Domowe urządzenia na celowniku hakerów
W gospodarstwach domowych pojawia się coraz więcej urządzeń podłączonych do Internetu, co starają się wykorzystać hakerzy. Jednym z najczęściej popełnianych błędów pogłębiających problemy związane z bezpieczeństwem jest niewłaściwa identyfikacja urządzeń Internetu Rzeczy. Domownicy zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że żyją w inteligentnym domu, w którym dzwonki do drzwi, kamery czy lodówki łączą się z Internetem. Większość z tych urządzeń wymaga okresowej konserwacji, aktualizacji zabezpieczeń i musi być sprawdzana pod kątem wycofania z eksploatacji. Producenci zapewniają aktualizację zabezpieczeń w określonym czasie, a po jego upływie nie wydają już poprawek. Dlatego kilkuletnie urządzenia pracujące w domach stały się furtką dla cyberprzestępców.
Bitdefender na podstawie danych pochodzących z własnych systemów telemetrycznych sporządził listę najbardziej podatnych na cyberataki urządzeń domowych. Na pierwszej pozycji znajdują się tzw. smart pług - urządzenia wpinane do zwykłego gniazda sieciowego i łączone z domową siecią Wi-Fi. Służą one do zdalnego włączania i wyłączania urządzeń domowych oraz pomiaru zużycie energii. Według Bitdefendera 26 proc. inteligentnych gniazdek posiada luki bezpieczeństwa. Firma odnotowuje też wiele ataków na sieciowe urządzenia pamięci masowej NAS (16 proc.). Hakerzy często przeprowadzają ataki za pomocą oprogramowanie ransomware, blokujące dostęp użytkowników do cennych danych, takich jak rodzinne zdjęcia i filmy. Na trzecim miejscu w zestawieniu Bitdefendera znajdują się inteligentne telewizory (15 proc.), a na kolejnych kamery IP (8 proc.) oraz routery (6 proc.).
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl |
Fundacja Tech To The Rescue wesprze ponad 100 organizacji
Forum Sektora Kosmicznego 2024 już w czerwcu
Szpitale i przychodnie chronią zdrowie, ale nie chronią PESEL-i pacjentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.