Cybersecurity. Najnowsze badania Sharp w Europie.

Anna Wrzesińska
Lucky Monday PR&Events
Kościuszki 65/28
30-114 Kraków
biuro|luckymonday.pl| |biuro|luckymonday.pl
+48 691769463
www.luckymonday.pl
Wyniki najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Sharp na rynku europejskim wśród 11.000 pracowników MŚP wskazują, że małe i średnie przedsiębiorstwa są bardziej niż kiedykolwiek narażone na cyberzagrożenia. Niemal trzy czwarte (72%) ankietowanych przyznaje, że ta kwestia ich niepokoi. Wielu z nich nie ma odpowiedniego przygotowania, pozwalającego na wykrywanie i unikanie tego rodzaju zagrożeń w pracy.
Zdecydowana większość (84%) pracowników twierdzi, że kwestie cyberbezpieczeństwa są dla nich większym powodem do obaw niż rok temu, podczas gdy prawie jedna czwarta (24%) bardziej niż rok temu obawia się popełnienia błędów, które mogłyby zagrozić cyberbezpieczeństwu w ich miejscu pracy.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Sharp Europe, wiodącego dostawcy produktów i usług technologicznych dla biznesu, objęło jedenaście krajów, w tym Polskę. Wyniki sondażu, przekazanego do publicznej wiadomości 27 listopada br. wskazują, że narastające obawy związane są ze wzrostem znaczenia sztucznej inteligencji. Pomimo tego pracodawcy nie podejmują wystarczających działań, aby przygotować pracowników na nowe cyberzagrożenia.
Prawie trzy czwarte (72%) pracowników europejskich MŚP twierdzi, że nie potrafią dostrzec i uniknąć cyberzagrożeń w pracy, a rozwój AI tylko spotęgował związane z tym obawy. 43% respondentów wskazało AI, jako główny powód większego niż w ubiegłym roku zaniepokojenia. 23% pracowników nie jest w stanie dostrzec zagrożenia bezpieczeństwa pochodzącego od AI, takiego jak phishing e-mailowy, a 34% zgadza się, że AI utrudni wykrycie potencjalnego cyberataku.
Pomimo tych rosnących obaw i braku przygotowania, w ciągu ostatnich dwóch lat pracownikom zapewniono jedynie minimalne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa. Badanie Sharp wykazało, że w ciągu ostatnich dwóch lat 41% pracowników europejskich MŚP nie przeszło żadnego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa zorganizowanego przez pracodawców. Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że prawie jedna czwarta (24%) nigdy nie brała udziału w żadnym szkoleniu dotyczącym cyberzagrożeń, zorganizowanym przez pracodawcę.
Roland Singer, Vice President of IT Services, Sharp Europe, mówi: „Istnieje niepokojąca dysproporcja między nasilającymi się obawami europejskich pracowników dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, a ich postrzeganą zdolnością do skutecznego radzenia sobie z cyberzagrożeniami w miejscu pracy. Co więcej, liderzy biznesu nie zapewniają swoim pracownikom należytych ani regularnych szkoleń, aby pomóc im radzić sobie z nowymi cyberzagrożeniami. Technologia nieustannie ewoluuje, a szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa powinny dostosowywać się do tego tempa zmian. Liderzy MŚP są odpowiedzialni za wdrożenie solidnego programu szkoleniowego w zakresie cyberbezpieczeństwa; szkolenia powinny być aktualizowane i regularnie organizowane. Tylko w ten sposób można utrzymać wysoki poziom świadomości bezpieczeństwa wśród pracowników. Istotne jest także regularne dostosowywanie szkoleń do potrzeb”.
Badanie firmy Sharp zbiega się w czasie z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa, m.in. dyrektywy NIS2, która jest pierwszym ogólnounijnym aktem prawa dotyczącym cyberbezpieczeństwa, wprowadzonym w celu zwiększenia ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w UE. Przepisy te wdrożono w obliczu rosnącej liczby cyberataków wymierzonych w europejskie przedsiębiorstwa. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, ataki te stały się jeszcze bardziej inteligentne.
Aby uzyskać więcej informacji i porad dotyczących bezpieczeństwa MŚP, odwiedź stronę: https://www.sharp.pl/uslugi-it/cyberbezpieczenstwo/security-awareness-training-platforma-szkoleniowa-z-zakresu
Uwagi dla redakcji
Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide od 30 października do 8 listopada 2024 r. i objęło 11 003 pracowników małych i średnich przedsiębiorstw z 11 krajów, w tym Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.