Cyberprzestępcy uderzają przed Czarnym Piątkiem
Systemy telemetryczne Bitdefendera pokazują, iż pomiędzy 26 października a 6 listopada odsetek wiadomości spamowych związanych z Czarnym Piątkiem nie przekraczał 6 proc. Natomiast wyraźny wzrost nastąpił 9 listopada, kiedy ten wskaźnik osiągnął poziom 26 proc.
Najwięcej spamu dotyczącego Czarnego Piątku trafiło do internautów z USA (27 proc.), a w dalszej kolejności Irlandii (24 proc.), Szwecji (8 proc.), Danii (7 proc.), Francja (5 proc.) oraz Niemiec (5 proc.). Nieco inaczej przedstawiają się statystyki prezentujące adresy IP nadawców niechcianych e-maili. Najwięcej wysłano ich z USA (49 proc.), Niemiec (16 proc.) oraz Bułgarii (13 proc.). Co ciekawe, 2 proc. spamu związanego z Czarnym Piątkiem pochodziło z Polski.
Tematyka nadesłanych do tej pory wiadomości nie jest zbyt oryginalna i bardzo przypomina spam dystrybuowany przez oszustów w poprzednich latach. Cyberprzestępcy oferują ogromne rabaty na torby, okulary przeciwsłoneczne czy popularne modele smartfonów. Przykładowo torby Louis Vitton oferowana są z rabatem 86 proc, a okulary przeciwsłoneczne Ray-Ban, Oakley czy Costa można kupić nawet o 90 proc. taniej w porównaniu z ceną rynkową.
Wprawdzie Czarny Piątek wypada 25 listopada, aczkolwiek wielu handlowców zaczyna wyprzedaże zazwyczaj dwa tygodnie wcześniej. Ten fakt wykorzystują oszuści, który testują różne strategie, udoskonalające jednocześnie schematy ataków.
Specjaliści Bitdefendera apelują do osób planujących w najbliższym dniach zakupy online, aby zwracały szczególną uwagę na tzw. super okazje, zaś w przypadku wystąpienia nawet najmniejszych podejrzeń, dokładnie weryfikowały źródło pochodzenia informacji. Oszukańcze e-maile najczęściej prowadzą ofiary do fałszywych sklepów, gdzie nic nie kupią, a jedynie stracić pieniądze i cyfrową tożsamość.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.