Bezpieczne zakupy w sieci. Na co warto uważać?
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_1487762779,w_170,h_95,wo_170,ho_95,_small.jpg)
Dagmara Gac
Alert Media Communications
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/
Trwa szczyt paczkowy, najbardziej intensywny czas w roku dla branży logistycznej i e-commerce. To moment, w którym konsumenci chętniej i częściej robią zakupy za pośrednictwem sklepów internetowych. Choć to bezpieczna forma zakupów, to jednak przy braku uwagi ze strony kupujących, może ona stwarzać dla cyberprzestępców okazję do wyłudzenia danych i kradzieży. W 2021 roku najpopularniejszą formą cyberataków był tzw. phishing. M.in. takiego zagrożenia można uniknąć, stosując się do kilku podstawowych zasad. Ekspert podpowiada w jaki sposób bezpiecznie robić zakupy online.
Phishing najpopularniejszą formą ataku
Zgodnie z informacjami Zespołu CERT Polska działającego w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego, w 2021 roku phishing był najpopularniejszą formą cyberataku na konsumentów. Stanowił aż 76,57 proc. wszystkich incydentów. Liczba tych sklasyfikowanych jako phishing w porównaniu do 2020 roku wzrosła aż o 196 proc. – 22 575 tego typu ataków.
Phishing polega na podszywaniu się pod obdarzoną zaufaniem społecznym firmę prywatną, instytucję finansową lub urząd w celu wyłudzenia poufnych danych. Za pomocą spreparowanych wiadomości SMS lub e-mail próbują nakłonić konsumenta do kliknięcia w link. Przeważnie prowadzi on do strony internetowej stworzonej przez oszustów. Jest ona łudząco podobna do autentycznej witryny firmy czy instytucji, od której rzekomo pochodzi wiadomość – ale tak naprawdę stanowi pułapkę zastawioną na nieostrożnych internautów.
Jak uchronić się przed wyłudzeniem danych?
W ostatnim czasie popularne stały się wiadomości, których autorzy podszywają się pod firmy logistyczne, przekazując informacją o niedopłatach do przesyłek i maile z informacjami o paczkach, których klienci zupełnie się nie spodziewają.
– W tym szczególnym przedświątecznym czasie, klienci firm kurierskich chcąc wszystko kupić jak najszybciej i odebrać swoje przesyłki w dogodny sposób, powinni zachować maksymalną uważność, aby nie dać się oszukać. Jeżeli oczekują na paczkę i otrzymują jakikolwiek podejrzany komunikat, warto zwrócić uwagę z jakiego numeru telefonu lub adresu e-mail pochodzi. W przypadku DHL-a jest to domena dhl.com – mówi ekspert DHL Parcel Łukasz Sibielak. – Konsumenci nie powinni wysyłać żadnych pieniędzy ani skanów dokumentów pod nieznane adresy e-mail czy strony internetowe. Jeśli klient dokonał zamówienia, to paczka z pewnością do niego dotrze, więc żadna interakcja z naszej strony nie jest potrzebna – wyjaśnia Łukasz Sibielak, dyrektor ds. systemów informatycznych, DHL Parcel Polska.
Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w sieci, klienci dokonujący zakupów przez Internet powinni na początek pamiętać o kilku prostych zasadach:
- Lepiej ograniczyć używanie publicznej sieci Wi-Fi, ponieważ jest ona bardzo popularnym źródłem ataku na sprzęt.
- Należy używać komputera lub telefonu z legalnym oprogramowaniem i ciągle je aktualizować.
- Nie powinno się podłączać do tych sprzętów żadnych obcych narzędzi, np. dysków przenośnych, których pochodzenia nie jest się pewnym.
- Trzeba zachować ostrożność otwierając otrzymane maile i załączniki, które również są używane do tego, aby przejąć kontrolę nad systemem operacyjnym.
Poza uważnością klientów konieczne jest, aby firmy kurierskie podejmowały działania i wdrażały procedury, które zwiększą bezpieczeństwo wewnętrznych procesów.
– Cyberbezpieczeństwo jest bardzo ważne dla każdej firmy kurierskiej. Mamy coraz więcej klientów, przesyłamy coraz więcej materiałów, więc i nasza uważność jest coraz większa. Jako DHL Parcel podejmujemy wielotorowe działania w obszarze cyberbezpieczeństwa. Przede wszystkim edukujemy odbiorców na temat różnych schematów działania cyberprzestępców, informujemy klientów o aktualnych próbach ataków na nich lub na naszą firmę, aby ich przed nimi ostrzec. Po drugie, budujemy bezpieczne systemy, wciąż je aktualizujemy i testujemy pod kątem bezpieczeństwa. Również tworząc nasze produkty, projektujemy je w taki sposób, by zapewnić naszym klientom najwyższe standardy bezpieczeństwa – podkreśla Łukasz Sibielak.
Więcej informacji:
Justyna Dąbrowska
Rzecznik Prasowy
DHL Parcel Polska
e-mail: justyna.dabrowska.wa@dhl.com
kom: 884 207 752
Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
![SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2095741652,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.