Czy technologia może pozytywnie wpłynąć na transport kolejowy?
Rewolucja technologiczna w branży transportowej dzieje się na naszych oczach. Dotyczy nie tylko transportu miejskiego i samochodowego, ale także ponadregionalnych i międzymiastowych połączeń, w tym kolejowych. Pociągami rokrocznie podróżują miliony Polaków, dlatego tak ważne jest wprowadzanie nowinek technologicznych nie tylko w celach logistycznych, ale też dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pasażerom.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2021 roku z usług przewozów kolejowych korzystało 245,1 miliona pasażerów w Polsce. Jest to o 35,7 miliona pasażerów więcej niż w 2020 roku. Przed wybuchem globalnej pandemii, było to aż 335,9 miliona pasażerów. Wielu Polaków korzysta z kolei nie tylko na dłuższe, turystyczne trasy, ale także jest to element ich codzienności. Każdego poranka na peronach kolejowych spotkać można pasażerów przemieszczających się do pracy lub szkoły, a w piątkowe wieczory na pociąg czeka wielu studentów powracających do rodzinnych domów. Niedaleka odległość od torów kolejowych może powodować wiele zagrożeń, dlatego też osoby korzystające z kolei powinny mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Rozwiązaniem tego problemu, może być wykorzystanie wszechstronnych systemów dozoru wizyjnego, które nie tylko zwiększą bezpieczeństwo na peronach, ale także zapewnią komfort osobom podróżującym.
Wykrywanie niecodziennych zachowań
Każdego dnia na peronach kolejowych pojawia się wiele osób – głównie pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że są to miejsca ogólnodostępne, do których praktycznie nieograniczony dostęp mają wszyscy. Wykorzystanie kamer sieciowych i analityki IoT może być jednym ze sposobów weryfikacji tego, kto przebywa na peronach, a także metodą wykrywania niecodziennych zachowań, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo wszystkich podróżnych.
Inteligentne kamery mogą zostać wyposażone w systemy reagujące na określone dźwięki, na przykład zbite szyby. Gdy dojdzie do aktu wandalizmu na peronie, natychmiast wyślą one sygnał do centrali. Warto też pamiętać, że wystarczy zaledwie chwila nieuwagi, by znaleźć się na krawędzi peronu, zwłaszcza jeżeli podróżujemy z dziećmi, które nie zdają sobie sprawy z zagrożeń. Dzięki dozorowi wizyjnemu możliwe jest wykrycie momentu przekroczenia „niewidzialnej linii”, przez co podjęcie działań związanych z bezpieczeństwem, np. nadanie komunikatu ostrzegawczego, będzie znacznie szybsze.
Systemy monitoringu wizyjnego, obejmujące cały obszar dworca, peronów oraz torów kolejowych to kompleksowe rozwiązanie, które może rejestrować występowanie incydentów w strefach niedostępnych dla postronnych, np. na bocznicach kolejowych. Dzięki modułom analitycznym i powiadamianiu w czasie rzeczywistym personel kolejowy jest w stanie szybko zidentyfikować i zareagować na potencjalne zagrożenie, aby w porę uniknąć tragedii, a także ograniczyć dostęp do stref zamkniętych.
Całodobowy podgląd – dobra widoczność także w nocy
Z kolei codziennie korzystają setki osób, zarówno w dzień, jak i w nocy. Same perony bywają różne, niektóre podziemne, zadaszone zapewniają dobrą widoczność niezależnie od pory dnia. W wielu miejscowościach są to jednak miejsca pozostające na zewnątrz, które oświetla tylko kilka lamp. W związku z tym, kamery zapewniające dobrą widoczność w nocy bezpośrednio wpływają na poczucie bezpieczeństwa podróżnych, którzy mogą stać się ofiarą kradzieży. Tłumy pojawiające się na peronach, mogą być okazją dla kieszonkowców, niepostrzeżenie chcących pozbawić kogoś portfela i innych kosztowności. Rozwiązanie to kluczowe jest zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy słońce zachodzi już w godzinach popołudniowych – wiele osób bowiem powraca wtedy z pracy, szkół lub uczelni.
„Termowizyjne kamery dozoru wizyjnego, połączone z inteligentną analityką IoT mogą skutecznie zniechęcić kieszonkowców do popełnienia przestępstwa, biorąc pod uwagę fakt, że na podstawie przechwyconego obrazu z monitoringu sprawca jest możliwy do zidentyfikowania. Aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, kamery operujące w nocy powinny cechować się wysoką jakością, a także być kompatybilne z innymi systemami dozoru miejskiego” – mówi Konrad Badowski z Axis Communications.
Wszechstronne rozwiązania audio
Komunikaty głosowe na peronach kolejowych nikogo nie dziwią – powszechne jest informowanie o nadjeżdżającym pociągu, peronie, z którego odjeżdża czy opóźnieniach. Jednakże, rozwiązania audio mogą być zakrojone na znacznie szerszą skalę. Połączenie systemów monitoringu z funkcjami IP audio pozwala odtwarzać nie tylko komunikaty w czasie rzeczywistym, ale także wcześniej nagrane, automatyczne wiadomości, np. związane z bezpieczeństwem. Przykładowo, system może zostać wykorzystany, gdy zajdzie potrzeba zarządzania ewakuacją lub informowania o potencjalnych sytuacjach awaryjnych.
„Wykorzystanie rozwiązań audio to niemałe ułatwienie dla służb ochrony dworca, ale także innych służb miejskich i ratowniczych. W przypadku zaistnienia incydentu komunikaty głosowe mogą nie tylko pomóc w zarządzaniu sytuacją kryzysową, ale także dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji odpowiednim służbom, aby lepiej skoordynować ten proces. Wdrażanie wszechstronnych systemów monitoringu, połączonych z funkcjami audio czy analityką na brzegu sieci, już niedługo może stać się standardem we wszystkich branżach, także w transporcie” – dodaje Konrad Badowski z Axis Communications.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.