Cyfryzacja parkingów, jeden ekosystem
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Postępująca na całym świecie urbanizacja rodzi coraz więcej wyzwań, wśród nich są między innymi walka ze smogiem i hałasem, utylizacja odpadów, efektywne zarządzanie opieką zdrowotną czy organizacja komunikacji publicznej i niwelowanie korków. Miasta coraz częściej sięgają po nowe technologie, żeby im sprostać.
Innowacyjne narzędzia pozwalają zredukować zużycie wody i energii, a także przyczyniają się do poprawy jakości życia mieszkańców. Całość działań wpisuje się w koncepcję Smart City, która bazuje na cyfryzacji przestrzeni miejskiej. Inteligentne procesy, opierające się na algorytmach oraz infrastrukturze IoT, dostarczającej dane z wielu obszarów, sprawiają, że miasta stają się bardziej ekologiczne i przyjazne dla mieszkańców, a władze zyskują możliwość większej optymalizacji budżetu.
Europejskie oraz polskie miasta mają do dyspozycji coraz więcej inteligentnych i zaawansowanych technologii. Korzystają one z różnorodnych sensorów, algorytmów oraz metod AI, aby skutecznie analizować i przetwarzać informacje usprawniające funkcjonowanie w czasie rzeczywistym. Bardzo istotnym wyzwaniem jest natomiast gwałtownie wzrastająca populacja mieszkańców miast. Według raportu „World Urbanization Trends”, w połowie XXI wieku 66% światowej populacji będzie mieszkać właśnie w miastach. Obecnie wskaźnik ten wynosi ok. 10% mniej. Skuteczne zarządzanie miejskimi ekosystemami w coraz większym stopniu wymaga stosowania narzędzi cyfrowych oraz gromadzenia i analizy wszelkich dostępnych danych.
Fundamenty inteligentnego miasta
Około 30% globalnej emisji gazów cieplarnianych i 70% zużycia energii przypada na nieruchomości mieszkalne oraz biurowe, dlatego ich cyfrowa transformacja będzie fundamentem tworzenia inteligentnego i bardziej zrównoważonego miasta. System zarządzania budynkiem (BMS) jest wiodącym elementem w strategii inteligentnej nieruchomości. Kluczową technologią, kształtującą cały ekosystem, jest z kolei Internet Rzeczy (IoT) – stosowany w biurowcach, szpitalach czy na uniwersytetach. Starzejąca się infrastruktura wymaga dedykowanej adaptacji pod kątem nowych technologii, zarówno w ujęciu fizycznym, jak i cyfrowym. To właśnie cyfryzacja nieruchomości biurowych czy mieszkalnych jest jednym z najważniejszych składników przekształcania tradycyjnych miast w smart cities. Nabiera to dodatkowego znaczenia w przypadku danych Międzynarodowej Agencji Energii, zgodnie z którymi budynki zużywają 40% całej energii na świecie.
Fundamentem inteligentnego miasta jest rozwój technologii. Przetwarzanie danych w chmurze w połączeniu z możliwościami dokładnej geolokalizacji znacznie przyspieszyło rozwój smart cities i spowodowało, że technologie znajdują zastosowanie we wszystkich miejskich procesach. Ich motorem napędowym są w szczególności dwa kierunki technologiczne: komunikacja M2M, czyli Machine to Machine oraz ITS – Intelligent Transportation System. Inteligentne systemy transportowe służą optymalizacji ruchu ulicznego. Informują mieszkańców o możliwych utrudnieniach, pozwalając w danej sytuacji na wybór alternatywnej i szybszej trasy. Zarządzający miastem uzyskują informacje, które pozwalają na lepszą organizację koniecznych remontów dróg oraz rozbudowę infrastruktury, bez powodowania znacznych utrudnień w życiu mieszkańców. ITS może stanowić platformę dla wielu różnych podsystemów wykorzystywanych w poszczególnych obszarach miejskich. System ten jest w stanie zintegrować funkcje monitoringu miejskiego, obsługi stref płatnego parkowania, zarządzania transportem, oświetleniem ulicznym i osiedlowym.
Optymalizacja ruchu drogowego
Według World Economic Forum, inteligentne systemy transportowe umożliwiają obniżenie emisji gazów cieplarnianych w miastach o około 15%, a także pozwalają na redukcję dziennej ilości wody zużywanej przez 1 osobę aż o 25 litrów. Z kolei zautomatyzowane pojazdy i inteligentne systemy drogowe – wymieniające się danymi w czasie rzeczywistym dzięki sensorom i czujnikom – mogą nie tylko zapewnić większe bezpieczeństwo kierowcom, lecz także zoptymalizować ruch, skracając ich średni czas dojazdu o około 30 minut. Wśród cyfrowych rozwiązań i technologii, które najchętniej wdrażają obecnie polskie miasta, znajdują się właśnie zarządzanie ruchem drogowym w czasie rzeczywistym i inteligentne parkingi. Parkowanie to jeden z ważniejszych elementów decydujących o odbiorze danego miasta jako odpowiedniego miejsca do życia i pracy.
Nieustanny rozwój usług i narzędzi zorientowanych na ideę Smart City wymaga od liderów transformacji cyfrowej kreowania komfortowych, zrównoważonych i zdigitalizowanych rozwiązań parkingowych zarówno dla biznesu, jak i użytkowników końcowych. Hub dla miejskiego transportu multimodalnego wpisuje się w ekologiczne trendy, popularyzując samochody elektryczne, rozwiązując kwestię pierwszej i ostatniej mili czy wspierając korzystanie z ekologicznych środków transportu oraz transportu miejskiego. Współdzielona, zrównoważona mobilność przestaje być wyzwaniem, a staje się realną szansą dla władz miejskich oraz zarządców nieruchomości.
Kamil Giemza
Dyrektor operacyjny
NaviParking

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.