Żabka testuje w pełni elektryczny pojazd dystrybucyjny Scania
Żabka rozwija nowoczesną logistykę opierającą się na idei inteligentnych i zielonych miast. W trosce o planetę i komfort mieszkańców kontynuuje wdrażanie cichego transportu miejskiego o zerowej emisji, nawiązując współpracę z kolejnym producentem aut elektrycznych. Od 26 lipca br. sieć rozpoczęła testy elektrycznego pojazdu ciężarowego Scania 25P, za pomocą którego będzie dostarczany towar do sklepów zlokalizowanych na terenie Warszawy i okolic. Obejmują one możliwość sprawdzenia kompleksowego rozwiązania transportowego, które oferuje Scania – wraz z pojazdem elektrycznym Żabka otrzyma od partnera także mobilną ładowarkę.
– Przeciwdziałanie zmianom klimatu to wyzwanie globalne. Z tej perspektywy szczególnie istotne jest budowanie efektywnych partnerstw na rzecz walki z tym zjawiskiem, czego przykładem jest podjęcie współpracy z kolejnym liderem rozwiązań transportowych. To nasz kolejny krok mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego, co jest niezmiernie ważne na obszarach miejskich oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza – takich jak Warszawa i jej okolice, gdzie pojazd będzie testowany przez najbliższe dwa tygodnie – mówi Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Scania 25P B4X2NB to elektryczny pojazd ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 19 ton. Zeroemisyjny napęd elektryczny pozwala na pokonanie jednorazowo do 250 km. Samochód posiada pakiet 9 baterii o całkowitej pojemności 300 kWh, których naładowanie zajmuje mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji. Pojazd pracuje zarówno ciszej, jak i w sposób bardziej przyjazny środowisku niż typowe pojazdy ciężarowe. Dzięki temu może być użytkowany m.in. w tzw. zielonych strefach, a także wykonywać więcej operacji transportowych w nocy, co skutkuje odciążeniem infrastruktury drogowej w ciągu dnia. Dodatkowo kabinę pojazdu zaprojektowano specjalnie z myślą o pracy w mieście – jest ona nisko zawieszona, co zapewnia znakomitą widoczność na zatłoczonych ulicach. Pojazd ma więc bezpośredni wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców miast, a dzięki takim rozwiązaniom jak: zaawansowany hamulec awaryjny, elektrohydrauliczny układ kierowniczy, wspomaganie uwagi kierowcy, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów czy system kamer 360°, podwyższa także komfort pracy kierowców. W konsekwencji auto zapewnia franczyzobiorcom Żabki najwyższą jakość obsługi.
Wraz z pojazdem Żabka otrzyma także od Scania mobilną ładowarkę DC Plug Charger Go, opracowaną przez firmę Ekoenergetyka-Polska S.A. Ładowarka może być wykorzystywana do ładowania wszystkich pojazdów elektrycznych (150-1000V) i posiada funkcję regulacji mocy ładowania.
– Bardzo cieszy nas, że firmy takie, jak Żabka, których działalność opiera się na częstych i terminowych dostawach produktów do sklepów, podejmują obecnie konkretne kroki w kierunku testowania i odchodzenia od pojazdów bazujących na paliwach kopalnych. W Scania konsekwentnie poszerzamy rozwiązania transportowe, które są bardziej przyjazne dla środowiska, obejmujące biopaliwa, paliwooszczędne układy napędowe i pojazdy zelektryfikowane. W przyszłości każdy transport będzie mógł być elektryczny, również w Polsce, dlatego wspieramy w tym procesie naszych klientów, oferując im kompleksowe usprawnienia: w pełni elektryczny pojazd ciężarowy z systemami ładowania oraz analizą tras transportowych, który pozwoli na realizację zadań w ruchu miejskim i regionalnym – mówi Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
Scania 25P to już kolejny testowany przez Żabkę pojazd elektryczny. Od 2019 r. sieć prowadzi testy zeroemisyjnych pojazdów dostawczych, a od 2021 r. posiada w pełni elektryczny samochód dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, który dostarcza towar do sklepów na Śląsku. Żabka zainwestowała także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie oraz Plewiskach oraz w centrali.
Sieć stopniowo modernizuje również swoją flotę samochodów osobowych i prowadzi testy mające na celu zastąpienie aut spalinowych pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.