 producentów, z czego 1/3 pokrywa 90% całości sprzedaży, zarówno ilościowo jak wartościowo.

Wynik podsumowania danych na temat udziału producentów w analizowanym rynku chemii budowlanej ogółem pokazuje wykres. Są one przełożeniem wyznaczonych w badaniach bezpośrednich pozycji rynkowych poszczególnych firm/marek oddzielnie w poszczególnych grupach produktowych, w sezonie budowlanym 2019. Podstawą analizy były wywiady przeprowadzone przez IBP Research wśród reprezentatywnych próbek punktów sprzedaży (dystrybutorzy, składy hurtowe i detaliczne, markety budowlane) oraz wykonawców budowlanych (firmy ogólnobudowlane i wyspecjalizowane). Udziały rynkowe wyznaczono poprzez nałożenie otrzymanych pozycji rynkowych na wielkości (tonażowo) i wartości (w zł netto) poszczególnych 13-tu rynków produktowych.

Artykuł na podstawie raportu IBP Research:

„RYNEK CHEMII BUDOWLANEJ W POLSCE (13 grup produktowych). EDYCJA 2020”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Żabka edukuje z przedsiębiorczości. Rusza portal Studium Przedsiębiorczości Biuro prasowe
2024-04-24 | 13:00

Żabka edukuje z przedsiębiorczości. Rusza portal Studium Przedsiębiorczości

Dla wielu osób barierę w realizacji marzenia o własnej działalności gospodarczej stanowi niewystarczająca wiedza czy brak oczekiwanych w biznesie kompetencji. Żabka dzieli się swoim
Handel Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska
2024-04-24 | 11:05

Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska

Zawsze. Więcej. Online. Sklep internetowy Lidl Polska świętuje swoje 5. urodziny! Z tej okazji, na klientów czekają atrakcyjne rabaty na cały asortyment, który obejmuje bogatą
Handel Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!
2024-04-24 | 11:00

Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!

Lidl Polska rozwija sieć sklepów, mając na uwadze troskę o środowisko oraz dbając o łatwy dostęp do produktów dla swoich klientów. Już w czwartek, 25

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.