Komunikaty PR

Firmy ubezpieczeniowe nie są gotowe na zmiany w mobilności

2023-06-06  |  01:00

Już teraz niemal co trzecia osoba mieszkająca w dużym mieście, by pokonać dystans w obrębie aglomeracji, korzysta z wielu środków transportu, wliczając w to tzw. mikromobilność, czyli niewielkie urządzenia bez napędu spalinowego, jak hulajnogi czy elektryczne rowery, a także transport współdzielony. Z danych Capgemini wynika, że liczba takich osób ma wzrosnąć dwukrotnie (do 58%) do końca 2025 roku[1]. Oznacza to, że towarzystwa ubezpieczeniowe będą musiały zaadaptować się do tych zmian, bo użytkownicy i użytkowniczki transportu pomimo zmian w sposobie poruszania się, nadal chcą cieszyć się kompleksową ochroną ubezpieczeniową, najlepiej w ramach jednej polisy.

Jak czytamy w raporcie Capgemini „Od ubezpieczania zasobów do ochrony mobilności”, udział nowych form transportu, takich jak mikromobilność, transport współdzielony czy korzystanie z wielu różnych środków transportu w ramach jednej podróży, ma rosnąć nie tylko w przypadku osób mieszkających w aglomeracjach miejskich, lecz i poza nimi. W tym drugim przypadku do końca 2025 roku udział nowych form przemieszczania się wzrośnie do poziomu 34%, a zatem przekroczy obecny wskaźnik dla miast (29%). Rośnie także zainteresowanie tematem pojazdów napędzanych energią pochodzącą z odnawialnych źródeł oraz pojazdów autonomicznych.

Oznacza to, że sposób, w jaki dziś podróżujemy, ulega transformacji i – jak wynika z danych Capgemini – jest to proces szybszy, niż mogłoby się wydawać.

- Zmiany w zakresie mobilności są wyraźnie widoczne, gdy weźmiemy pod uwagę dynamiczny wzrost tego rynku. Do końca 2030 roku udział w rynku pojazdów autonomicznych, elektrycznych i połączonych ma wynieść 40%. W 2020 roku było to czterokrotnie mniej[2]. Wpływa na to również szybki rozwój nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy prywatne sieci 5G, które pozwolą jeszcze usprawnić oferowane już teraz rozwiązania – mówi Bartłomiej Ślęk, Insurance Unit Capability Head, Capgemini Polska.

Spersonalizowane podejście do ubezpieczeń

Z rozwojem transportu związane są także pewne wyzwania, zauważają eksperci Capgemini na łamach raportu. Dotyczą one na przykład ubezpieczeń. Jak się bowiem okazuje, aż 63% zapytanych przez Capgemini firm ubezpieczeniowych przyznaje, że stosowane przez nie systemy technologiczne mogą nie sprawdzić się w przypadku tak głębokich zmian mobilności.

Wraz ze wzrostem bezpieczeństwa środków transportu spadać będzie najprawdopodobniej liczba zdarzeń objętych ubezpieczeniem. W ten sposób nowe formy transportu mogą wpływać na działalność towarzystw ubezpieczeniowych. Jednocześnie ze względu na zaawansowanie technologii stosowanych w nowoczesnych pojazdach (czujniki czy baterie), wartość odszkodowań będzie rosnąć[3]. Równocześnie wzrośnie też stopień skomplikowania polis, które coraz częściej będą oparte na danych dotyczących sposobu przemieszczania się konkretnego kierowcy, na przykład pochodzących z jego telefonu śledzącego styl jazdy. Tego typu polisy określane są mianem UBI (ang. Usage Based Insurance).  

Nieco mniej (45%) towarzystw wyraża niepewność związaną ze zmianą oczekiwań klientów w zakresie samych polis. Jest to zresztą obawa uzasadniona: 42% ubezpieczonych oczekuje, że ich polisa będzie chronić ich niezależnie od tego, czy poruszają się własnym samochodem, czy korzystają z transportu współdzielonego.

- Mamy do czynienia z zasadniczą zmianą, która będzie polegać na przejściu z ubezpieczania dóbr czy pojazdów do ubezpieczenia całej podróży. Wyzwanie polegać będzie jednak na tym, że takie podejście wymaga wysokiego stopnia personalizacji i opracowania nowych modeli biznesowych. I na to wiele towarzystw ubezpieczeniowych nie jest jeszcze gotowych, zarówno pod względem posiadanych kompetencji, jak i procesów w zakresie tworzenia nowych produktów – mówi Bartłomiej Ślęk, Insurance Unit Capability Head, Capgemini Polska.

W tej sytuacji wydaje się, że firmy, które zdołają jako pierwsze podejść do problemu ubezpieczeń podróży holistycznie i zbudować personalizowane rozwiązanie koncentrujące się na konsumencie, zyskają olbrzymią przewagę konkurencyjną. Zdają sobie z tego zresztą sprawę – jak czytamy w raporcie Capgemini, na trzecim miejscu wśród głównych obaw firm ubezpieczeniowych związanych ze zmianami w mobilności znajduje się wzrost konkurencji rynkowej (obawę tę wyraża aż 42% ankietowanych).

Wyścig trwa

Eksperci i ekspertki Capgemini po dokładnej analizie wyzwań, o jakich w kontekście zmian w mobilności mówią towarzystwa ubezpieczeniowe, proponują podejście skupione wokół trzech kluczowych obszarów. Pierwszym z nich są rozwiązania technologiczne, które obejmują takie zagadnienia, jak wdrożenie wysokiej jakości systemów w zakresie zarządzania danymi i ich ochrony. Obszar ten obejmuje także sugestię zastosowania sztucznej inteligencji do ich analizy, dzięki czemu towarzystwa ubezpieczeniowe będą miały bieżące i rzetelne dane dotyczące oczekiwań klientów i sposobu, w jaki korzystają oni z ich produktów. Takie projekty już są zresztą prowadzone, także w Polsce.

Kolejny ważny obszar dotyczy konieczności wpisania się w szerszy ekosystem, a zatem budowania właściwych partnerstw z kluczowymi interesariuszami. Szczególnie istotna jest w tym zakresie bliska współpraca z regulatorami w celu zapewnienia zgodności proponowanych rozwiązań z prawem. To bowiem będzie się zmieniać, podążając za trendami w mobilności, co wymuszać będzie na towarzystwach ubezpieczeniowych ciągłe monitorowanie przepisów i sprawne adaptowanie się do nich.

- Nie da się przewidzieć, w jakim kierunku podążać będą zmiany legislacyjne w obszarze mobilności. Jeszcze niedawno obserwowaliśmy szybki wzrost popularności elektronicznych hulajnóg. Tymczasem w Wielkiej Brytanii wprowadzono zakaz poruszania się na nich po drogach publicznych[4]. Niedawno także mieszkańcy Paryża zagłosowali w referendum za tym, by publiczne hulajnogi udostępniane przez firmy, które podpisały kontrakt z miastem, zniknęły z przestrzeni publicznej. Tak też się stanie – mer Paryża Anne Hidalgo zapowiedziała, że zgodnie z wolą obywateli urząd nie przedłuży tych umów[5]– mówi Tomasz Jeleń, Insurance Go to Market Lead, Capgemini Polska.

 

Ostatnim aspektem, o jakim towarzystwa ubezpieczeniowe powinny pamiętać, jest zarządzanie ryzykiem. Tutaj także z pomocą przyjść mogą rozwiązania technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja. W tradycyjnym modelu ocena ryzyka ubezpieczeniowego jest dokonywana w oparciu o dane historyczne – algorytmy SI mogą jednak robić to lepiej, opierając się na danych bieżących.

Połączenie wszystkich tych obszarów pozwoli towarzystwom ubezpieczeniowym dostosować się do zmian w mobilności i odpowiedzieć tym samym na nowe oczekiwania ubezpieczonych, którzy nie chcą zastanawiać się nad tym, czy przesiadając się z samochodu na elektryczną hulajnogę dalej objęci są ochroną, czy nie. Wyścig, który ma na celu opracowanie spersonalizowanych polis ubezpieczeniowych zapewniających ochronę całej podróży, już trwa. A biorąc pod uwagę, że rynek ubezpieczeń mobilności może osiągnąć wartość 1,38 biliona dolarów do 2030 roku – jest o co walczyć.

 


[1] Wszystkie dane zawarte w tekście, jeśli nie zaznaczono inaczej, pochodzą z raportu Capgemini „From Insuring Assets to Protecting Mobility”.

[2] https://www.spglobal.com/mobility/en/research-analysis/ev-chargers-how-many-do-we-need.html

[3] https://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/insurance-blog/are-insurers-ready-for-the-future-of-mobility

[4] https://electricrideoncars.co.uk/electric-scooters-for-adults-kids-are-they-legal-in-the-uk/

[5] https://www.thelocal.fr/20230403/explained-what-are-the-rules-on-e-scooters-in-paris-now

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe
2024-07-24 | 12:30

PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH

Projektory laserowe DLP Panasonic zostały wybrane przez tureckie muzeum ze względu na swoją rozdzielczość 4K i wysoką jasność, które są niezbędne do projekcji na dużą skalę w
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.