Żabka zachęca klientów do oddawania butelek zwrotnych
Według analiz przeprowadzonych przez producentów[1], średni cykl życia butelki zwrotnej wynosi od 15 do 26 razy, dlatego by nie marnować szklanych opakowań, sieć sklepów Żabka zainicjowała akcję oddawania butelek zwrotnych do ponad 8400 sklepów w całej Polsce. W czasie jej trwania, klient oddając w sklepie butelkę, otrzyma rabat w wysokości 50 gr na zakup piwa w butelce zwrotnej. Akcja dotyczy wszystkich piw najbardziej popularnych marek i potrwa do 30 sierpnia br.
|
Zyskuje środowisko
– Akcja ma charakter przede wszystkim edukacyjny – ma przypominać klientom, że system butelek zwrotnych to działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Sieć Żabka zwraca uwagę na to, dlaczego butelki zwrotne powinny trafiać do ponownego obiegu, a nie do kosza na śmieci czy pojemnika dla recyklingowego szkła. Jednym z powodów jest to, że wyprodukowanie nowej butelki jest bardziej obciążające dla środowiska naturalnego niż ponowne wykorzystanie wcześniej wyprodukowanej i użytej – mówi Joanna Kasowska, Dyrektor Jakości i Standardów Zarządzania Żywnością Żabka Polska.
Żabka współpracuje z producentami piwa w celu zwiększenia ponownego wykorzystania butelek zwrotnych do piwa, wykorzystanie których pozwala na zmniejszenie emisji CO₂ w porównaniu z produkcją i wykorzystaniem butelek jednorazowych. Warto o tym pamiętać. Ale to nie jedyna zaleta systemu butelek zwrotnych. Oddając taką butelkę, klienci odzyskują także swoje pieniądze, otrzymując zwrot kaucji. Robiąc to, jednocześnie zmniejszają masę odpadów trafiających na wysypiska, jak również przyczyniają się do zmniejszenia wolumenu produkcji nowych opakowań szklanych.
– Jako sieć docierająca do kilku milionów klientów w całej Polsce, możemy mieć realny wpływ na nawyki konsumenckie i zachęcać do zwrotu butelek wielokrotnego użytku, by mogły być wykorzystane ponownie. Wierzymy, że tego typu akcje są dobrym sposobem na poinformowanie klientów o tym, jak ważne dla środowiska są nawet tak małe gesty jak zwrot butelki – dodaje Jerzy Roguski, Dyrektor ds. Komercyjnych i Rozwoju Żabka Polska.
Warto zwrócić uwagę, że niektórzy producenci oznaczają butelki wielokrotnego użytku specjalnym znakiem – są to dwie strzałki – jedna nad drugą. Często na butelkach znajdują się również dodatkowe oznaczenia producenta – najczęściej ikony lub napis „butelka zwrotna”, aby ułatwić konsumentom decyzję, co należy zrobić z pustym opakowaniem.
Żabka przypomina: butelek zwrotnych nie wyrzucaj do pojemników na szkło
Butelka zwrotna to szkło, de facto nie jest to błędem – mogłaby trafić do „zielonego” pojemnika, ale jest to mało ekologiczne rozwiązanie! Najkorzystniejsze z perspektywy ochrony środowiska jest oddanie butelki oznaczonej jako opakowanie wielokrotnego użytku z powrotem do sklepu. Robiąc to, dajemy jej szansę nawet 20-krotnego ponownego użytku! Wyrzucenie takiej butelki do kosza nie jest korzystne dla środowiska z kilku powodów: nie trafi ponownie do obiegu, a z produkcją nowej butelki wiąże się potrzeba zużycia m.in. energii potrzebnej do jej produkcji, a z tym wiążą się emisje gazów cieplarnianych do atmosfery. W przypadku butelek bezzwrotnych zielony kosz na odpady szklane jest dla nich jak najbardziej właściwym miejscem, z którego trafią do recyklingu.
Produkcja 1 tony szkła
Butelki wielokrotnego użytku w przemyśle piwowarskim w Polsce stanowią 45% wszystkich opakowań (45% to puszki aluminiowe, 5% butelki bezzwrotne i 5% opakowania typu KEG). Zastąpienie butelki wielokrotnego użytku butelką jednorazową oznaczałoby 1 mln ton szkła do recyklingu rocznie. Średni cykl życia butelki zwrotnej wynosi od 15 do nawet 26 razy! Szklana butelka zwrotna może zatem zastąpić średnio około 20 butelek bezzwrotnych. To oszczędność ogromnej ilości surowców. Według danych Browarów Polskich przedstawionych w infografice „Butelka wielokrotnego użytku w sektorze piwowarskim”, produkcja 1 tony szkła wymaga zużycia średnio 1,1 MW mocy w przeliczeniu na 1 butelkę oraz 800 kg piasku, 280 kg wapnia, 230 kg sody i 30 kg barwników na tonę szkła. Co więcej, produkcja 1 tony szkła powoduje także produkcję ok. 10 m3 ścieków. Efektywność obecnego systemu dla zwrotnej butelki dla piwa wynosi ok. 90% - co oznacza utratę zaledwie 1 na 10 butelek. Oddając butelki zwrotne w sklepie, klienci Żabki przyczyniają się do utrzymania tej wysokiej efektywności i ochrony środowiska.
– Szklana butelka zwrotna to podwójnie dobre rozwiązanie. Sama w sobie wykonana jest w ponad połowie ze stłuczki szklanej, czyli z recyklingu, a dodatkowo jest to opakowanie wielokrotnego użytku – szkło się nie starzeje. Wystarczy zwrócić butelkę do sklepu, z którego trafi do browaru, zostanie umyta i ponownie napełniona. Zwrotność butelek ma bardzo duży wpływ na ślad węglowy naszych opakowań. Dokładamy wszelkich starań, aby krążyły w rynku jak najdłużej, ale to od konsumentów zależy, ile będą miały „żyć”, czyli powtórnych napełnień – dodaje Teresa Aldea, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju Carlsberg Polska.
Żabka daje rabat za butelki zwrotne
Butelka zwrotna jest przyjaznym dla środowiska opakowaniem, dlatego warto pamiętać o możliwości zwrotu butelki przy zakupie napojów piwnych w Żabce. Akcja Żabki i producentów dotyczy piw, w tym bezalkoholowych, w butelkach zwrotnych z listy, która dostępna jest m.in. w regulaminie akcji, w tym również pustych butelek po piwie, zakupionych poza siecią Żabka. Zwrot butelki pozwoli na naliczenie rabatu w wysokości 50 gr za zakup kolejnej butelki piwa. Wysokość rabatu uzależniona jest od liczby zakupionych butelek piwa. Limit na paragon to 20 szt. butelek przy jednej transakcji.
[1] https://www.browary-polskie.pl/infografika-butelka-zwrotna/
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.