W czasie świąt wydaliśmy 1,1 bln USD. Niestety, klienci zwrócą aż 30% zakupów
Firma Salesforce, globalny lider w dziedzinie systemów CRM, opublikowała raport dotyczący zakupów w okresie świątecznym w 2020 roku. Przedstawiono w nim dane i trendy odnotowane pod koniec ubiegłego roku i wpływające na zachowania konsumentów w roku 2021. Z danych zgromadzonych przez Salesforce wynika, że wydatki w kanałach cyfrowych wzrosły o 50% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku, mieliśmy zatem do czynienia z jednym z najbardziej udanych sezonów świątecznych w handlu elektronicznym. Klienci indywidualni z całego świata wydali łącznie 1,1 bln USD, z czego 236 mld USD przypadło na Stany Zjednoczone. W roku 2019 wartości te wyniosły odpowiednio 723 mld USD i 165 mld USD.
Najważniejsze ustalenia raportu Salesforce dotyczącego sezonu zakupów świątecznych w 2020 roku:
Firma Salesforce zgromadziła informacje dotyczące ponad miliarda kupujących z ponad 40 krajów. Transakcje obsługiwane za pomocą rozwiązania Commerce Cloud objęły okres od 1 listopada do 31 grudnia 2020 roku. Oto niektóre spośród głównych obserwacji i trendów:
- W handlu elektronicznym odnotowano duży wzrost sprzedaży pod koniec roku mimo wcześniejszego rozpoczęcia sezonu przedświątecznych zakupów. Mimo że sprzedawcy oferowali rabaty i promocje świąteczne już w październiku, większość transakcji w kanałach cyfrowych miała miejsce w tradycyjnym okresie zakupów. Łączna wartość sprzedaży na całym świecie w ciągu tzw. cyfrowego tygodnia wyniosła 270 mld USD. W ciągu dwóch pierwszych tygodni grudnia wskaźniki te wyniosły odpowiednio 181 mld USD i 39 mld USD.
- Sprzedawcy, którzy zaoferowali możliwość odbioru towarów poza sklepem oraz inne opcje dostawy, odnotowali dwukrotnie większy wzrost sprzedaży niż pozostałe firmy. Ze względu na duże obciążenie systemów dostaw i fakt, że konsumenci zwracali szczególną uwagę na bezpieczeństwo, przedsiębiorstwa, które oferowały możliwość odbioru w sklepie, w punkcie poza sklepem lub z samochodu, uzyskały lepsze wyniki niż pozostałe firmy. Sprzedawcy detaliczni ze Stanów Zjednoczonych, którzy udostępniali takie opcje dostawy, zwiększyli przychody w kanałach cyfrowych o średnio 49% w porównaniu z ubiegłym rokiem, podczas gdy w pozostałych firmach wskaźnik ten wyniósł zaledwie 28%. Ponadto w okresie pięciu dni poprzedzających święta Bożego Narodzenia przedsiębiorstwa oferujące takie możliwości uzyskały wzrost przychodów cyfrowych o 54%, a pozostałe firmy jedynie o 34%.
- Klienci często korzystali z usług finansowania zakupów. Ponieważ klienci byli zainteresowani możliwością zakupu kosztowniejszych prezentów w systemie ratalnym, popularność opcji „kup teraz, zapłać później” wzrosła o 109% w porównaniu z ubiegłym rokiem, a szczególnie zauważalne było to w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia.
- Najbardziej popularne kategorie produktów to sprzęt sportowy i artykuły gospodarstwa domowego. Przychody ze sprzedaży sprzętu sportowego wzrosły o 108% w porównaniu z ubiegłym rokiem. W przypadku artykułów gospodarstwa domowego wskaźnik ten wyniósł 89%, a w przypadku artykułów spożywczych 80%. W ostatnim sezonie świątecznym najniższy wzrost odnotowano w segmencie odzieży sportowej i turystycznej (35%), obuwia (39%) i odzieży ogólnego przeznaczenia (40%).
- Sprzedawcy przygotowują się do „apokalipsy zwrotów”. Na całym świecie można spodziewać się zwrotów towarów o wartości przekraczającej 330 mld USD, czyli mniej więcej 30% wartości wszystkich zakupionych towarów. To również efekt wzrostu obrotów w handlu elektronicznym w okresie świątecznym.
„Okres przedświąteczny w roku 2020 stał pod znakiem pandemii. Zmusiło to sprzedawców i producentów do szybkiego wdrażania innowacyjnych rozwiązań i wprowadzania usług takich jak odbiór poza sklepem czy dostęp do wirtualnego doradcy, a także do skoncentrowania się na mediach społecznościowych, komunikacji i transmisji na żywo w celu dotarcia do kupujących w nowy sposób” — powiedział Rob Garf, wiceprezes ds. strategii branżowej w sektorze handlu detalicznego w firmie Salesforce. „Spodziewamy się, że takie nowe rozwiązania będą nadal stosowane w roku 2021, a strategie przyjęte w okresie zakupów świątecznych staną się nowym standardem, oczekiwanym przez klientów od ich ulubionych sklepów i marek”.
Udane święta dzięki nowoczesnym rozwiązaniom
Brak możliwości dokonania zakupu w fizycznym sklepie zmusił wielu klientów do skorzystania z elektronicznych kanałów sprzedaży. Rozwiązania Salesforce ułatwiły przedsiębiorstwom z całego świata realizację strategii cyfrowej i stawienie czoła nowym wyzwaniom, takim jak zwiększenie skali działań w obszarze handlu elektronicznego. W okresie od 1 listopada do 31 grudnia 2020 roku użytkownicy produktów Salesforce przyjęli ponad 204 miliony zamówień elektronicznych z wykorzystaniem rozwiązania Commerce Cloud, oferując zarazem swoim klientom szybkie, proste i spersonalizowane środowisko interakcji.
- Commerce Cloud: sprzedaż w kanałach cyfrowych obsługiwanych przez Commerce Cloud w okresie przedświątecznym wzrosła o 76% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Marketing Cloud: w okresie przedświątecznym firmy prowadziły intensywną komunikację marketingową — w skali globalnej zakres komunikacji zrealizowanej za pomocą rozwiązania Marketing Cloud osiągnął poziom 7,2 miliarda powiadomień push, 3,7 miliarda wiadomości SMS i 129 miliardów wysłanych wiadomości e-mail.
- Einstein: systemy sztucznej inteligencji również w sezonie świątecznym miały wpływ na decyzje podejmowane przez kupujących. Dzięki rozwiązaniu Einstein udało się wygenerować 11% cyfrowych zamówień, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Service Cloud: w okresie świątecznym pracownicy działu obsługi klienta korzystający z platformy Service Cloud przeglądali i obsługiwali zgłoszenia ponad 14,5 miliarda razy, a przy tym odebrali ponad 946 milionów połączeń od klientów.
Dodatkowe materiały:
- Odwiedź serwis Salesforce dotyczący zakupów w okresie świątecznym
- Obserwuj profile @Salesforce i @CommerceCloud na Twitterze
- Polub nasz profil na Facebooku
Metodyka analiz i prognoz Salesforce związanych z okresem świątecznym 2020 r.
Aby ułatwić sprzedawcom i markom ocenę wskaźników sprzedaży w okresie świątecznym, firma Salesforce zgromadziła dane i wnioski analityczne dotyczące ponad miliarda kupujących z ponad 40 krajów, obsługiwanych za pomocą rozwiązania Commerce Cloud, a także miliardów interakcji z klientami i milionów konwersacji w serwisach społecznościowych realizowanych za pomocą platformy Marketing Cloud oraz danych dotyczących obsługi klienta z wykorzystaniem rozwiązania Service Cloud. W dalszych analizach uwzględniono kilka dodatkowych czynników umożliwiających ekstrapolację prognoz i wskaźników w szerszym kontekście sektora handlu detalicznego.
W zbiorze danych analitycznych brano pod uwagę serwisy handlu elektronicznego realizujące transakcje w okresie objętym badaniem, czyli od 1 listopada 2018 roku do 31 grudnia 2020 roku, oraz spełniające kryterium minimalnej liczby odwiedzin w miesiącu. W celu zachowania spójności obliczania wskaźników liczbowych uwzględniono także dodatkowe czynniki związane z higieną danych.
Prognozy Salesforce dotyczące okresu świątecznego nie odzwierciedlają wyników operacyjnych firmy Salesforce oraz ogłaszanych przez nią wskaźników finansowych, w tym wzrostu wartości sprzedaży brutto (GMV), a także odpowiednich wskaźników GMV uzyskiwanych przez klientów.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.