Ex-pracownicy poważnym cyberzagrożeniem dla firm
Według Unit 42, 75% cyberataków jest dziełem niezadowolonych byłych pracowników. Sytuacja jest na tyle poważna, że FBI i Amerykańska Agencja ds. Bezpieczeństwa Infrastruktury Cyberbezpieczeństwa (CISA) wydały alert dotyczący cyberbezpieczeństwa, w którym ostrzegają pracodawców o problemie. Jednocześnie badanie PasswordManager wykazało, że aż 58% byłych pracowników nadal może korzystać z haseł poprzedniej firmy. Ekspert Vectra AI zwraca uwagę na konieczność wdrożenia odpowiednich procedur bezpieczeństwa.
Offboarding bez odcięcia dostępów. Ponad połowa byłych pracowników przyznaje, że ich hasła nadal działają
Około 20% organizacji twierdzi, że doświadczyło naruszenia danych przez byłych pracowników.
Holenderska firma hostingowa Verelox musiała zmierzyć się z poważną awarią wszystkich swoich usług po tym, jak większość jej serwerów została usunięta przez byłego pracownika. Z kolei amerykańska - Allegro Microsystems - pozwała byłego administratora IT za rzekome zainstalowanie złośliwego oprogramowania, które usunęło krytyczne dane finansowe. Mimo, że takie przypadki zawsze są nagłaśniane i dużo mówi się o wzmożonym zagrożeniu cybernetycznym, wiele firm wciąż nie przykłada odpowiedniej wagi do zabezpieczeń.
PasswordManager.com w marcu tego roku przeprowadził ankietę, która wykazała, że 58% respondentów stwierdziło, że po odejściu nadal może używać haseł swojej poprzedniej firmy. Jeden na trzech ankietowanych przyznał, że korzysta z takiego dostępu od ponad dwóch lat, co jest bardzo niepokojące. Wiedza na temat tego, kto uzyskuje dostęp do kont i usług powinna być kluczowa dla każdej organizacji.
– Usunięcie dostępu byłych pracowników do systemów jest krokiem koniecznym, jeśli chcemy ograniczenia ryzyka przyszłych naruszeń danych lub innych incydentów związanych z bezpieczeństwem. To po prostu dobra higiena bezpieczeństwa – podkreśla Christian Putz. Country Manager w Vectra AI, dostarczającej rozwiązania cyberbezpieczeństwa oparte o zaawansowaną AI.
Zatrważająca liczba firm wciąż jednak nie przeprowadza odpowiedniego offboardingu, zwłaszcza w odniesieniu do haseł.
Prawie połowa firm ma świadomość tego, że byli pracownicy mają dostęp do haseł
W ankiecie, którą Unit 42 przeprowadził wśród 500 decydentów IT, tylko około połowa respondentów stwierdziła, że jest pewna, że byli pracownicy nie mogą już uzyskać dostępu do aplikacji korporacyjnych.
48% organizacji przyznało, że są świadome, że byli pracownicy nadal mają dostęp do sieci firmowej - połowa liderów IT odpowiedziała, że konta byłych pracowników pozostają aktywne po ich odejściu z firmy dłużej niż jeden dzień, 32% stwierdziło, że trwa to tydzień, a 20% stwierdziło, że trwa to miesiąc lub dłużej. Kolejne 25% stwierdziło, że nie wie, jak długo konta pozostają aktywne po odejściu pracownika z firmy.
Aby zmienić tę sytuację konieczna jest współpraca działów IT i HR, co obecnie jest rzadką praktyką. HR jest źródłem wiedzy o tym, którzy pracownicy są w firmie, a którzy już nie, IT kontroluje dostęp do aplikacji – połączenie ich katalogów użytkowników, zdecydowanie usprawniłoby proces zarządzania dostępem.
– Firmy powinny rozważyć również utworzenie zdefiniowanej umowy o poziomie usług (SLA), która określa, jak szybko dostęp musi zostać usunięty po odejściu pracownika z firmy. Oznacza to również ustanowienie jasnych procesów i zasad określających, w jaki sposób menedżerowie inicjują proces usuwania dostępu, w jaki sposób zespół ds. bezpieczeństwa usuwa dostęp oraz w jaki sposób audytorzy wewnętrzni mogą testować i weryfikować, czy dostęp został poprawnie usunięty – radzi przedstawiciel Vectra AI.
Byli pracownicy nie muszą mieć złych intencji, by stanowić poważne zagrożenie
Bezpieczeństwo sieci w dużej mierze opiera się na bezpieczeństwie urządzeń, z których korzystają pracownicy. W przypadku byłych pracowników, firma nie ma żadnej kontroli nad tym z jakiego sprzętu nastąpiło logowanie do jej systemu.
Korzystając z niezabezpieczonej sieci byli pracownicy stanowią bardzo łatwy cel dla hakerów, którzy nieustannie szukają możliwości obejścia zabezpieczeń. Jeśli uda im się przechwycić hasło, organizacja staje się bezbronna.
– Ataki z wykorzystaniem oprogramowania ransomware, kierowane przez człowieka są obecnie tak powszechne, że nie ma firmy, która mogłaby się przed nimi uchronić. Ważne jest, aby jak najwcześniej zidentyfikować naruszenie, tak by zespół ds. bezpieczeństwa mógł przeciwdziałać, zanim dojdzie do wycieku danych? – mówi Christian Putz.
– Brak wiedzy o wtargnięciu jest największym pojedynczym zagrożeniem dla bezpieczeństwa, przed którym stoją dziś organizacje, a coraz bardziej złożone środowiska, z większą ekspozycją na atak, bardziej zwinne metody ataku i przytłaczający hałas alertów, zwiększają ilość niewiadomych dla zespołów ds. bezpieczeństwa – dodaje.
Niestety, trudno wskazać naruszenie, jeżeli ataku dokonuje osoba, która zna login i hasło i doskonale wie, jak poruszać się po firmowej sieci i jak znaleźć potrzebne informacje. Dlatego tak ważne jest budowanie wśród firm świadomości zagrożeń dla ich tożsamości cyfrowej.
Źródło: Vectra AI
___________________________________________________________________
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.