Komunikaty PR

Adopcja AI słabnie! Pracownicy nie chcą być postrzegani jako lenie i oszuści

2024-11-14  |  10:24
Biuro prasowe

Wdrażanie sztucznej inteligencji wśród pracowników biurowych na całym świecie spowalnia, a zmiana ta jest w dużej mierze spowodowana przez pracowników w Stanach Zjednoczonych, co udowadniają najnowsze dane wskaźnika Workforce Index firmy Slack, Pomimo tego, że liderzy biznesowi nadal podkreślają pilną potrzebę wykorzystania tej technologii, wskaźniki adopcji sztucznej inteligencji wśród pracowników w USA utknęły w martwym punkcie i w ciągu ostatnich trzech miesięcy urosły z 32% do zaledwie 33% (w porównaniu do wzrostu o osiem punktów procentowych rok temu).

Oprócz braku szkoleń ze strony pracodawców badanie wskazuje na niepewność i dyskomfort związany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, które powodują spowolnienie w firmach. Prawie połowa pracowników zgłasza, że czuje się niekomfortowo, przyznając się do korzystania ze sztucznej inteligencji swoim przełożonym w obawie, że mogą być postrzegani jako niekompetentni, leniwi lub nawet posądzeni o oszustwo.

Z drugiej strony firmy nie mogą sobie pozwolić na to, by wdrażanie sztucznej inteligencji utknęło w martwym punkcie. Według McKinsey sztuczna inteligencja może zwiększyć zyski firm o 4,4 biliona dolarów rocznie, a badania Salesforce wykazały, że zespoły sprzedażowe korzystające z tego rozwiązania mają o 1,3 razy wyższe prawdopodobieństwo, że odnotują wzrost przychodów niż te, które go używają. Aby jednak osiągnąć korzyści płynące ze sztucznej inteligencji, pracodawcy muszą zachęcić pracowników do korzystania z tej technologii i zapewnić im szkolenia oraz praktyczne wskazówki potrzebne do skutecznej pracy z tym narzędziem.

- Zbyt duży ciężar został nałożony na pracowników, ponieważ oczekuje się, że oni sami powinni dowiedzieć się, jak korzystać ze sztucznej inteligencji. Aby zapewnić przyjęcie tej technologii, ważne jest, aby liderzy nie tylko szkolili pracowników, ale także zachęcali ich do rozmowy na ten temat i eksperymentowania ze sztuczną inteligencją – powiedziała Christina Janzer, SVP of Research and Analytics w Slack, marki wchodzącej w skład firmy Salesforce. – Pojawienie się agentów AI – z jasno określonymi rolami i wytycznymi – również pomoże w jej adopcji, łagodząc niepokój wielu pracowników związany z używaniem AI w pracy – dodała.

Szczegółowe wyniki badania

Pracownicy ukrywają korzystanie ze sztucznej inteligencji ze strachu i niepewności

Bez jasnych wytycznych pracownicy są zdezorientowani co do tego, kiedy korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy jest dopuszczalne społecznie i zawodowo, co skutkuje ukrywaniem jej użycia.

Prawie połowa (48%) wszystkich pracowników biurowych wskazała, że nie czuje się komfortowo, przyznając się swojemu przełożonemu, że używali sztucznej inteligencji do typowych zadań w miejscu pracy.

Wśród osób, które stwierdziły, że czują się niekomfortowo, najważniejsze powody to:

  1. Poczucie, że korzystanie ze sztucznej inteligencji jest oszustwem
  2. Strach przed byciem postrzeganym jako mniej kompetentnym
  3. Strach przed byciem postrzeganym jako leniwym

Z drugiej strony, pracownicy, którzy czują się komfortowo, dzieląc się informacją, że korzystają ze sztucznej inteligencji ze swoim przełożonym, są o 67% bardziej skłonni do używania jej w pracy.

Pracownicy nie wykorzystują sztucznej inteligencji do skupienia się na priorytetach kierownictwa

Dane pokazują rozdźwięk między tym, na czym kierownictwo chce, aby pracownicy się skupiali, a tym, na czym pracownicy oczekują, że skupią się dzięki czasowi zaoszczędzonemu z racji korzystania ze sztucznej inteligencji. Kierownictwo chce, aby pracownicy traktowali priorytetowo podnoszenie kwalifikacji i innowacje, podczas gdy pracownicy oczekują, że wykorzystają czas zaoszczędzony dzięki sztucznej inteligencji, aby nadrobić zaległości w pracy i istniejących projektach.

Najważniejsze obszary, które kadra kierownicza określa jako te, w których pracownicy powinni priorytetowo rozwijać firmę dzięki zaoszczędzonemu czasowi, to:

  1. Uczenie się i budowanie umiejętności
  2. Innowacje
  3. Więcej pracy nad istniejącymi projektami

Co natomiast pracownicy zamierzają zrobić z czasem, który AI pomoże im zaoszczędzić:

  1.  Zadania administracyjne
  2. Więcej pracy nad istniejącymi podstawowymi projektami
  3. Nauka i rozwijanie umiejętności

 

Pracownicy oczekują pracodawców biegłych w sztucznej inteligencji

Pomimo niepewności związanej ze sztuczną inteligencją w ich obecnym miejscu pracy, pracownicy chcą doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie – 76% z nich odczuwa pilną potrzebę stania się ekspertem w tej dziedzinie. Jednak 61% pracowników spędziło łącznie mniej niż pięć godzin na nauce korzystania ze sztucznej inteligencji, a 30% twierdzi, że nie przeszło żadnego szkolenia w tym zakresie, w tym nie zaczęli samodzielnie uczyć się tego narzędzia ani z nim eksperymentować.

Pracodawcy będą musieli rozwiązać tę lukę w szkoleniach i uzyskać jasne wytyczne dotyczące sztucznej inteligencji, ponieważ obecni zatrudnieni i nowi specjaliści wchodzący na rynek pracy będą dążyć do bardziej wspierających miejsc pracy.

  • Pracownicy, którzy otrzymali wytyczne dotyczące korzystania ze sztucznej inteligencji, odnotowali wzrost o 13 punktów procentowych od stycznia, podczas gdy pracownicy bez wytycznych odnotowali wzrost o zaledwie 2 punkty procentowe.
  • 3 na 4 pracowników twierdzi, że zdolność potencjalnego pracodawcy do zapewnienia i umożliwienia pracownikom korzystania z narzędzi AI jest czynnikiem wpływającym na ich poszukiwania pracy.
  • Prawie 2 na 5 pracowników twierdzi, że wolałoby pracować dla firm, które zapewniają narzędzia AI i umożliwiają ich wykorzystanie.
  • Osoby podejmujące pierwszą pracę są 1,8 razy bardziej skłonne do stwierdzenia, że umożliwienie korzystania ze sztucznej inteligencji jest „bardzo ważnym czynnikiem” w ich poszukiwaniu pracy.

 

 

Metodologia: Badanie objęło 17 372 pracowników w Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Indiach, Włoszech, Japonii, Holandii, Singapurze, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych i zostało przeprowadzone między 2 sierpnia a 30 sierpnia 2024 roku.

Ankieta została przeprowadzona przez Qualtrics i nie była skierowana do pracowników ani klientów Slack lub Salesforce. Respondentami byli wszyscy pracownicy biurowi, zdefiniowani jako zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin (30 lub więcej godzin tygodniowo) i pełniący jedną z poniższych ról lub twierdzący, że „pracują z danymi, analizują informacje lub myślą kreatywnie”: kierownictwo wykonawcze (np. prezes/partner, CEO, CFO, C-suite), kierownictwo wyższego szczebla (np. wiceprezes wykonawczy, starszy wiceprezes), kierownictwo średniego szczebla (np. kierownik działu/grupy, wiceprezes), kierownictwo niższego szczebla (np. kierownik, lider zespołu), pracownicy wyższego szczebla (np. osoby niebędące kierownikami), wykwalifikowani pracownicy biurowi (np. analitycy, graficy).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.