Komunikaty PR

AR, VR i metaverse, czyli jak przełożyć futurystyczne wizje na korzyści

2023-05-23  |  01:00

Z rozszerzoną czy wirtualną rzeczywistością (odpowiednio AR i VR) mamy do czynienia coraz częściej i chętnie z niej korzystamy. Np. spośród ponad 200 milionów użytkowników Snapchata, 63% używa filtrów opartych o AR[1]. Świat, który nas otacza, powoli „przenoszony” jest do sfery wirtualnej. Na tym właśnie polega metaverse – to wirtualne uniwersum, w którym dzięki technologii możemy się niemal zanurzyć. I chociaż brzmi to jak futurologiczna mrzonka, metaverse i inne technologie immersyjne mogą znaleźć konkretne biznesowe zastosowanie. Firmy już testują rozwiązania w tym zakresie.

Istotą metaverse jest doświadczenie zanurzenia w świecie wirtualnym, które osiąga się za pomocą połączenia wielu technologii, takich jak wspomniane wcześniej AR i VR czy Digital Twins. Często określa się je mianem immersyjnych. Ich rozwój postępuje bardzo szybko, co zresztą jest poniekąd wynikiem wykorzystania technologii. Tworzenie cyfrowych awatarów ludzi, na przykład, zajmowało dotychczas wiele godzin i było bardzo kosztowne. Dzięki automatyzacji procesów animacji możliwe jest znaczne skrócenie tego procesu[2].

Nic więc dziwnego, że spodziewany jest szybki wzrost rynku metaverse – badania prognozują, że do 2030 roku jego wielkość będzie wynosić od 500 milionów do nawet jednego biliona dolarów[3]. Firmy przyglądają się rozwojowi tego obszaru i sprawdzają, jak wdrożyć metaverse, by osiągnąć wymierne korzyści biznesowe.

- Metaverse może wpłynąć na wiele obszarów rozwoju przedsiębiorstwa. Zaczyna się już mówić o zastosowaniu tego typu rozwiązań w zakresie obsługi klienta – połączenie sztucznej inteligencji z cyfrowymi bliźniakami może podnieść doświadczenie klientów na poziom o wiele wyższy niż ten, który oferują powszechnie dziś stosowane chatboty. Metaverse może przynieść także wiele korzyści w zakresie operacji wewnętrznych przedsiębiorstw. Tutaj z pewnością wyróżnić należy księgowość i HR jako te obszary, które wydają się posiadać największy, choć nie zawsze oczywisty, potencjał. Wyobraźmy sobie na przykład audyt prowadzony w środowisku metaverse. Audytor ma możliwość współpracować z audytowaną jednostką w taki sam sposób, jak gdyby był na miejscu – wchodzić w interakcje z księgowymi, przeglądać dokumenty, certyfikować je wirtualnie. Podobnie kontakty z dostawcami lub klientami mogą przenieść się do wirtualnej rzeczywistości, a z pomocą technologii typu blockchain i NFT, stać się dużo mocniej oparte na kooperacji, niż tylko na wymianie informacji – mówi Joanna Wilk, Business Transformation Manager w Capgemini Polska.

Wirtualne przymierzalnie

Jak czytamy w raporcie Capgemini, 58% klientów i klientek przyznaje, że doświadczenie zanurzenia w cyfrowym świecie podczas dokonywania zakupów może mieć wpływ na ich decyzje, co do wyboru produktu lub usługi[4]. 65% z nich uważa, że obecnie zakupy cyfrowe nie dają możliwości wchodzenia w interakcję z kupowanym produktem, i że jest to dla nich ograniczeniem. Jeśli to się zmieni, aż 69% konsumentów i konsumentek gotowych jest częściej robić zakupy online niż dotychczas[5].

Firmy prześcigają się, wymyślając kolejne zastosowania technologii immersyjnych w obsłudze klienta. Wśród możliwych zastosowań pojawiają się na przykład wirtualne przymierzalnie, przydatne podczas zakupów online. Dzięki nim będziemy mogli w metaverse założyć na siebie ubranie, które chcemy kupić, i w ten sposób zdecydować, czy nam odpowiada.

Pozostaje jedynie uporać się z wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem podobnych rozwiązań na szeroką skalę – a zatem z ich skalowaniem. To, póki co, największa bariera, czytamy w raporcie Capgemini[6].

Dla kandydatów i pracowników

Technologie immersyjne mogą wspierać osoby pracujące na każdym etapie ich interakcji z firmą: od etapu rekrutacji, przez onboarding aż po wsparcie w bieżących obowiązkach. Przykładowo jedna z firm z branży elektronicznej zastosowała metaverse do kontaktu nie tylko z własnymi pracownikami, lecz z kandydatami. Platforma, o jakiej mowa działa podobnie do targów pracy – z tym, że w świecie wirtualnym. Podczas pandemii agencja reklamowa Wunderman Thompson zorganizowała z kolei wydarzenie onboardingowe skierowane do pracowników zatrudnionych podczas lockdownu.

Także Capgemini Polska sięgnęło w jednej z kampanii skierowanych do kandydatów po metaverse, tworząc wirtualną przestrzeń FinTech World.

- Dzięki metaverse udało nam się zaprezentować wartości, które są dla nas ważne. Nasze środowisko pozwoliło na zapewnienie osobom biorącym udział w inicjatywie wyjątkowego doświadczenia. W metaverse odbyły się prelekcje online dotyczące fintechu czy programowania, równolegle uczestnicy i uczestniczki mogli zrelaksować się korzystając z gier. Dodatkowo każdy miał możliwość, aby w czasie rzeczywistym zadać pytania osobom, które wygłaszały prelekcje oraz naszym rekruterkom i rekruterkom.– mówi Gabriela Plencler-Borecka, Employer Branding Process Lead w Capgemini Polska.

Jeśli zaś chodzi o wsparcie operacyjne w pracy, technologie immersyjne stosowane są na tym polu już od wielu lat, chociaż wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Dotyczy to jednak głównie AR i VR, rzadziej metaverse. I tak, na przykład, w zakładach produkcyjnych Forda stosuje się systemy VR do szkolenia pracowników m.in. w zakresie instalacji poszczególnych podsystemów w pojazdach. Podobne rozwiązania odgrywają również dużą rolę w szkoleniu kadry medycznej z wykorzystaniem cyfrowych, trójwymiarowych modeli.

- Procesy onboardingowe to również obszar, w którym metaverse może zmienić branżę księgową. Tyczy się to zarówno szkolenia pracowników i pracownic, jak i rozpoczynania współpracy z nowymi klientami. Duża ilość skomplikowanych informacji, którą każda osoba zajmująca się księgowością musi przyswoić to nie jedyne wzywanie. Jedną z podstaw w naszym zawodzie jest tworzenie trwałych relacji, o które trudniej bez spotkań osobistych. Metaverse pozwoli nam również pokonać bariery geograficzne – będziemy mogli spotykać się niemalże „na żywo” pomimo setek kilometrów, które często dzielą nas od klientów – opowiada Joanna Wilk.

Nowy sposób interakcji z danymi

Technologie wspierają też działy finansowe dużych przedsiębiorstw, choć intuicyjnie mogłoby się wydawać, że tutaj potencjał do ich zastosowania jest niewielki. Okazuje się jednak, że wizualizowanie danych przy użyciu wirtualnej rzeczywistości i możliwość wchodzenia w interakcję z wykresami i statystykami w cyfrowym świecie pozwala często na szybsze ich zrozumienie i wyciąganie trafniejszych wniosków. Podobnie zresztą może działać obrazowanie 3D procesów toczących się w przedsiębiorstwie[7]. Połączenie kilku zmysłów lub choćby tylko wzroku i słuchu zbliżone jest do tego, jak postrzegamy świat w ogóle i może tym samym ułatwić przyswajanie skomplikowanych danych, przekładając się na wzrost wydajności pracy analityków.

Po pilotażowe rozwiązania z zakresu wizualizacji danych sięga 18% firm z sektora finansowego, pokazało badanie Capgemini. Więcej, bo 35% z nich, testuje technologie immersyjne w obszarze procesów i doradztwa[8]. Jedną z takich firm jest Allianz. Przedsiębiorstwo wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną (AR) wspartą sztuczną inteligencją w celu poprawy procesu rozpatrywania zgłoszeń o odszkodowanie. Osoby odpowiedzialne za ocenę szkód wykonują swoją pracę na żywo z odległych lokalizacji i zbierają wymagane dane, takie jak zdjęcia, podpisy i geolokalizacja. W ciągu niecałego roku stosowania tego procesu, firma przetworzyła zdalnie ponad 100 000 zgłoszeń o odszkodowanie, redukując podróże służbowe o bagatela 6 milionów kilometrów oraz skróciła czas rozpatrywania zgłoszeń. Przełożyło się to na konkretne oszczędności[9]. 

Pomimo tego, że firmy widzą potencjał i stawiają na doświadczenie zanurzenia w świecie wirtualnym (zarówno w relacji z klientem, jak i kandydatem czy pracownikiem), miną jeszcze lata, zanim metaverse stanie się naszą codziennością. Ten moment jednak z pewnością nadejdzie, gdyż – jak pokazał raport Capgemini – do technologii immersyjnych, w tym metaverse, pozytywnie nastawione są nie tylko przedsiębiorstwa, lecz także konsumenci i pracownicy.

 


[1] http://www.gadiskita.com/index-13.html

[2] https://www.pb.pl/cyfrowa-wersja-siebie-wkrotce-zrobisz-ja-smartfonem-1174048

[3] Raport Capgemini „Total immersion: How immersive experiences and the metaverse benefit customer experience and operations”, s. 3

[4] Tamże, s. 9

[5] Tamże, s. 19

[6] Tamże, s. 22

[7] Tamże, s. 34

[8] Raport Capgemini „Total immersion: How immersive experiences and the metaverse benefit customer experience and operations”, s. 40

[9] Tamże, s. 31

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.