Cybersecurity. Najnowsze badania Sharp w Europie.

Anna Wrzesińska
Lucky Monday PR&Events
Kościuszki 65/28
30-114 Kraków
biuro|luckymonday.pl| |biuro|luckymonday.pl
+48 691769463
www.luckymonday.pl
Wyniki najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Sharp na rynku europejskim wśród 11.000 pracowników MŚP wskazują, że małe i średnie przedsiębiorstwa są bardziej niż kiedykolwiek narażone na cyberzagrożenia. Niemal trzy czwarte (72%) ankietowanych przyznaje, że ta kwestia ich niepokoi. Wielu z nich nie ma odpowiedniego przygotowania, pozwalającego na wykrywanie i unikanie tego rodzaju zagrożeń w pracy.
Zdecydowana większość (84%) pracowników twierdzi, że kwestie cyberbezpieczeństwa są dla nich większym powodem do obaw niż rok temu, podczas gdy prawie jedna czwarta (24%) bardziej niż rok temu obawia się popełnienia błędów, które mogłyby zagrozić cyberbezpieczeństwu w ich miejscu pracy.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Sharp Europe, wiodącego dostawcy produktów i usług technologicznych dla biznesu, objęło jedenaście krajów, w tym Polskę. Wyniki sondażu, przekazanego do publicznej wiadomości 27 listopada br. wskazują, że narastające obawy związane są ze wzrostem znaczenia sztucznej inteligencji. Pomimo tego pracodawcy nie podejmują wystarczających działań, aby przygotować pracowników na nowe cyberzagrożenia.
Prawie trzy czwarte (72%) pracowników europejskich MŚP twierdzi, że nie potrafią dostrzec i uniknąć cyberzagrożeń w pracy, a rozwój AI tylko spotęgował związane z tym obawy. 43% respondentów wskazało AI, jako główny powód większego niż w ubiegłym roku zaniepokojenia. 23% pracowników nie jest w stanie dostrzec zagrożenia bezpieczeństwa pochodzącego od AI, takiego jak phishing e-mailowy, a 34% zgadza się, że AI utrudni wykrycie potencjalnego cyberataku.
Pomimo tych rosnących obaw i braku przygotowania, w ciągu ostatnich dwóch lat pracownikom zapewniono jedynie minimalne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa. Badanie Sharp wykazało, że w ciągu ostatnich dwóch lat 41% pracowników europejskich MŚP nie przeszło żadnego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa zorganizowanego przez pracodawców. Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że prawie jedna czwarta (24%) nigdy nie brała udziału w żadnym szkoleniu dotyczącym cyberzagrożeń, zorganizowanym przez pracodawcę.
Roland Singer, Vice President of IT Services, Sharp Europe, mówi: „Istnieje niepokojąca dysproporcja między nasilającymi się obawami europejskich pracowników dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, a ich postrzeganą zdolnością do skutecznego radzenia sobie z cyberzagrożeniami w miejscu pracy. Co więcej, liderzy biznesu nie zapewniają swoim pracownikom należytych ani regularnych szkoleń, aby pomóc im radzić sobie z nowymi cyberzagrożeniami. Technologia nieustannie ewoluuje, a szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa powinny dostosowywać się do tego tempa zmian. Liderzy MŚP są odpowiedzialni za wdrożenie solidnego programu szkoleniowego w zakresie cyberbezpieczeństwa; szkolenia powinny być aktualizowane i regularnie organizowane. Tylko w ten sposób można utrzymać wysoki poziom świadomości bezpieczeństwa wśród pracowników. Istotne jest także regularne dostosowywanie szkoleń do potrzeb”.
Badanie firmy Sharp zbiega się w czasie z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa, m.in. dyrektywy NIS2, która jest pierwszym ogólnounijnym aktem prawa dotyczącym cyberbezpieczeństwa, wprowadzonym w celu zwiększenia ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w UE. Przepisy te wdrożono w obliczu rosnącej liczby cyberataków wymierzonych w europejskie przedsiębiorstwa. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, ataki te stały się jeszcze bardziej inteligentne.
Aby uzyskać więcej informacji i porad dotyczących bezpieczeństwa MŚP, odwiedź stronę: https://www.sharp.pl/uslugi-it/cyberbezpieczenstwo/security-awareness-training-platforma-szkoleniowa-z-zakresu
Uwagi dla redakcji
Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide od 30 października do 8 listopada 2024 r. i objęło 11 003 pracowników małych i średnich przedsiębiorstw z 11 krajów, w tym Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.