Żabka testuje w pełni elektryczny pojazd dystrybucyjny Scania
Żabka rozwija nowoczesną logistykę opierającą się na idei inteligentnych i zielonych miast. W trosce o planetę i komfort mieszkańców kontynuuje wdrażanie cichego transportu miejskiego o zerowej emisji, nawiązując współpracę z kolejnym producentem aut elektrycznych. Od 26 lipca br. sieć rozpoczęła testy elektrycznego pojazdu ciężarowego Scania 25P, za pomocą którego będzie dostarczany towar do sklepów zlokalizowanych na terenie Warszawy i okolic. Obejmują one możliwość sprawdzenia kompleksowego rozwiązania transportowego, które oferuje Scania – wraz z pojazdem elektrycznym Żabka otrzyma od partnera także mobilną ładowarkę.
– Przeciwdziałanie zmianom klimatu to wyzwanie globalne. Z tej perspektywy szczególnie istotne jest budowanie efektywnych partnerstw na rzecz walki z tym zjawiskiem, czego przykładem jest podjęcie współpracy z kolejnym liderem rozwiązań transportowych. To nasz kolejny krok mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego, co jest niezmiernie ważne na obszarach miejskich oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza – takich jak Warszawa i jej okolice, gdzie pojazd będzie testowany przez najbliższe dwa tygodnie – mówi Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Scania 25P B4X2NB to elektryczny pojazd ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 19 ton. Zeroemisyjny napęd elektryczny pozwala na pokonanie jednorazowo do 250 km. Samochód posiada pakiet 9 baterii o całkowitej pojemności 300 kWh, których naładowanie zajmuje mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji. Pojazd pracuje zarówno ciszej, jak i w sposób bardziej przyjazny środowisku niż typowe pojazdy ciężarowe. Dzięki temu może być użytkowany m.in. w tzw. zielonych strefach, a także wykonywać więcej operacji transportowych w nocy, co skutkuje odciążeniem infrastruktury drogowej w ciągu dnia. Dodatkowo kabinę pojazdu zaprojektowano specjalnie z myślą o pracy w mieście – jest ona nisko zawieszona, co zapewnia znakomitą widoczność na zatłoczonych ulicach. Pojazd ma więc bezpośredni wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców miast, a dzięki takim rozwiązaniom jak: zaawansowany hamulec awaryjny, elektrohydrauliczny układ kierowniczy, wspomaganie uwagi kierowcy, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów czy system kamer 360°, podwyższa także komfort pracy kierowców. W konsekwencji auto zapewnia franczyzobiorcom Żabki najwyższą jakość obsługi.
Wraz z pojazdem Żabka otrzyma także od Scania mobilną ładowarkę DC Plug Charger Go, opracowaną przez firmę Ekoenergetyka-Polska S.A. Ładowarka może być wykorzystywana do ładowania wszystkich pojazdów elektrycznych (150-1000V) i posiada funkcję regulacji mocy ładowania.
– Bardzo cieszy nas, że firmy takie, jak Żabka, których działalność opiera się na częstych i terminowych dostawach produktów do sklepów, podejmują obecnie konkretne kroki w kierunku testowania i odchodzenia od pojazdów bazujących na paliwach kopalnych. W Scania konsekwentnie poszerzamy rozwiązania transportowe, które są bardziej przyjazne dla środowiska, obejmujące biopaliwa, paliwooszczędne układy napędowe i pojazdy zelektryfikowane. W przyszłości każdy transport będzie mógł być elektryczny, również w Polsce, dlatego wspieramy w tym procesie naszych klientów, oferując im kompleksowe usprawnienia: w pełni elektryczny pojazd ciężarowy z systemami ładowania oraz analizą tras transportowych, który pozwoli na realizację zadań w ruchu miejskim i regionalnym – mówi Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
Scania 25P to już kolejny testowany przez Żabkę pojazd elektryczny. Od 2019 r. sieć prowadzi testy zeroemisyjnych pojazdów dostawczych, a od 2021 r. posiada w pełni elektryczny samochód dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, który dostarcza towar do sklepów na Śląsku. Żabka zainwestowała także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie oraz Plewiskach oraz w centrali.
Sieć stopniowo modernizuje również swoją flotę samochodów osobowych i prowadzi testy mające na celu zastąpienie aut spalinowych pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.
![Lidl liderem w sprzedaży produktów na bazie kakao z certyfikatem Fairtrade Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_464283289,w_275,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Lidl liderem w sprzedaży produktów na bazie kakao z certyfikatem Fairtrade
![Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_720412053,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!
![Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_811097871,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.