Komunikaty PR

Zmiany wartości koszyka zakupowego dóbr szybko zbywalnych (FMCG)

2022-11-21  |  01:00
Biuro prasowe

Inflacja, wzrost cen energii oraz zaburzone łańcuchy dostaw wpływają na koszty produkcji w branży dóbr szybkozbywalnych (FMCG). W świetle wszechobecnych wzrostów cen, obserwujemy zmianę nawyków zakupowych i podział konsumentów na dwa obozy: tych wydających mniej kupując zamienniki droższych marek w większych ilościach oraz tych, którzy są skłonni wydać więcej kupując rzadziej produkty markowe. 

Konsumenci kupują i oszczędzają

Ceny produktów przemysłowych we wrześniu 2022 r. wzrosły o 24,6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W stosunku do sierpnia wzrost wyniósł 0,2 proc. Bardzo szybko rosną ceny produktów spożywczych, które stanowią aż 26 proc. wszystkich wydatków gospodarstw domowych – wynika z danych GUS. We wrześniu najszybciej rosły ceny cukru (106,8 proc.), tłuszczów roślinnych (48,7 proc.) oraz mąki (47,7 proc.). Najmniej za to zdrożały warzywa i owoce (8,8 proc.)

 

-  Polacy cenią znane i lubiane marki artykułów spożywczych, które są z nami od lat i do których mamy zaufanie.  – mówi Łukasz Gajewski, prezes Target PROfirmy specjalizującej się w outsourcingu sprzedaży dla branży FMCG. – Dlatego, mimo wzrostu cen, wciąż wybieramy markowe produkty, które cenimy za jakość, smak, wartości oraz angażująca komunikację marketingową. Oznacza to, że wartość statystycznego koszyka zakupowego wzrasta kosztem spadku wolumenu kupowanych produktów.

 

W raporcie wskazano również, wzrost cen wszystkich z 10 analizowanych kategorii produktów: chemii domowej, kosmetyków, produktów tłuszczowych, mięsa, ryb, produktów sypkich, napoi, nabiału, alkoholu, mrożonek oraz słodyczy i używek. W większości badanych produktów skok ten był dwucyfrowy. W branży FMCG dobrze wypadają w tym sezonie spółki Dino i Eurocashu i mówi się, że to one powinny zanotować znaczący wzrost wyników w IV kwartale. Na wpływ dobrych wyników w branży FMCG wpływa rosnąca inflacja cen żywności, wspierając wskaźnik sprzedaży porównywalnej oraz napływ imigrantów z Ukrainy, którzy wspierają wolumeny sprzedaży. 

 

Z kolei badanie konsumenckie „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” przeprowadzone przez analityków DHL Parcel Polska, pokazuje, że pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, konsumenci planują zwiększenie swoich zakupów online w kilku kategoriach: żywność (21%), artykuły biurowe (20%), odzież (19%), artykuły dla zwierząt (18%), kosmetyki i suplementy diety oraz leki (18%).  Dobrze radzi sobie branża alkoholowa, której sprzedaż wzrosła od 2020 r. i do dziś utrzymuje ten trend. Dodatkowo, dobrym wynikom może pomóc projekt szykowany przez rząd, który pozwala na sprzedaż niskoprocentowych alkoholi na dworcach.

 

To zachowanie konsumentów stanowi wyzwanie dla każdego sektora. Z jednej strony mówi się bowiem, że nadszedł czas oszczędności, z drugiej widzimy, że rynek FMGC ma się bardzo dobrze i nic nie wskazuje, aby miało się to zmienić. Należy jednak patrzeć na dane zarówno w wytwórstwie jak i w sprzedaży, aby móc przygotować się na różne scenariusze. 

 

- Rozwojowi handlu detalicznego towarzyszy oczywiście wiele niewiadomych, których liczba zwiększyła się w związku z ostatnimi wydarzeniami. Ciężko oszacować, kiedy gospodarka wróci na dawne tory. Trudno też przewidywać, jak zachowają się w tej sytuacji konsumenci. To, że ich nawyki się zmienią, to pewne. Wpływ na to ma na pewno zmiana w grupach wiekowych konsumentów, którzy inaczej tworzą koszyk zakupowy. Na pewno jednak nie należy zapominać o tym, że towar jest towarem- gdy atrakcyjniej prezentuje się w oczach klientów, częściej ląduje w ich koszykach, zamiast tracić termin przydatności na półkach. - mówi Łukasz Gajewski.

 

Ostatni raport FirstInsights wskazuje, że we wszystkich grupach wiekowych konsumenci są skłonni zapłacić 10% więcej za ekologiczne i trwalsze produkty, najwyraźniej czerpiąc inspirację od “Pokolenia Z”, które jest znacznie bardziej świadome ekologicznie niż starsze pokolenia.

 

 

Handel szuka nowych rozwiązań

 

Do tej pory największą przeszkodą w płynnej działalności firm przemysłowych były skutki pandemii, głównie zaburzenia w łańcuchach dostaw. Ta bariera już ustępuje, ale pojawiła się inna. Główne przeszkody to rekordowe ceny energii, słaby złoty i ogromny wzrost kosztów komponentów wykorzystywanych do produkcji. Przedsiębiorstwa stoją teraz przed wyzwaniem, jak poradzić sobie z inflacją, rosnącymi cenami surowców i półproduktów, paliw i energii.

Nagłe zmiany na rynku, takie jak spadek popytu na określone produkty w obliczu rosnących cen, to spore wyzwanie dla producentów, dystrybutorów i sprzedawców. Wymagają od nich położenia większego nacisku na zarządzanie zapasami, produkcją i sprzedażą. Wiążę się to z ograniczeniem cen i minimalizacji niektórych usług. Firmy szukają więc nowych, często tańszych rozwiązań. 

W Polsce istnieją już sklepy całkowicie bezobsługowe, ale póki co nie będą one raczej alternatywą dla zakupów w dyskoncie. Dla sieci handlowych jest to też bardzo duża inwestycja, którą branża na razie traktuje jako rozwiązanie testowe.

 

- Niektórych kosztów nie da się minimalizować, natomiast koszty zużycia energii czy też koszty pracownicze mogą być w pewnym stopniu ograniczane – zauważa Łukasz Gajewski. - Najważniejsze jednak to zachowanie standardów- zarówno w łańcuchu dostaw jak i w obsłudze klientów. Z naszego doświadczenia wynika, że dobrze przeszkolony pracownik przyczynia się zarówno do lepszego postrzegania marki jak i lepszych wyników sprzedaży. A przecież o to właśnie chodzi.

 

W najbliższym czasie możemy spodziewać się raczej wzrostu liczby kas samoobsługowych niż całkowitego wyeliminowania obsługi ze sklepów. Zautomatyzowane mogą zostać za to niektóre czynności, dzięki czemu sprzedawcy będą mogli skupić się na klientach i ich potrzebach. Wysokiej jakości obsługa może być znaczącą przewagą sklepów stacjonarnych nad internetowymi, gdzie trudniej uzyskać rzetelną poradę. Handel nadal bowiem jest dziedzina, w której obsługa klienta odgrywa jedną z najważniejszych ról.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.