Żabka promuje odpowiedzialną sprzedaż alkoholu
W czasach obostrzeń związanych z epidemią oraz wynikającego z nich obowiązku zakrywania nosa i ust, identyfikacja wieku kupujących alkohol stała się dla sprzedawców jeszcze trudniejsza. Dlatego promując odpowiedzialną sprzedaż alkoholu, sieć Żabka rusza z kampanią społeczną „Maseczka nie zmienia wieku. W Żabce alkohol sprzedajemy odpowiedzialnie!”, skierowaną do franczyzobiorców i pracowników sklepów. W ten sposób sieć zwraca uwagę na istotę i skalę problemu sprzedaży alkoholu nieletnim oraz przeciwdziała sprzedaży niezgodnej z prawem i wartościami wyznawanymi przez Żabkę.
– Odpowiedzialnie podchodzimy do sprzedaży alkoholu w naszej sieci, dlatego w związku z utrudnioną przez sprzedawców oceną wieku klientów noszących maseczki, wystartowaliśmy z kampanią „Maseczka nie zmienia wieku. W Żabce alkohol sprzedajemy odpowiedzialnie!”. W ramach tego projektu przypominamy naszym franczyzobiorcom i pracownikom sklepów o obowiązujących przepisach i angażujemy ich w temat właściwego postępowania wobec niepełnoletnich klientów, którzy chcieliby kupić alkohol w naszej sieci – mówi Adam Manikowski, Wiceprezes Zarządu firmy Żabka Polska.
W ramach kampanii Żabka przygotowała dla franczyzobiorców i pracowników sklepów specjalne ulotki. Sprzedawcy znajdą w nich wskazówki ułatwiające asertywną odmowę sprzedaży alkoholu nieletnim i zasady dotyczące egzekwowania okazania dowodu przez kupujących. Sieć zachęca także do noszenia przez personel sklepów specjalnych przypinek z hasłem kampanii. Plakietki przyczepione w widocznym miejscu koszulki czy polaru mają sygnalizować klientom, że sprzedawcy są świadomi problemu identyfikacji wieku kupujących, wynikającego z noszenia maseczek i pomimo tych trudności nie sprzedają alkoholu osobom nieuprawnionym.
Sprzedaż alkoholu osobom poniżej 18. roku życia jest w Polsce przestępstwem. Mimo to alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną i dostępną używką wśród niepełnoletniej młodzieży.
– Życie towarzyskie nastolatków w ostatnich tygodniach trochę się zmieniło, ale bynajmniej… nie stanęło w miejscu. Wspólne imprezowanie stało się jednym ze sposobów „oswajania” pandemii i odreagowywania lęków. Mam 16-letniego syna i często ze sobą rozmawiamy. Zakup alkoholu przez osobę w jego wieku nie stanowi żadnego problemu, wystarczy maseczka na twarzy i już nikt nie pyta o dowód. Młodzież szybko to zrozumiała i chętnie z tego korzysta. W tej sytuacji to dorośli, a nie młodzież powinni okazać się dojrzałością i odpowiedzialnością. Choć prawo wcale się nie zmieniło, to wielu sprzedawców poczuło się „zwolnionych” ze swoich obowiązków. Tym bardziej należy docenić działania na rzecz odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu, jakie właśnie teraz, w okresie pandemii, podejmuje sieć Żabka. Jako rodzic bardzo to doceniam i z uznaniem odnoszę się do rzetelnych sprzedawców, którzy pamiętają, aby zawsze prosić o dowód, gdy młodo wyglądający chłopak lub dziewczyna chcą kupić alkohol – mówi Bogusław Prajsner, socjolog, badacz społeczny, szef Ogólnopolskiego Stowarzyszenia RoPSAN - Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim, były wicedyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Żabka od lat wspiera swoich franczyzobiorców w realizacji obowiązku odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Sieć regularnie szkoli osoby prowadzące sklepy w zakresie przepisów zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przygotowała także szkolenia na platformę e-learningową, dzięki którym franczyzobiorcy mogą również przeszkolić swoich pracowników. Szkolenia zawierają filmy i animacje uczące asertywnych zachowań w sytuacjach próby kupna alkoholu przez osoby nieuprawnione. W sklepach Żabka przy nabijaniu alkoholu na paragon, na ekranie kasy sprzedawcy wyświetla się komunikat przypominający o konieczności potwierdzenia pełnoletności klienta.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.