Komunikaty PR

Czy zakochaliśmy się w sztucznej inteligencji? [raport]

2023-06-20  |  01:00

Z generatywnej sztucznej inteligencji najczęściej korzystają przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia baby boomers – taką deklarację składa aż 53,5% z nich. Co więcej, aż 70% z nich jest gotowych zasięgnąć od AI porady na temat relacji osobistych lub planów życiowych i zawodowych. Kim są użytkownicy i użytkowniczki generatywnej AI, jak z niej korzystają i czy ufają jej bezgranicznie? Czy naprawdę zakochaliśmy się w sztucznej inteligencji?

 

Generatywna sztuczna inteligencja (AI) służy do tworzenia treści audio, obrazów, tekstów i filmów. Ma potencjał wykonywania zadań, które zarezerwowane były do tej pory wyłącznie dla ludzi. Jej najpopularniejsze narzędzia - ChatGPT, Midjurney, czy DALL-e 2 – odnotowują ciągły wzrost popularności. ChatGPT ma obecnie ponad 100 milionów użytkowników i użytkowniczek. DALL-e 2, który służy do generowania obrazów, potrzebował około 2,5 miesiąca, aby dotrzeć do 1 miliona ludzi.

 

Kto korzysta i w jakim celu z narzędzi generatywnej AI?

 

Według raportu Capgemini „Dlaczego konsumenci kochają generatywną sztuczną inteligencję?” 51% konsumentów i konsumentek zna najnowsze trendy w generatywnej AI i używało jej narzędzi. 35% jest świadomych istnienia AI, ale nie korzystało z niej w praktyce. Duże zaskoczenie  - osoby z pokolenia baby boomers wykazują najwyższy poziom wykorzystania tego rodzaju narzędzi (53,5%). To więcej niż młodsi przedstawiciele i przedstawicielki pokoleń X (51,7%), Z (50,8%) i  Milenialsów (50,2%). Użytkownicy i użytkowniczki wykorzystują generatywną AI najczęściej do tworzenia treści (52%) i brainstormingu (28%).

 

W podziale płciowym wyniki są bardzo zbliżone. Kobiety (49,7%) oraz mężczyźni (51,9%) znają najnowsze trendy w przestrzeni generatywnej AI i korzystają z narzędziami takich jak ChatGPT czy DALL-E. Najwyższy odsetek użytkowników i użytkowniczek (56,5%), którzy korzystali z narzędzi generatywnej AI jest w Japonii. Na drugim miejscu plasuje się Singapur (54,4%), a na trzecim Szwecja (54,3%).

 

Czy użytkownicy ufają narzędziom AI?

 

Poziom zaufania do AI jest zaskakująco wysoki. Aż 73% badanych ufa treściom z generatywnych platform, nawet w tematach tak skomplikowanych jak finanse, medycyna czy związki międzyludzkie. Największym stopniem zaufania mogą pochwalić się Norwegowie (79%) i Hiszpanie (75%). Raport wskazuje, że 53% ankietowanych ufa planowaniu finansowemu wspomaganemu przez sztuczną inteligencję. 67% mogłoby skorzystać z porad medycznych generatywnych przez AI. Niemało, bo aż 66% użytkowników i użytkowniczek, byłoby gotowych uzyskać od AI porady dotyczących osobistych interakcji lub relacji (praca, przyjaźnie, związki romantyczne), a także kariery zawodowej. Co zaskakujące, osoby z wyżu demograficznego są bardziej skłonne (70%) zasięgnąć porady na temat relacji osobistych lub planów życiowych i zawodowych niż respondenci z młodszych pokoleń.

Niebezpieczne, zbyt wysokie zaufanie

 

Zdaniem twórców raportu wysoki poziom zaufania może narazić osoby, korzystające z generatywnej AI na niebezpieczeństwa stwarzane przez fakenewsy, deepfake, cyberataki i plagiaty. Generatywna AI już teraz jest masowo wykorzystana do tworzenia fałszywych wiadomości. Niedawno w Chinach aresztowano mężczyznę za używanie ChatGPT w celu stworzenia fałszywego artykułu o katastrofie kolejowej, która nigdy się nie wydarzyła. Przed zbliżającymi się wyborami prezydenckimi w USA w 2024 r., eksperci ostrzegają przed potencjałem generatywnej sztucznej inteligencji do rozpowszechniania błędnych informacji, które mogą zmanipulować opinię publiczną.

Mimo coraz częstszych apeli o ograniczone zaufanie do AI, prawie połowa (49%) badanych nie przejmuje się problemem fakenews.

Autorzy raportu „Dlaczego konsumenci kochają generatywną sztuczną inteligencję?” podsumowują jego wyniki: Eksperymentując  z generatywną sztuczną inteligencją należy pamiętać, że jest to dopiero rodząca się technologia, która nie jest jeszcze gotowa działać autonomicznie w każdej sytuacji. Organizacje rozwijające lub używające generatywnych narzędzi sztucznej inteligencji muszą gwarantować, że wyniki jej działań będą bezstronne, niezawodne, bezpieczne i dbające o poszanowanie prywatności. Nadzór ludzki jest kluczowy, aby wspólnie stawić czoła wyzwaniom i problemom , które idą w ślad za rozwojem generatywnej AI.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Firma

Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

Infrastruktura

Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.