Cyberprzestępcy uderzają przed Czarnym Piątkiem
Systemy telemetryczne Bitdefendera pokazują, iż pomiędzy 26 października a 6 listopada odsetek wiadomości spamowych związanych z Czarnym Piątkiem nie przekraczał 6 proc. Natomiast wyraźny wzrost nastąpił 9 listopada, kiedy ten wskaźnik osiągnął poziom 26 proc.
Najwięcej spamu dotyczącego Czarnego Piątku trafiło do internautów z USA (27 proc.), a w dalszej kolejności Irlandii (24 proc.), Szwecji (8 proc.), Danii (7 proc.), Francja (5 proc.) oraz Niemiec (5 proc.). Nieco inaczej przedstawiają się statystyki prezentujące adresy IP nadawców niechcianych e-maili. Najwięcej wysłano ich z USA (49 proc.), Niemiec (16 proc.) oraz Bułgarii (13 proc.). Co ciekawe, 2 proc. spamu związanego z Czarnym Piątkiem pochodziło z Polski.
Tematyka nadesłanych do tej pory wiadomości nie jest zbyt oryginalna i bardzo przypomina spam dystrybuowany przez oszustów w poprzednich latach. Cyberprzestępcy oferują ogromne rabaty na torby, okulary przeciwsłoneczne czy popularne modele smartfonów. Przykładowo torby Louis Vitton oferowana są z rabatem 86 proc, a okulary przeciwsłoneczne Ray-Ban, Oakley czy Costa można kupić nawet o 90 proc. taniej w porównaniu z ceną rynkową.
Wprawdzie Czarny Piątek wypada 25 listopada, aczkolwiek wielu handlowców zaczyna wyprzedaże zazwyczaj dwa tygodnie wcześniej. Ten fakt wykorzystują oszuści, który testują różne strategie, udoskonalające jednocześnie schematy ataków.
Specjaliści Bitdefendera apelują do osób planujących w najbliższym dniach zakupy online, aby zwracały szczególną uwagę na tzw. super okazje, zaś w przypadku wystąpienia nawet najmniejszych podejrzeń, dokładnie weryfikowały źródło pochodzenia informacji. Oszukańcze e-maile najczęściej prowadzą ofiary do fałszywych sklepów, gdzie nic nie kupią, a jedynie stracić pieniądze i cyfrową tożsamość.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.