Badanie: Ocena biznesowa jako pierwszy krok do udanej transformacji cyfrowej
East Side Consulting GmbH
Paderewskiego 1E
05-120 Legionowo
nazarewicz|east-side-consulting.pl| |nazarewicz|east-side-consulting.pl
+48 660 469 706
www.east-side-consulting.com/
Kluczem do długoterminowego sukcesu przedsiębiorstwa są innowacje. Aby móc szybko reagować na wyzwania rynkowe, procesy i modele rozwoju produktów powinny zostać ucyfrowione, a to może się udać tylko pod warunkiem wprowadzenia właściwej strategii. Pomocą w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób transformacja cyfrowa może przekształcić działalność przedsiębiorstwa, jest ocena biznesowa – kompleksowa analiza wszystkich procesów zachodzących w firmie.
Badanie, przeprowadzone przez IDC na zlecenie Dassault Systèmes, zatytułowane "Przedsiębiorstwa przemysłowe na drodze do biznesu opartego na danych"[1], analizuje postęp w zakresie cyfryzacji przedsiębiorstw produkcyjnych w Niemczech i Szwajcarii. Ogółem zostało przebadanych ponad 200 firm pod kątem stanu ich wysiłków na rzecz cyfryzacji oraz konkretnych potrzeb biznesowych.
Z badania wynika, że większość firm zdaje sobie sprawę ze znaczenia oceny biznesowej (ang. Business Assessments), czyli kompleksowej analizy istniejących struktur, jako pierwszego kroku w cyfrowej transformacji. 36 procent badanych podmiotów stwierdziło, że przeprowadziło już ocenę biznesową w ramach procesu cyfryzacji. 32 procent respondentów przeprowadza taką analizę obecnie, a kolejne 17 procent planuje jej przeprowadzenie. Ponad dwie trzecie firm oczekuje, że ocena biznesowa będzie źródłem informacji o mocnych i słabych stronach ich procesów i działań IT. Prawie 60 procent ma również nadzieję, że będzie w stanie sformułować konkretne zalecenia dotyczące dalszych działań.
Dla wykorzystania potencjału cyfrowego rozwoju produktów kluczową rolę odgrywa współpraca poszczególnych pionów firmy w oparciu o spójny model danych. Tutaj autorzy badania widzą potrzebę nadrobienia zaległości. O ile 59 procent badanych uznało znaczenie jednolitej bazy danych, o tyle mniej niż jedna czwarta ocenianych przedsiębiorstw przemysłowych wdrożyła współpracę cyfrową w kilku działach.
Za pomocą metodologii Value Engagement można przeprowadzić transformację cyfrową krok po kroku - od zdefiniowania celów biznesowych i KPI, poprzez wyznaczenie pól działania i niezbędnego wsparcia informatycznego, aż do wdrożenia. Pierwszym krokiem w tym procesie jest w ramach oceny biznesowej kompleksowa analiza sytuacji wyjściowej. Daje ona firmom decydującą przewagę nad konkurencją, tworząc możliwość opracowania własnej, indywidualnej strategii transformacji. Centralnym elementem wdrożenia jest platforma cyfrowa. Z badania wynika, że 85 proc. ankietowanych firm jest już zaangażowanych w tworzenie takiej platformy informatycznej. Prawie połowa przedsiębiorstw przemysłowych platformę już wprowadziła, a 35 procent planuje to zrobić w ciągu najbliższych 24 miesięcy. Platforma cyfrowa stanowi również pomost pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym łańcuchem wartości rozwoju produktów i umożliwia firmom ciągłe dostosowywanie produktów do potrzeb klienta, nawet po zrealizowaniu sprzedaży.
Pełna wersja badania (w języku angielskim) jest dostępna na stronie: https://discover.3ds.com/pl/idc-paper-on-innovation-and-digitalization-potential
[1] White Paper IDC "PRZEDSIĘBIORSTWA PRZEMYSŁOWE NA DRODZE DO BIZNESU OPARTEGO NA DANYCH. JAK SZYBCIEJ WPROWADZAĆ INNOWACJE NA RYNEK", listopad 2019 r. Celem badania przeprowadzonego w lipcu i sierpniu 2019 r. wśród ponad 200 menedżerów w Niemczech i Szwajcarii było opracowanie opartej na faktach analizy najlepszych praktyk i zaleceń dotyczących wpływu cyfryzacji na rozwój produktów i zwiększenie innowacyjności.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.