Chatbot asystentem do popełnienia przestępstwa?

Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/
Chatbot GPT podpowie jak popełnić czyn zabroniony
W ostatnim czasie głośno zrobiło się na temat popularnego chatbota (dokładnie Chatbota GPT, rozwiązania wykorzystującego język GPT-3.5 i zaawansowane technologie deep machine learning w rozmowie z użytkownikiem), który w odpowiedzi na odpowiednio sformułowane pytanie użytkownika opowiedział mu o tym jak popełnić przestępstwo. Sytuacja ta ożywiła i tak już gorącą debatę na temat etyczności rozwiązań opartych o SI, jak też odpowiedzialności (w tym przypadku przede wszystkim karnej) związanej z ich funkcjonowaniem. Czy samo korzystanie z chatbotów w celu zaplanowania popełnienia czynu zabronionego albo, jak w przypadku Chatbota GPT dostarczenie użytkownikom informacji dających taką możliwość, mogą być uznane za przestępstwo?
Pozorna „bezkarność” w związku z funkcjonowaniem sztucznej inteligencji
Na dzień dzisiejszy brak w Polsce regulacji prawnych, które odnosiłyby się stricte do sztucznej inteligencji. Nie oznacza to wcale, że funkcjonowanie systemów sztucznej inteligencji jest wyjęte spod prawa. Takie systemy – podobnie jak związania z nimi odpowiedzialność – wciąż bowiem podlegają regulacjom ogólnym. Zgodnie z polskim Kodeksem karnym odpowiedzialnością za przestępstwo objęte jest nie tylko popełnienie czy usiłowanie popełnienia przestępstwa, ale – w odniesieniu do niektórych przestępstw – już samo przygotowanie do popełnienia przestępstwa, które może polegać m. in. na zbieraniu informacji służących do jego popełnienia.
Europejskie rozwiązanie
Mając na uwadze szereg wyzwań, związanych z rozwojem tej technologii, Unia Europejska pracuje obecnie nad projektem rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (Akt w sprawie Sztucznej Inteligencji) wraz z uzupełniającymi go aktami prawnymi. Celem tej regulacji jest stworzenie kompleksowych ram prawnych dla SI oraz osiągnięcie przez wspólnotę pozycji światowego lidera w zakresie rozwoju bezpiecznej, wiarygodnej i etycznej sztucznej inteligencji. Szerokim zakresem zastosowania tego aktu prawnego objęta będzie również problematyka chatbotów.
Więcej na ten temat przeczytacie Państwo na stronie kancelarii KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy w artykule Bartosza Łabęckiego; eksperta z dziedziny prawa nowych technologii.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.