Komunikaty PR

Gdy usługi IT nie są wystarczająco innowacyjne, potrzebny jest service design

2022-02-11  |  12:00

Usługi cyfrowe muszą być dobrze zaprojektowane. Ich tworzenie powinno wymagać obecności osób, które specjalizują się badaniu i analizowaniu potrzeb odbiorców. Niestety, service design w Polsce wciąż jest niedoceniany. Zdaniem Stanisława Eysmonta z Altimetrik Polska, negatywnie odbija się to na jakości projektów IT, które nie wykorzystują potencjału kreatywności i innowacyjności.  

 

Service design - dlaczego to takie ważne? 

Service Design ma na celu maksymalną optymalizację wszystkich procesów, tak by spełniały oczekiwania użytkowników. Nie istotne, czy optymalizujemy procesy i usługi już istniejące czy projektujemy nowe rozwiązanie – ważne, by przeprowadzić taką analizę, która umożliwi stworzenie usługi idealnej. 

 

Źle zaprojektowany interfejs przekłada się na realne straty – uniemożliwia powodzenie wdrażania usługi, blokuje innowacyjność. Przekonał się o tym nawet Facebook. 

 

W 2016 roku zauważył, że użytkownicy zaczęli między sobą zakładać grupy umożliwiające sprzedaż towarów, dlatego uruchomił Facebook Marketplace - platformę, która miała im to ułatwić. Dziś ta platforma to drugi co do wielkości marketplace na świecie (pod względem miesięcznej liczby aktywnych użytkowników lepiej radzi sobie tylko Amazon), ale jej początki wcale nie były obiecujące. Na drodze do sukcesu stał pozornie drobny element: nieefektywny przycisk wyszukiwania.

 

– Zorientowaliśmy się, że użytkownicy korzystają z wyszukiwarki wyłącznie w celu znalezienia konkretnej osoby, nie produktów z Marketplace. Dzięki odpowiedniej analizie, dodaliśmy duży przycisk wyszukiwania obok paska wyszukiwania, mimo pewnego oporu ze strony naszego zespołu projektantów. Wpłynęło to pozytywnie na liczbę użytkowników wykorzystujących wyszukiwarkę, a ich liczba utrzymała się na wyższym poziomie nawet po usunięciu przycisku – wspomina Debi Liu, która była odpowiedzialna za rozwój Facebook Marketplace.

Takie analityczne podejście, charakteryzujące service design, powinno być podstawą każdego projektu.

 

Service Design zapewnia lepszą jakość cyfrowych usług

W Polsce, w kontekście tworzenia usług i aplikacji IT, zwykło mówić się głównie o roli user experience, czyli o projektowaniu dobrych doświadczeń użytkowników. Service design wciąż jest pomijany. Można powiedzieć, że emocje jakie będzie wywoływać produkt wciąż są ważniejsze od jakości samego produktu. I choć service design obejmuje szeroki zakres działań, w tym wstępne badania, wspomniane projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) oraz projektowanie doświadczeń klienta (CX), chcąc stworzyć naprawdę innowacyjny projekt, trzeba pójść o krok dalej.

 

Twórczyni pojęcia service design, Lynn Shostack, już w 1982 roku apelowała, by w procesie projektowania zintegrować produkt z usługą oraz skupiać się na tym, jak czynniki zakulisowe, jak np. zachowanie ludzi w danym środowisku, wpływają na rozwój produktu. Uważała, że zarządzanie fragmentami, a nie całością projektów, jest błędnym podejściem, które sprawia, że firma wolniej reaguje na potrzeby rynku i oczekiwania odbiorców.

 

Pogląd ten podziela Stanisław Eysmont, service designer w Altimetrik Polska. Eysmont jest doświadczonym ekspertem w dziedzinie Service Design. Swoją wiedzę w tym zakresie poszerzał przy projektowaniu usług w startupach, firmach marketingowych i doradczych oraz w sektorze bankowości. Jest także wykładowcą, który obserwuje bieżące trendy. Jak zauważa, obszarem, który najszybciej wchłania rozwiązania z zakresu service design, jest dziś IT.

 

– Service design pomaga stworzyć środowisko, które sprzyja zastanowieniu się nad produktem w sposób nietuzinkowy, ale jednocześnie bezpieczny i kontrolowany. Nie jest tylko dosłownym projektowaniem usługi, ale całościowym projektowaniem całej podróży klienta, co pozwala nie tylko bardziej zrozumieć jego potrzeby, ale otwiera też przed organizacją wiele innowacyjnych ścieżek – mówi ekspert Altimetrik. 

 

Polska branża IT potrzebuje kreatywności, a service design może ją aktywować

Stanisław Eysmont podkreśla, że dzięki zastosowaniu takich metod, jak service design klienci są bardziej zadowoleni, a organizacje odnajdują nowe drogi rozwoju. Ale jego zdaniem w Polsce brakuje specjalistów w tej dziedzinie, co przekłada się na jakość tworzonych rozwiązań.

 

– Często widzę, że firmy tworzą z pozoru dobre produkty, które jednak z jakiegoś powodu nie mogą przeniknąć do świadomości szerszej grupy odbiorców. Można by tego uniknąć, gdyby wykorzystać service design – wyjaśnia Eysmont.

 

Jak to jest z tą polską innowacyjnością? Z jednej strony, polskie firmy przeznaczają coraz więcej pieniędzy na rozwiązania IT, rynek technologii cyfrowych rośnie w tempie ok. 6-7 proc. rocznie, a przedsiębiorstwa z tego sektora warte są dziś niemal 50 mld zł. Jednocześnie, w raporcie Global Innovation Index, Polska znalazła się dopiero na 40 miejscu z 132 analizowanych krajów, pozostając daleko w tyle np. za Estonią czy Czechami.

 

Z czego może to wynikać? Jako główne z powodów, Joanna Brzoskowska-Czerepiuk, wykładowca studiów Komercjalizacja innowacji na Uczelni Łazarskiego, wymienia m.in. niedostateczny kapitał inwestycyjny, rozbudowany proces decyzyjny, a także utrudniony kontakt z docelowym odbiorcą, co sprawia, że często produkt rozwija się w oderwaniu od rzeczywistości rynkowej.

 

Ekspert Altimetrik Polska uważa, że może wynikać to również z tego, że staliśmy się zakładnikami pewnych schematów myślowych.

 

– Firmy IT boją się być kreatywne. Taka postawa wymusza bowiem badanie nieznanych terytoriów, co przecież nie od razu musi przekuć się w sukces. A tymczasem błędy to świetni nauczyciele, tylko trzeba je popełniać na wstępnych etapach, gdy projekty są w fazie testów. Poczucie komfortu dają takie metody jak Service Design czy Design Thinking – twierdzi Eysmont.

 

Stawiając na service design polskie firmy mogą wiele zyskać. Największą zaletą jego wdrożenia przy tworzeniu projektów IT jest możliwość przeprowadzenia całościowej analizy otoczenia biznesowego. Zespół ma przestrzeń do tego, aby przeprowadzać wywiady, dokonać ważnych obserwacji a nawet eksperymentować, co jest szczególnie ważne, gdy projekt jest jeszcze niedopracowany lub znajduje się na wczesnym etapie rozwoju.

 

– Service design minimalizuje ryzyko i koszty, ale również zmienia całą organizację i pozwala jej szybciej reagować na zmiany, zmniejsza awersję na popełnianie błędów i pozwala szybciej tworzyć innowacyjne usługi czy produkty. Przekłada się to nie tylko na większe zyski, ale i na nieustannie nowe szanse dla organizacji i zadowolenie klientów – tłumaczy Eysmont.

 

O skuteczności takiego podejścia przekonała się już branża IT za oceanem, gdzie service design jest istotnym elementem projektowania produktów i usług. Tech-giganci: Facebook, YouTube, TikTok, Twitter i LinkedIn, już kilka lat temu zauważyli, że użytkownicy ich aplikacji są zmęczeni używaniem skomplikowanych, rozbudowanych i wolno działających wersji ich rozwiązań i zaczęli tworzyć wersje „Lite” aplikacji, upraszczając ścieżkę interakcji. Patrząc na efekty takiego podejścia, można pokusić się o stwierdzenie, że service design ma przed sobą świetlaną przyszłość. Oby także w Polsce. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.