Etykiety RFID i technologia RFID od podstaw
RFID to akronim pochodzący od angielskich słów Radio-Frequency Identification. Genialna w swej prostocie technologia RFID wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji i śledzenia różnych obiektów. Jej obecność widoczna jest wszędzie. Używa się jej powszechnie do znakowania i identyfikacji towarów, ale znajduje zastosowanie również w wielu innych, nieoczywistych obszarach - RFID wykorzystuje się m. in. do śledzenia położenia pojazdów, zwierząt domowych, a nawet pacjentów z chorobą Alzheimera.
RFID co to właściwie jest?
RFID powstało na podstawie wprowadzonych w latach II wojny światowej - w związku z pojawieniem się radaru - systemów IFF (Identification Friend or Foe – swój czy obcy). Służyły one głównie do identyfikacji obiektów w lotnictwie. Obecnie typowy system RFID składa się z czytnika i transpondera (nazywanego także znacznikiem lub tagiem). Fale radiowe przesyłają dane ze znacznika do czytnika oraz zasilają elektroniczny układ (etykieta RFID).
Ponieważ technologia RFID wykorzystuje fale radiowe do wysyłania i odbierania informacji, to zarówno znaczniki, jak i czytniki potrzebują do działania anteny. Tym samym etykiety RFID składają się z miniaturowego chipa i anteny. Te dwa elementy są wspólne dla wszystkich tagów RFID, ale tagi RFID różnią się znacznie pod względem wielkości, kształtu i wyglądu. Mogą to być karty, żetony, opaski, etykiety itp. Tagi RFID przybierają dowolną formę w zależności od tego, do czego mają być używane.
Odczyt tagów umożliwiają terminale ręczne lub czytniki stacjonarne obecne na rynku w postaci m.in. urządzeń biurkowych, bramek, czy tuneli. W przypadku tagów NFC na odczyt tagów pozwalają także smartfony, coraz częściej standardowo wyposażane w czytnik NFC. Ponadto etykiety RFID mogą być zadrukowane i zakodowane przy wykorzystaniu typowych drukarek termotransferowych.
RFID wokół nas
Nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi, z technologią RFID stykamy się na co dzień. Dlaczego? Ponieważ RFID idealnie się sprawdza w świecie, w którym wszystko jest coraz bardziej zdigitalizowane. Chipy RFID znajdują się wewnątrz identyfikatorów, aby zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić kontrolę osób na obszarach o ograniczonym dostępie. Systemy RFID znajdują bardzo szerokie stosowanie w logistyce i obrocie towarów. Etykiety RFID umieszczane na przedmiotach pozwalają na stały dostęp do informacji o produktach i ich skuteczne śledzenie - od momentu wysyłki od producenta, aż do zakupu przez klienta. Coraz więcej kart kredytowych i debetowych ma wbudowane chipy RFID, aby zapewnić lepszy i bezpieczniejszy system płatności.
Technologia RFID pozwala nadawać obiektom i istotom w świecie rzeczywistym „tożsamość cyfrową”. Ponieważ wszystko staje się bardziej zautomatyzowane, etykiety RFID to jedyny skuteczny sposób, aby upewnić się, że wiemy, gdzie dany obiekt jest i co się z nim dzieje.
Etykiety RFID – nieograniczone możliwości
Istnieją dwa różne typy tagów RFID: pasywny i aktywny. Powszechniej używany pasywny tag RFID nie ma wewnętrznego źródła zasilania - jest zasilany w momencie gdy wchodzi w kontakt z innym urządzeniem, takim jak czytnik chipów RFID. Czytnik wysyła fale radiowe do pasywnego znacznika RFID, który zasila go i odczytuje informacje na tagu. Etykiety RFID mogą dzięki temu funkcjonować przez długie lata. Odczytanie zasięgu jest możliwe z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb – etykiety RFID to rozwiązania, które można dopasować do wielkości projektu czy założeń funkcjonalnych.
Co konkretnie umożliwiają etykiety RFID? - „Technologia RFID pozwala naprawdę na wiele. Umożliwia m.in. jednoczesny odczyt wielu znaczników, co sprawia, że aktualizowanie faktycznych stanów magazynowych można przeprowadzać na koniec dnia, a nawet zmiany. Etykiety RFID umożliwiają odczyt nawet jeśli tag znajduje się wewnątrz opakowania, czy obudowy, co oznacza, że tagów nie trzeba umieszczać w widocznym miejscu, ani ustawiać przedmiotów w określony sposób” – wylicza Dariusz J. Kawecki, ekspert Etisoft. – „Tego wszystkiego z pewnością nie uda nam się zrobić z raz wydrukowanym kodem kreskowym” – podsumowuje.
Jednym z czynników napędzających popyt na RFID jest wielokanałowa sprzedaż detaliczna. Rosnący rynek e-commerce i m-commerce wymagają doskonalszego śledzenia i zarządzania zapasami niż kiedykolwiek wcześniej. Technologia RFID stanowi na tę potrzebę rynku najlepszą odpowiedź.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.