Komunikaty PR

Cyberprzestępcy atakują w Black Friday i nie tylko

2023-11-27  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Listopadowe święto zakupów zyskuje w Polsce coraz większy rozgłos, co zresztą potwierdzają dane. W tym roku 6 na 10 Polaków planuje skorzystać z przecen podczas Black Friday. Jednak cyberprzestępcy nie próżnują, a F5 Labs odnotowało wzrost aktywności podejrzanych botów w sieci. W okolicy „Czarnego Piątku” nawet 70% zautomatyzowanej aktywności cyfrowej stanowią zaawansowane boty o nieznanym pochodzeniu, gdzie zwykle ich udział stanowi 33% całego ruchu. Co to oznacza dla kupujących i sprzedających – dowiedz się z najnowszej analizy F5 Labs.

Black Friday elektryzuje opinie publiczną, a perspektywa korzystnych promocji przyciąga kupujących do sklepów zarówno tych stacjonarnych, jak i internetowych. Wzmożony ruch w sieci to także idealne warunki dla cyberprzestępców próbujących wykorzystać nieuwagę i roztargnienie konsumentów. W okolicy Black Friday techniki hackerskie stają się jeszcze bardziej wyrafinowane niż zwykle. Fałszywe strony internetowe, spreparowane wiadomości tekstowe z podejrzanymi linkami, to nie jedyne narzędzia w przestępczym arsenale. Dużą rolę odgrywają w nim także boty.

Automatyzacja staje się coraz bardziej zaawansowana

Zespół F5 Labs rozróżnia automatyzację o niskim stopniu zaawansowania – działającą na poziomie sieci (HTTP), średnio zaawansowaną – która może występować jako przeglądarka lub urządzenie mobilne, oraz wysoce zaawansowaną – która wchodzi w interakcję z aplikacją w sposób naśladujący ludzkie zachowanie, takie jak naciśnięcia klawiszy i ruchy myszą. Przed listopadem, od sierpnia do października 2022 r., prawie połowa zautomatyzowanego ruchu w sieci była mało zaawansowana. Tylko około 33% ruchu wykazywało wysoki poziom zaawansowania. Tendencja ta stopniowo odwracała się w tym okresie, a w listopadzie ataki o wysokim stopniu skomplikowania regularnie stanowiły prawie 70% zautomatyzowanego ruchu. Na urządzeniach mobilnych utrzymywał się podobny trend, aczkolwiek poprzez zastąpienie niskiego poziomu zaawansowania średnio zaawansowaną automatyzacją.

- Rosnący poziom skomplikowania botów dotyczy zarówno ruchu z poziomu przeglądarek internetowych, jak i urządzeń mobilnych. W listopadzie, przy okazji Black Friday, jak i w przeddzień świąt Bożego Narodzenia aktywność w internecie gwałtownie rośnie. To wzmożenie starają się wykorzystać cyberprzestępcy, którzy atakują nie tylko kupujących, ale także sprzedawców. To właśnie wtedy dochodzi do infiltracji platform e-commerce, czy innych kanałów sprzedaży online tłumaczy Bartłomiej Anszperger, Solution Engineering Manager F5 w Polsce.

Grupy hackerskie wiedzą, że automatyzacja działań na niskim poziomie jest dzisiaj stosunkowo łatwa do wykrycia. Firmy e-commerce również podnoszą stale swój poziom zabezpieczeń i likwidują podatności na najpopularniejsze formy ataków. Niestety, bardziej zaawansowani przestępcy podnoszą poziom skomplikowania swoich działań. Obejmuje to między innymi wykorzystywanie najnowszych luk w zabezpieczeniach w celu uzyskania nieautoryzowanego dostępu do systemów. To także wdrażanie złośliwego oprogramowania, które może ostrzegać swój kod, aby dynamicznie infekować nowy system. Oznacza to również korzystanie z niestandardowego złośliwego oprogramowania lub technik inżynierii społecznej przez dłuższy czas. Jednocześnie zauważono intensyfikację działań w stosunku do droższych kategorii produktów i dóbr luksusowych, które potencjalnie przynoszą większe korzyści z kradzieży.

Zanim nastąpi atak, przestępcy przygotowują się przez dłuższy czas

Wzrost ruchu w sieci przy okazji Black Friday i Cyber Monday widoczny jest z pewnym wyprzedzeniem, innymi słowy, w okresie przygotowawczym i promocyjnym. Eksperci F5 stwierdzili, że niektóre kategorie e-commerce są bardziej podatne na ataki, takie jak upychanie danych uwierzytelniających, przejmowanie kont czy oszustwa związane z kartami podarunkowymi. Sektor, w którym odnotowano najwyższy poziom potencjalnie złośliwego ruchu to… – artykuły spożywcze, gdzie szczyt aktywności botów przypadł na pierwszą połowę listopada. Zautomatyzowany ruch stanowił wtedy ponad 35% całkowitej liczby użytkowników. W poprzednich miesiącach, wynik ten był jednocyfrowy. Ma to związek z wzrostem wartości zakupów spożywczych przed amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Podobnie w innych kategoriach, takich jak moda czy elektronika. Również tu F5 Labs odnotował wzrost zautomatyzowanego ruchu przed Black Friday – co ciekawe, wyższy niż w sam dzień piątkowych promocji.

- Spodziewaliśmy się, że zautomatyzowany ruch osiągnie szczyt w okresach największej sprzedaży, ale dane pokazały coś zupełnie przeciwnego. Prawie wszystkie wzrosty aktywności botów miały miejsce albo na początku okresu promocyjnego związanego z Black Friday, albo przed nim. Sugeruje to, że podmioty stanowiące zagrożenie chcą wykorzystać czas, w którym platformy internetowe mogły nie wdrożyć zaostrzonych środków bezpieczeństwa. Sprzedawcy detaliczni wyraźnie muszą być bardzo czujni na długo przed samym „Czarnym Piątkiem” i gwałtownym przyrostem liczby kupującychpodsumowuje David Warburton, dyrektor F5 Labs.

Bezpieczne zakupy w sieci nie tylko podczas Black Friday

Na wstępie upewnij się zawsze, czy korzystasz z bezpiecznego połączenia internetowego. Przed dokonaniem zakupu sprawdź, czy strona, na której się znajdujesz, posiada protokół HTTPS. To oznacza, że transmisja danych między twoim urządzeniem a serwerem jest zaszyfrowana, co chroni twoje dane osobowe i informacje finansowe przed ewentualnym przechwyceniem przez osoby trzecie. To, czy witryna jest szyfrowana czasem odróżnia wiarygodnych sprzedawców od podstawionych stron, które wyłudzają takie informacje. Jednak nie jest to regułą. Dlatego kolejnym krokiem powinna być weryfikacja sprzedawcy. Upewnij się, czy to właściwa strona, czy adres się zgadza, ewentualnie spróbują wejść do niej z poziomu wyszukiwarki, prawdziwe sklepy zawsze są wyświetlane w pierwszej kolejności. Unikaj podejrzanie niskich cen, to jeden z sygnałów ostrzegawczych. Wybierając renomowane platformy zakupowe lub sklepy internetowe, zwiększasz szanse na bezpieczne transakcje. Po dokonaniu płatności zerknij na stan Twojego konta bankowego. W razie nieprawidłowości skontaktuj się z bankiem. Przestrzeganie tych podstawowych zasad pomoże ci cieszyć się bezpiecznymi i udanymi zakupami online, nie tylko podczas Black Friday.                         

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne? Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:50

Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?

Jak zminimalizować ryzyko niepowodzenia przy tworzeniu strony internetowej? Odpowiedzią na to pytanie może być prototyping – przygotowanie wstępnej wersji pozwoli zidentyfikować
IT i technologie Newline VEGA Pro – już w Polsce!
2024-12-31 | 15:00

Newline VEGA Pro – już w Polsce!

VEGA Pro to wysokoefektywny monitor interaktywny przygotowany na każde korporacyjne wyzwanie – luksusowy i elegancki. Urządzenie jest już dostępne w warszawskim showroomie Newline
IT i technologie Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
2024-12-31 | 12:20

Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB

Do oferty firmy Zalman trafiła właśnie nowa obudowa T4 Plus. To model dla oszczędnych konsumentów, którzy jednak cenią sobie porządne wykonanie oraz elegancki design. W

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.