Łańcuch dostaw w dobie koronawirusa
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Twarde dane są obecnie jednym z kluczowych zasobów firm logistycznych, którym zależy na budowaniu przewag konkurencyjnych. Ich umiejętne wykorzystanie pozwala prowadzić efektywne planowanie oraz podejmować właściwe decyzje uwzględniające oczekiwania wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Analizy stanowią istotną gałąź całej logistyki, która opiera się na przewidywalności, transparentności, a także wiarygodności. Jest to szczególnie istotne w czasach kryzysu gospodarczego wywołanego przez pandemię koronawirusa.
Wpływ pandemii na światowy łańcuch dostaw jest niepodważalny. Jej wybuch w Chinach sprawił, że kluczowe dostawy komponentów do zachodnioeuropejskich producentów zostały wstrzymane. W efekcie, firmy mogą decydować się na zmianę modelu zarządzania środkami wytwórczymi właśnie ze względu na problemy z zachowaniem ciągłości zaopatrzenia w środki produkcji. Istotnym składnikiem wspomnianych przedsiębiorstw już wkrótce może stać się audyt wśród potencjalnie niezawodnych dostawców, którzy dostarczają towary bez względu na sytuację na świecie. Zwiększenie elastyczności w obszarze poszukiwania nowych źródeł dostaw to z kolei szansa dla rynków, które w modelu tradycyjnym nigdy nie byłyby brane pod uwagę jako baza dla dostawców.
Niespotykana skala
Koronawirus wywołał olbrzymie zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw, tym bardziej że na każdy produkt składa się kilka różnych elementów. Wystarczy wspomnieć o produkcji, pozyskaniu surowca, transporcie czy dystrybucji. Niedobory towarów świadczą jedynie o negatywnym wpływie pandemii na łańcuch dostaw widoczny z perspektywy konsumenta. Warto jednak mieć na uwadze, że skala obecnego kryzysu jest niespotykana, a nawet najlepiej dopracowane plany z zakresu damage control bardzo często okazują się nieskuteczne.
Największym wyzwaniem ekonomiczno-organizacyjnym po zakończeniu kryzysu będzie ponowna adaptacja „ostatniej mili” kurierskiej do warunków panujących na rynku. Kurierzy są najważniejszym ogniwem procesu dostarczenia przesyłki do odbiorcy. Ostatnie lata przyniosły dużą rotację w sektorze, dlatego pandemia może zmienić układ sił na rynku pracy szczególnie w obszarze łatwiejszej rekrutacji kurierów. Innym wyzwaniem jest gruntowna analiza pojemności sieci dystrybucyjnej. Niewykluczone, że po pandemii większe liczby przesyłek będą wymagać bogatszego zaplecza logistycznego. Nie jest to jednak przesądzone, ponieważ dostawy do odbiorców indywidualnych z reguły są mniejsze i lżejsze, co z kolei może pozwolić na składowanie większej liczby przesyłek w tych samych obiektach co do tej pory.
Alternatywą dla tradycyjnego modelu wysyłkowego wciąż pozostają automaty do odbioru przesyłek kurierskich, które zyskały na znaczeniu szczególnie w dobie kryzysu. Stabilne wzrosty dostaw to już przeszłość. Nowa rzeczywistość, która czeka całą branżę, już teraz wymusza na firmach przemodelowanie sposobów dystrybucji. Spadki dostaw B2B w relacji do olbrzymich wzrostów w obszarze B2C wymagają implementacji narzędzi optymalizujących trasy kurierskie, tym bardziej że ten drugi obszar nadal stanowi jeden z największych kosztów w całym łańcuchu dostaw.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.