Czy technologia może pozytywnie wpłynąć na transport kolejowy?
Rewolucja technologiczna w branży transportowej dzieje się na naszych oczach. Dotyczy nie tylko transportu miejskiego i samochodowego, ale także ponadregionalnych i międzymiastowych połączeń, w tym kolejowych. Pociągami rokrocznie podróżują miliony Polaków, dlatego tak ważne jest wprowadzanie nowinek technologicznych nie tylko w celach logistycznych, ale też dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pasażerom.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2021 roku z usług przewozów kolejowych korzystało 245,1 miliona pasażerów w Polsce. Jest to o 35,7 miliona pasażerów więcej niż w 2020 roku. Przed wybuchem globalnej pandemii, było to aż 335,9 miliona pasażerów. Wielu Polaków korzysta z kolei nie tylko na dłuższe, turystyczne trasy, ale także jest to element ich codzienności. Każdego poranka na peronach kolejowych spotkać można pasażerów przemieszczających się do pracy lub szkoły, a w piątkowe wieczory na pociąg czeka wielu studentów powracających do rodzinnych domów. Niedaleka odległość od torów kolejowych może powodować wiele zagrożeń, dlatego też osoby korzystające z kolei powinny mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Rozwiązaniem tego problemu, może być wykorzystanie wszechstronnych systemów dozoru wizyjnego, które nie tylko zwiększą bezpieczeństwo na peronach, ale także zapewnią komfort osobom podróżującym.
Wykrywanie niecodziennych zachowań
Każdego dnia na peronach kolejowych pojawia się wiele osób – głównie pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że są to miejsca ogólnodostępne, do których praktycznie nieograniczony dostęp mają wszyscy. Wykorzystanie kamer sieciowych i analityki IoT może być jednym ze sposobów weryfikacji tego, kto przebywa na peronach, a także metodą wykrywania niecodziennych zachowań, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo wszystkich podróżnych.
Inteligentne kamery mogą zostać wyposażone w systemy reagujące na określone dźwięki, na przykład zbite szyby. Gdy dojdzie do aktu wandalizmu na peronie, natychmiast wyślą one sygnał do centrali. Warto też pamiętać, że wystarczy zaledwie chwila nieuwagi, by znaleźć się na krawędzi peronu, zwłaszcza jeżeli podróżujemy z dziećmi, które nie zdają sobie sprawy z zagrożeń. Dzięki dozorowi wizyjnemu możliwe jest wykrycie momentu przekroczenia „niewidzialnej linii”, przez co podjęcie działań związanych z bezpieczeństwem, np. nadanie komunikatu ostrzegawczego, będzie znacznie szybsze.
Systemy monitoringu wizyjnego, obejmujące cały obszar dworca, peronów oraz torów kolejowych to kompleksowe rozwiązanie, które może rejestrować występowanie incydentów w strefach niedostępnych dla postronnych, np. na bocznicach kolejowych. Dzięki modułom analitycznym i powiadamianiu w czasie rzeczywistym personel kolejowy jest w stanie szybko zidentyfikować i zareagować na potencjalne zagrożenie, aby w porę uniknąć tragedii, a także ograniczyć dostęp do stref zamkniętych.
Całodobowy podgląd – dobra widoczność także w nocy
Z kolei codziennie korzystają setki osób, zarówno w dzień, jak i w nocy. Same perony bywają różne, niektóre podziemne, zadaszone zapewniają dobrą widoczność niezależnie od pory dnia. W wielu miejscowościach są to jednak miejsca pozostające na zewnątrz, które oświetla tylko kilka lamp. W związku z tym, kamery zapewniające dobrą widoczność w nocy bezpośrednio wpływają na poczucie bezpieczeństwa podróżnych, którzy mogą stać się ofiarą kradzieży. Tłumy pojawiające się na peronach, mogą być okazją dla kieszonkowców, niepostrzeżenie chcących pozbawić kogoś portfela i innych kosztowności. Rozwiązanie to kluczowe jest zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy słońce zachodzi już w godzinach popołudniowych – wiele osób bowiem powraca wtedy z pracy, szkół lub uczelni.
„Termowizyjne kamery dozoru wizyjnego, połączone z inteligentną analityką IoT mogą skutecznie zniechęcić kieszonkowców do popełnienia przestępstwa, biorąc pod uwagę fakt, że na podstawie przechwyconego obrazu z monitoringu sprawca jest możliwy do zidentyfikowania. Aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, kamery operujące w nocy powinny cechować się wysoką jakością, a także być kompatybilne z innymi systemami dozoru miejskiego” – mówi Konrad Badowski z Axis Communications.
Wszechstronne rozwiązania audio
Komunikaty głosowe na peronach kolejowych nikogo nie dziwią – powszechne jest informowanie o nadjeżdżającym pociągu, peronie, z którego odjeżdża czy opóźnieniach. Jednakże, rozwiązania audio mogą być zakrojone na znacznie szerszą skalę. Połączenie systemów monitoringu z funkcjami IP audio pozwala odtwarzać nie tylko komunikaty w czasie rzeczywistym, ale także wcześniej nagrane, automatyczne wiadomości, np. związane z bezpieczeństwem. Przykładowo, system może zostać wykorzystany, gdy zajdzie potrzeba zarządzania ewakuacją lub informowania o potencjalnych sytuacjach awaryjnych.
„Wykorzystanie rozwiązań audio to niemałe ułatwienie dla służb ochrony dworca, ale także innych służb miejskich i ratowniczych. W przypadku zaistnienia incydentu komunikaty głosowe mogą nie tylko pomóc w zarządzaniu sytuacją kryzysową, ale także dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji odpowiednim służbom, aby lepiej skoordynować ten proces. Wdrażanie wszechstronnych systemów monitoringu, połączonych z funkcjami audio czy analityką na brzegu sieci, już niedługo może stać się standardem we wszystkich branżach, także w transporcie” – dodaje Konrad Badowski z Axis Communications.
![Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_17101402,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie
![Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1063317197,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
![iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_631145671,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.