Komunikaty PR

Adopcja AI słabnie! Pracownicy nie chcą być postrzegani jako lenie i oszuści

2024-11-14  |  10:24
Biuro prasowe

Wdrażanie sztucznej inteligencji wśród pracowników biurowych na całym świecie spowalnia, a zmiana ta jest w dużej mierze spowodowana przez pracowników w Stanach Zjednoczonych, co udowadniają najnowsze dane wskaźnika Workforce Index firmy Slack, Pomimo tego, że liderzy biznesowi nadal podkreślają pilną potrzebę wykorzystania tej technologii, wskaźniki adopcji sztucznej inteligencji wśród pracowników w USA utknęły w martwym punkcie i w ciągu ostatnich trzech miesięcy urosły z 32% do zaledwie 33% (w porównaniu do wzrostu o osiem punktów procentowych rok temu).

Oprócz braku szkoleń ze strony pracodawców badanie wskazuje na niepewność i dyskomfort związany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, które powodują spowolnienie w firmach. Prawie połowa pracowników zgłasza, że czuje się niekomfortowo, przyznając się do korzystania ze sztucznej inteligencji swoim przełożonym w obawie, że mogą być postrzegani jako niekompetentni, leniwi lub nawet posądzeni o oszustwo.

Z drugiej strony firmy nie mogą sobie pozwolić na to, by wdrażanie sztucznej inteligencji utknęło w martwym punkcie. Według McKinsey sztuczna inteligencja może zwiększyć zyski firm o 4,4 biliona dolarów rocznie, a badania Salesforce wykazały, że zespoły sprzedażowe korzystające z tego rozwiązania mają o 1,3 razy wyższe prawdopodobieństwo, że odnotują wzrost przychodów niż te, które go używają. Aby jednak osiągnąć korzyści płynące ze sztucznej inteligencji, pracodawcy muszą zachęcić pracowników do korzystania z tej technologii i zapewnić im szkolenia oraz praktyczne wskazówki potrzebne do skutecznej pracy z tym narzędziem.

- Zbyt duży ciężar został nałożony na pracowników, ponieważ oczekuje się, że oni sami powinni dowiedzieć się, jak korzystać ze sztucznej inteligencji. Aby zapewnić przyjęcie tej technologii, ważne jest, aby liderzy nie tylko szkolili pracowników, ale także zachęcali ich do rozmowy na ten temat i eksperymentowania ze sztuczną inteligencją – powiedziała Christina Janzer, SVP of Research and Analytics w Slack, marki wchodzącej w skład firmy Salesforce. – Pojawienie się agentów AI – z jasno określonymi rolami i wytycznymi – również pomoże w jej adopcji, łagodząc niepokój wielu pracowników związany z używaniem AI w pracy – dodała.

Szczegółowe wyniki badania

Pracownicy ukrywają korzystanie ze sztucznej inteligencji ze strachu i niepewności

Bez jasnych wytycznych pracownicy są zdezorientowani co do tego, kiedy korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy jest dopuszczalne społecznie i zawodowo, co skutkuje ukrywaniem jej użycia.

Prawie połowa (48%) wszystkich pracowników biurowych wskazała, że nie czuje się komfortowo, przyznając się swojemu przełożonemu, że używali sztucznej inteligencji do typowych zadań w miejscu pracy.

Wśród osób, które stwierdziły, że czują się niekomfortowo, najważniejsze powody to:

  1. Poczucie, że korzystanie ze sztucznej inteligencji jest oszustwem
  2. Strach przed byciem postrzeganym jako mniej kompetentnym
  3. Strach przed byciem postrzeganym jako leniwym

Z drugiej strony, pracownicy, którzy czują się komfortowo, dzieląc się informacją, że korzystają ze sztucznej inteligencji ze swoim przełożonym, są o 67% bardziej skłonni do używania jej w pracy.

Pracownicy nie wykorzystują sztucznej inteligencji do skupienia się na priorytetach kierownictwa

Dane pokazują rozdźwięk między tym, na czym kierownictwo chce, aby pracownicy się skupiali, a tym, na czym pracownicy oczekują, że skupią się dzięki czasowi zaoszczędzonemu z racji korzystania ze sztucznej inteligencji. Kierownictwo chce, aby pracownicy traktowali priorytetowo podnoszenie kwalifikacji i innowacje, podczas gdy pracownicy oczekują, że wykorzystają czas zaoszczędzony dzięki sztucznej inteligencji, aby nadrobić zaległości w pracy i istniejących projektach.

Najważniejsze obszary, które kadra kierownicza określa jako te, w których pracownicy powinni priorytetowo rozwijać firmę dzięki zaoszczędzonemu czasowi, to:

  1. Uczenie się i budowanie umiejętności
  2. Innowacje
  3. Więcej pracy nad istniejącymi projektami

Co natomiast pracownicy zamierzają zrobić z czasem, który AI pomoże im zaoszczędzić:

  1.  Zadania administracyjne
  2. Więcej pracy nad istniejącymi podstawowymi projektami
  3. Nauka i rozwijanie umiejętności

 

Pracownicy oczekują pracodawców biegłych w sztucznej inteligencji

Pomimo niepewności związanej ze sztuczną inteligencją w ich obecnym miejscu pracy, pracownicy chcą doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie – 76% z nich odczuwa pilną potrzebę stania się ekspertem w tej dziedzinie. Jednak 61% pracowników spędziło łącznie mniej niż pięć godzin na nauce korzystania ze sztucznej inteligencji, a 30% twierdzi, że nie przeszło żadnego szkolenia w tym zakresie, w tym nie zaczęli samodzielnie uczyć się tego narzędzia ani z nim eksperymentować.

Pracodawcy będą musieli rozwiązać tę lukę w szkoleniach i uzyskać jasne wytyczne dotyczące sztucznej inteligencji, ponieważ obecni zatrudnieni i nowi specjaliści wchodzący na rynek pracy będą dążyć do bardziej wspierających miejsc pracy.

  • Pracownicy, którzy otrzymali wytyczne dotyczące korzystania ze sztucznej inteligencji, odnotowali wzrost o 13 punktów procentowych od stycznia, podczas gdy pracownicy bez wytycznych odnotowali wzrost o zaledwie 2 punkty procentowe.
  • 3 na 4 pracowników twierdzi, że zdolność potencjalnego pracodawcy do zapewnienia i umożliwienia pracownikom korzystania z narzędzi AI jest czynnikiem wpływającym na ich poszukiwania pracy.
  • Prawie 2 na 5 pracowników twierdzi, że wolałoby pracować dla firm, które zapewniają narzędzia AI i umożliwiają ich wykorzystanie.
  • Osoby podejmujące pierwszą pracę są 1,8 razy bardziej skłonne do stwierdzenia, że umożliwienie korzystania ze sztucznej inteligencji jest „bardzo ważnym czynnikiem” w ich poszukiwaniu pracy.

 

 

Metodologia: Badanie objęło 17 372 pracowników w Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Holandii, Singapurze, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych i zostało przeprowadzone między 2 sierpnia a 30 sierpnia 2024 roku.

Ankieta została przeprowadzona przez Qualtrics i nie była skierowana do pracowników ani klientów Slack lub Salesforce. Respondentami byli wszyscy pracownicy biurowi, zdefiniowani jako zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin (30 lub więcej godzin tygodniowo) i pełniący jedną z poniższych ról lub twierdzący, że „pracują z danymi, analizują informacje lub myślą kreatywnie”: kierownictwo wykonawcze (np. prezes/partner, CEO, CFO, C-suite), kierownictwo wyższego szczebla (np. wiceprezes wykonawczy, starszy wiceprezes), kierownictwo średniego szczebla (np. kierownik działu/grupy, wiceprezes), kierownictwo niższego szczebla (np. kierownik, lider zespołu), pracownicy wyższego szczebla (np. osoby niebędące kierownikami), wykwalifikowani pracownicy biurowi (np. analitycy, graficy).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Premiera smartwatcha Bemi Senio na Światowy Dzień Seniora Biuro prasowe
2024-11-14 | 12:00

Premiera smartwatcha Bemi Senio na Światowy Dzień Seniora

Dziś – 14 listopada – przypada Światowy Dzień Seniora. Przy tej okazji dystrybutor elektroniki użytkowej – firma 4cv Mobile przygotowała premierę smartwatcha dedykowanego
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-11-14 | 08:00

Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 rozpędza się w drodze ku większej efektywności

Efektywność kosztowa, optymalizacja, usprawnienia w obrębie łańcuchów dostaw – to cele ważne dla każdego przedsiębiorstwa i organizacji, niezależnie od branży. Możliwości wykorzystania w tym celu nowych technologii, m.in.
IT i technologie Nefeni dołącza do Grupy Symfonia. „Krok w stronę cyfryzacji polskiej gospodarki
2024-11-12 | 16:45

Nefeni dołącza do Grupy Symfonia. „Krok w stronę cyfryzacji polskiej gospodarki"

Na zdjęciu od lewej: Tomasz Maćkowiak, Piotr Ciski, Sławomir Hemerling-Kowalczyk (fot. Symfonia) Nefeni, lider rozwiązań informatycznych dla sektora publicznego, dołącza do Grupy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

Infrastruktura

Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

Edukacja

Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.