Komunikaty PR

W Polsce przybywa blisko 350 sklepów internetowych miesięcznie. Nowe dane KRS

2022-07-13  |  10:56
Biuro prasowe

W Polsce jest obecnie zarejestrowanych ponad 54 tys. e-sklepów, a liczba ta od lat rośnie - średnio o niemal 350 miesięcznie. Jednak aż ⅕ z tych podmiotów jest w bardzo złej sytuacji finansowej, a sytuację tylko 8 proc. można określić jako bardzo dobrą. W sumie ponad 250 tys. zarejestrowanych w Polsce firm prowadzi sprzedaż przez Internet, a grupą, która najbardziej dynamicznie rozwija działalność online, są sklepy spożywcze.

Od początku roku do końca czerwca 2022 r. w Polsce zarejestrowano ponad 5 tys. nowych sklepów internetowych, jak wynika z analizy KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. W tym samym czasie z rejestru wykreślono nieco ponad 3 tys. sklepów. Łączna liczba polskich sklepów internetowych wynosi więc obecnie 54,3 tys. i jest o nieco ponad 2 tys. wyższa niż na koniec ubiegłego roku. Wedle przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet w 2022 roku liczba sklepów internetowych na polskim rynku może przekroczyć 55 tys. 

Miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów, a wykreślanych 525, co oznacza, że z każdym miesiącem polski rynek eCommerce rośnie o blisko 350 nowych podmiotów. Oprócz tego wielu przedsiębiorców decyduje się na poszerzenie dotychczasowej działalności o sprzedaż online - od początku roku do czerwca 2022 r. 19,6 tys. zarejestrowanych w Polsce firm dodało do swojego wpisu w KRS kod PKD oznaczający handel w Internecie. Całkowita liczba zarejestrowanych w Polsce firm prowadzących sprzedaż przez Internet wynosi więc obecnie ponad 250 tys

 

Połowa polskich sklepów internetowych jest w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej

Jednak pod względem kondycji finansowej sytuacja polskiego eCommerce nie wygląda idealnie - spośród działających obecnie ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, w bardzo dobrej sytuacji finansowej znajduje się tylko 8 proc. firm, a w dobrej 41 proc. Sytuację 30 proc. można określić jako złą, a aż 21 proc. jako bardzo złą

Niewątpliwie całkowite zniesienie obostrzeń pandemicznych wpłynęło na ograniczenie przez część konsumentów zakupów internetowych i powrót do częstszych zakupów stacjonarnych. Dodatkowo inflacja i wzrosty cen powodują, że coraz więcej osób robi zakupy w bardziej przemyślany sposób i ogranicza się do produktów zaspokajających ich podstawowe potrzeby - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych. - Jednak poziom sprzedaży detalicznej przez Internet niezmiennie rośnie. Niższe koszty obsługi sprawiają, że sklepy internetowe mogą pozwolić sobie na niższe marże oraz bardziej atrakcyjne zniżki czy promocje niż sklepy stacjonarne. Sklepom internetowym w obecnej sytuacji sprzyjają też coraz szerzej dostępne odroczone płatności. W pewnym stopniu obecna trudna sytuacja gospodarcza może więc stanowić również szansę dla eCommerce. 

 

Rynek e-grocery nieustannie się rozwija

Główny Urząd Statystyczny podaje, że inflacja w czerwcu wyniosła 15,6 proc. Najwyższy wzrost cen dotyczy paliw, natomiast żywność i napoje według danych GUS podrożały o 14 proc. Jednocześnie to właśnie branża spożywcza w ciągu ostatnich dwóch lat najbardziej rozwijała swoją obecność w Internecie. Sklepy spożywcze najczęściej dodawały do swojej podstawowej działalności kod PKD oznaczający sprzedaż przez Internet - aż 4 tys. tylko w ubiegłym roku. Jak wynika z raportu Gemius, zakupy spożywcze przez Internet robi 35 proc. internautów, a ponad połowa z nich zaczęła w ciągu ostatnich dwóch lat. 

Po wielkim boomie w 2020 r. nastąpiło pewne spowolnienie, ale nie zatrzymanie rozwoju rynku e-grocery. Firmy szukają nowych możliwości trafienia do klientów, budowania jego lojalności i zwiększania wygody. Walczą również ze swoimi ograniczeniami: dbaniem o świeżość niektórych produktów czy brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej. Coraz więcej konsumentów ceni sobie wygodę i szybkość zamawiania online artykułów FMCG, poza tym na rynek wchodzi pokolenie młodych ludzi, którzy z Internetem mają kontakt od dziecka - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

W e-booku „Jak pandemia zmieniła rynek? Transformacja cyfrowa w wybranych branżach” przygotowanym przez ekspertów z branży eCommerce można zapoznać się z analizą sytuacji branż najbardziej zmienionych przez pandemię, szczególnie w zakresie transformacji cyfrowej. Eksperci wskazują również trendy, które będą kształtować sytuację i rynek w najbliższych latach. 

 

Dane cytowane w tekście pochodzą z badań Dun & Bradstreet przeprowadzonych w czerwcu 2022 r.  Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.