Komunikaty PR

Wpływ COVID-19 na zmiany zachowań konsumentów

2020-04-24  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Zamknięte sklepy, strach, rosnące bezrobocie i brak jasnych perspektyw powrotu gospodarki do normalności wpłynęły na zmianę przyzwyczajeń konsumentów, wynika z przygotowanego przez PMR raportu „Koronawirus a zmiana zachowań konsumentów w Polsce 2020”.

 

Tak zwany lockdown związany z COVID-19 będzie trwał w Polsce około dwóch miesięcy, ponieważ rząd już wprowadza działania odmrażające gospodarkę, jednak istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w niektórych segmentach (zwłaszcza imprezy masowe) zakazy będą trwały jeszcze przez kilka miesięcy, jak ma to miejsce w planie ogłoszonym w Niemczech.

Obecne skupienie się rządów na ochronie życia ludzkiego, zostanie wystawione na ciężką próbę. W miarę czasu gospodarka coraz bardziej jest wystawiana na erozję miejsc pracy, bankructwa firm i spadek dochodów państwa. Co więcej choć trwają pracę nad szczepionką i efektywną terapią lekową, to nie należy ich się spodziewać w ciągu najbliższych tygodni. Problemy społeczne i brak pełnego działania gospodarki to coś co nie tylko wpłynęło tymczasowo na zmiany zachowań zakupowych, ale te zmiany będą nie tylko trwać, ale często nawet się pogłębiać.

 

O ile spadnie konsumpcja?

Fundamentalne zmiany ścieżek zakupowych Polaków oczywiście wpłyną także na zmianę wyników gospodarczych w tym wskaźnika konsumpcji. PMR przygotował trzy scenariusze: 1 – lockdown około 2-miesięczny z szybkim etapem otwierania gospodarki; 2 – lockdown około 2-miesięczny ale z wolnym etapem otwierania gospodarki; 3 – jak scenariusz 2 ale z powrotem epidemii oraz przynajmniej części restrykcji na jesień.

We wszystkich tych scenariuszach konsumpcja odnotuje spadek rok do roku, a dynamika dla 2020 r. według naszych prognoz będzie sięgać od około -1% do -8%. Co więcej, można się także spodziewać dodatkowych znacząco negatywnych informacji, ponieważ w związku z prognozowaną suszą w najbliższych miesiącach należy się także spodziewać wzrostu cen produktów żywnościowych, czyli pogłębienia obecnych spadków.

 

Prawie każdy konsument kupuje na zapas produkty spożywcze

Co ciekawe, prawie połowa przebadanych na potrzeby raportu PMR konsumentów kupowała w ciągu ostatnich trzech tygodni więcej na zapas niż zwykle, ale prawie drugie tyle kupuje na zapas tyle samo co wcześniej. Dodatkowo, porównując wyniki badań przeprowadzonych przez PMR także w 2019 roku, można powiedzieć, że deklaracje dotyczące zwiększenia zakupów na zapas osiągają podobną powszechność jak w przypadku częstszych zakupów na zapas spowodowanych wprowadzeniem prawie pełnego zakazu handlu w niedzielę, choć różnią się kupowanymi produktami. Aktualnie najistotniejszym powodem, dla którego pojawiają się zwiększone zakupy na zapas jest chęć ograniczenia wyjść i wizyt w sklepach do minimum.

 

Zakupy niespożywcze ograniczone do minimum

W ostatnich tygodniach trwania epidemii w kraju, poza kategorią kosmetyków, większość zakupów produktów niespożywczych (odzież, obuwie, artykuły wykończeniowe, meble czy RTV/AGD i elektronika) jest przez klientów ograniczana, odkładana w czasie lub badani rezygnują w ogóle z takich zakupów.

Interesujące jest to, że częściej w zakupach internetowych tego typu produktów wybieramy dostawę do paczkomatu. Z drugiej strony patrząc na cały rynek, 2020 rok na pewno przyniesie znaczną korektę, nawet większą niż dla całej konsumpcji. Dodatkowo część zakupów obecnie odkładanych w czasie zostanie zaniechana całkowicie.

 

Kiedy powrót do usług?

Choć obiekty gastronomiczne starają się przyciągnąć klientów i znacząco poszerzyła się oferta na dowóz, to jednak pierwsze trzy tygodnie oficjalnej pandemii w Polsce nie sprzyjały wzrostowi zamówień na dowóz z lokali gastronomicznych. Ponad połowa badanych deklaruje, że w tym okresie robiła to rzadziej niż zwykle, a mniej niż co dziesiąty uważa, że zwiększył częstość korzystania z dowozu jedzenia.

Raport odpowiada na pytania co będzie za kilka miesięcy, a tu widać strach konsumentów zwłaszcza w sferze usług i rozrywki. Dla przykładu, 43% Polaków całkowicie zrezygnuje z wycieczek zagranicznych, a dodatkowe 26% chce je odłożyć w czasie.

Na potrzeby raportu firma PMR przeprowadziła w kwietniu 2020 r. badanie na reprezentatywnej próbie 1,3 tys. konsumentów. Badani odpowiedzieli m.in. na pytania dotyczące zmiany zwyczajów zakupowych w obliczu epidemii COVID-19 oraz plany na najbliższe miesiące.

 

 

AUTOR ARTYKUŁU

Jarosław Frontczak

Market Analysis Departments Director

 

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych Biuro prasowe
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1]. Najnowsze dane z 2024 r. pokazują jednak
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z
Handel Wygrana czy pułapka? Dane uczestników jako nowa waluta
2024-07-02 | 15:05

Wygrana czy pułapka? Dane uczestników jako nowa waluta

W świecie cyfrowym, gdzie granice pomiędzy realnymi a wirtualnymi doświadczeniami zacierają się na naszych oczach, konkursy online jawią się jako złotodajne żyły dla firm poszukujących

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.