Wyniki Grupy Eurocash pod wpływem pandemii, dynamiczny wzrost sprzedaży online
- Przychody Grupy Eurocash w pierwszym półroczu 2020 r. wyniosły 12,1 mld zł i były o 2% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
- EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku wyniosła 337 mln zł wobec 338 mln zł rok wcześniej. Grupa Eurocash szacuje, że dodatkowe koszty związane z pandemią COVID-19 obciążyły jej wyniki o około 17 mln zł.
- Wynik netto Grupy Eurocash za pierwsze półrocze 2020 r. był ujemny i wyniósł -20 mln zł wobec 7 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2020 r. Znaczący wpływ na wynik netto miały różnice kursowe wynikające z przeszacowania kontraktów leasingowych zgodnie ze standardem MSSF16.
- Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w pierwszej połowie tego roku sięgnęły 221 mln zł, a łączne przepływy pieniężne wyniosły 56 mln zł. Silne przepływy pieniężne pozwalają Grupie kontynuować rozwój zarówno organicznie, jak i poprzez akwizycje. W czerwcu Eurocash sfinalizował przejęcie większościowego pakietu akcji Frisco.
Hurt: silny popyt ze strony niezależnych sklepów, rekordowa sprzedaż eurocash.pl
Sprzedaż segmentu hurtowego Grupy Eurocash w pierwszej połowie 2020 r. nieznacznie przekroczyła 9,0 mld zł i była o 0,3% wyższa niż przed rokiem. EBITDA tego segmentu wyniosła 277 mln zł, co oznacza wzrost o 3% r/r.
– Pozytywny wpływ na wyniki segmentu hurtowego miała sprzedaż w hurtowniach Cash&Carry, która wzrosła o 4% rok do roku, a także sprzedaż papierosów i produktów impulsowych, gdzie wzrost przekroczył 7%. Mocnym wsparciem wyników segmentu była także sprzedaż hurtowa do niezależnych sklepów oraz franczyzobiorców. Niższa dynamika sprzedaży ogółem w segmencie hurtowym w pierwszej połowie tego roku wynika przede wszystkim z zakończonego w poprzednim roku kontraktu z Orlenem oraz mniejszego popytu ze strony stacji benzynowych, które w okresie zamrożenia gospodarki po wybuchu pandemii koronawirusa były rzadziej odwiedzane przez konsumentów. Znaczący spadek sprzedaży zanotowaliśmy także w formacie Eurocash Gastronomia – zaopatruje on restauracje i hotele, które przez długi czas pozostawały zamknięte – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Rekordowo wysoką sprzedaż Grupa Eurocash odnotowała natomiast na platformie eurocash.pl, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzącym małe i średnie sklepy w całej Polsce szybkie i wygodne zamawianie towarów online.
– W pierwszym półroczu tego roku klienci Eurocash Dystrybucja zamówili poprzez eurocash.pl towary o wartości 2,1 mld zł, czyli o 0,5 mld zł więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Warto odnotować rosnącą popularność aplikacji mobilnej. Wartość towarów zamówionych przez smartfony wyniosła aż 485 mln zł wobec 270 mln zł w pierwszej połowie 2019 r. Trudny okres pandemii pokazał potencjał biznesowy rozwiązań e-commerce B2B. Bezkontaktowe zamawianie i bezpieczny odbiór towarów zostały docenione przez klientów eurocash.pl – skomentował Jacek Owczarek.
Na koniec pierwszego półrocza 2020 r. platforma eurocash.pl liczyła już blisko 15 tys. użytkowników, z czego 6,5 tys. korzystało z niej przez smartfon.
Detal: silne Delikatesy Centrum
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym półroczu 2020 r. sięgnęła 2,96 mld zł i była o 5% wyższa niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. EBITDA segmentu Detal wyniosła 142 mln zł, co oznacza wzrost o 3% r/r.
– Pozytywny wpływ na przychody segmentu detalicznego miała sprzedaż prowadzona poprzez sklepy własne i franczyzowe w ramach sieci Delikatesy Centrum. Sprzedaż hurtowa do sklepów franczyzowych w ujęciu LFL w pierwszym półroczu tego roku wzrosła o 10% r/r, a wzrost sprzedaży detalicznej LFL w Delikatesach Centrum sięgnął 6% r/r. Z uwagi na ograniczenie funkcjonowania galerii handlowych, sprzedaż kiosków Inmedio w omawianym okresie była natomiast o ponad 20% niższa niż przed rokiem – wskazał Jacek Owczarek.
Projekty: Duży Ben i abc na kołach sprzedają coraz więcej, Kontigo rośnie online
Sprzedaż segmentu Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija innowacyjne formaty detaliczne, takie jak Duży Ben, abc na kołach oraz Kontigo, w pierwszym półroczu 2020 r. sięgnęła 84 mln zł i była ponad 2-krotnie większa niż przed rokiem. Z uwagi na dalszą ekspansję wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w pierwszym półroczu br. wyniósł -21 mln zł wobec -20 mln zł rok wcześniej.
– Motorem sprzedaży segmentu Projekty była sieć marketów alkoholowych Duży Ben. Ich liczba w pierwszej połowie tego roku wzrosła o 16 i na koniec czerwca liczyła już 93 sklepy. Cieszy nas także dynamiczny wzrost sprzedaży tego formatu w ujęciu LFL, który wyniósł 16% r/r – powiedział Jacek Owczarek.
Bardzo dynamicznie, bo aż o 140% r/r wzrosła w pierwszej połowie 2020 r. sprzedaż sklepu internetowego Kontigo.
Projekt mobilnych sklepów ogólnospożywczych abc na kołach powiększył się natomiast w pierwszym półroczu tego roku o 14 pojazdów, do 100. Sprzedaż LFL tego formatu wzrosła w tym okresie o 27% r/r.
Silne wejście w rynek e-grocery
Grupa Eurocash zrobiła kolejny znaczący krok, aby silniej zaistnieć w świecie online. Pod koniec czerwca sfinalizowała nabycie większościowego pakietu akcji Frisco – lidera warszawskiego rynku e-grocery, którego znaczącym akcjonariuszem była od 2014 r. – Dzięki przejęciu Frisco zyskujemy wiedzę i szerokie doświadczenie w sprzedaży internetowej, co pozwoli nam na dalszy rozwój tego obszaru dla naszych klientów, właścicieli niezależnych sklepów detalicznych – podsumował Jacek Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.