Axis wchodzi na rynek wearables – pierwsza kamera nasobna już dostępna

Firma Axis Communications zaprezentowała właśnie pierwszą w swojej historii kamerę nasobną (tzw. wearable), przeznaczoną dla policji, straży miejskiej i firm ochroniarskich. Rozwiązanie, obejmujące nie tylko wytrzymałą kamerę, ale także stację dokującą i kontroler systemu, powstało w oparciu o otwartą architekturę systemową. Dzięki temu może zostać zintegrowane z dowolnym systemem zarządzania, co sprawia, że jest najbardziej elastyczną kamerą nasobną na świecie. Urządzenie było już także testowane w przestrzeni publicznej - projekt pilotażowy z powodzeniem realizowany był w Szczytnie.
Kamery nasobne mają wiele zalet: rejestrują materiał dowodowy, odstraszają przestępców, a także wspierają szkolenia funkcjonariuszy i pracowników ochrony. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na tego typu rozwiązania, Axis – pionier technologii dozoru wizyjnego – zdecydował się wprowadzić je do swojej oferty.
Projektowanie we współpracy z klientami
Nasobna kamera Axis została stworzona w oparciu o prace badawczo-rozwojowe i konsultacje z przedstawicielami policji i firm ochroniarskich. Jednym z kluczowych aspektów rozwiązania, na który zwracali uwagę potencjalni klienci, była konieczność maksymalnego wykorzystania dotychczasowych inwestycji w oprogramowanie do zarządzania materiałem wizyjnym (VMS) i dowodowym (EMS). Właśnie dlatego zdecydowano się na zastosowanie otwartej architektury. Nasobna kamera Axis może być używana z systemami VMS i EMS innych firm — działającymi w środowisku lokalnym lub w chmurze — co otwiera drogę do jej integracji z innymi danymi związanymi z dozorem wizyjnym. Kamera może być także elementem kompleksowych rozwiązań, obejmujących oprogramowanie AXIS Camera Station i AXIS Case Insight, czyli systemy VMS i EMS firmy Axis.
Fredrik Andersson, globalny menedżer produktów w Axis Communications, wyjaśnia: „Podczas prac nad nowym rozwiązaniem zawsze dążymy do zapewnienia jak najlepszej jakości wideo i audio z uwzględnieniem ograniczeń określonego formatu urządzenia. W przypadku kamery nasobnej oczywiste wyzwania wiążą się z poszukiwaniem optymalnego połączenia rozmiaru, wagi i wytrzymałości oraz maksymalizacją czasu działania baterii. Aby tego dokonać, zastosowaliśmy proces badań i projektowania iteracyjnego, obejmujący liczne rozmowy z klientami, wiele prototypów produktu oraz szereg projektów pilotażowych”.
W Polsce pilotaż został przeprowadzony w Szczytnie – strażnicy miejscy korzystali tam z kamer nasobnych od sierpnia 2019 roku. Przez ponad pół roku zauważono wymierne efekty stosowania nowej technologii. „Materiał z kamer pozwala nam w łatwy sposób dokumentować pracę strażników. Zdarzały się sytuacje, w których mieszkańcy składali skargi na zasadność interwencji. Odkąd strażnicy miejscy noszą kamery nasobne, zauważyliśmy znaczne zmniejszenie ich liczby. Wpływa to bezpośrednio na jakość i efektywność pracy straży miejskiej. Czas, który dotychczas był spędzany na udowadnianiu zasadności interwencji, strażnicy przeznaczają teraz na działania w terenie. Cenne godziny, zamiast na sprawy administracyjne, wykorzystywane są na realną, skuteczną pomoc mieszkańcom” podkreśla Krzysztof Mańkowski, burmistrz Szczytna.
Nie tylko kamera
Cały system związany z nową kamerą nasobną Axis obejmuje trzy główne elementy sprzętowe: samą kamerę, przeznaczoną do niej stację dokującą (8- lub 1-gniazdową) i kontroler systemu.
Kamera rejestruje wideo o rozdzielczości do 1080p przy 30 kl./s oraz dźwięk za pośrednictwem dwóch mikrofonów umożliwiających tłumienie szumów. Technologia szerokiego zakresu dynamiki zapewnia wysoką jakość obrazu nawet w najtrudniejszych warunkach oświetleniowych, a technologia Axis Zipstream zmniejsza zapotrzebowanie na pamięć masową. Bateria umożliwia pracę nawet do 12 godzin, a dodatkowo można ją doładowywać w samochodzie lub za pomocą powerbanków.
Stacja dokująca i kontroler systemu są odrębnymi urządzeniami, dzięki czemu możliwa jest łatwa rozbudowa rozwiązania, nawet na dużą skalę. Kontroler systemu stanowi centralny punkt integracji i zarządzania oraz umożliwia szybkie i niezawodne przesyłanie materiału wizyjnego z kamery (z szybkością 100 Mb/s). Wszystkie dane są szyfrowane, zarówno podczas przechowywania, jak i w trakcie transferu, za pomocą algorytmów AES256 i TLS.
Wbudowane elementy kamery obejmują także:
• odbiornik GPS/GNSS do śledzenia lokalizacji;
• moduł Bluetooth Low Energy 4.1;
• moduł łączności Wi-Fi 802.11b/g/n;
• 6-osiowy żyroskop i akcelerometr.
Aplikacja mobilna AXIS Body Worn Assistant umożliwia przeglądanie zarejestrowanego materiału oraz dodawanie kategorii, opisów i notatek.
Jak wyjaśnia Andersson, w całym procesie projektowania rozwiązania koncentrowano się na łatwości obsługi: „Kamera nasobna musi być łatwa w obsłudze dla funkcjonariuszy i pracowników ochrony w terenie, którym zdarza się operować w stresujących warunkach, niesprzyjającej pogodzie lub słabo oświetlonych miejscach. Zależało nam jednak, aby ta sama łatwość obsługi cechowała całe rozwiązanie — również z perspektywy operatorów odpowiedzialnych za przesyłanie, zapisywanie i analizę zarejestrowanego materiału wizyjnego”.
Rozwiązanie z kamerą nasobną jest dostępne w kanałach dystrybucyjnych Axis od II kwartału 2020 r.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.