Innowacyjne technologie w budownictwie - wyniki raportu PropTech 2022
Polska branża budowlana plasuje się na stosunkowo niskiej pozycji pod względem integracji cyfrowych technologii. Sytuacja ta się jednak szybko zmienia, a już co trzecia polska firma z sektora MŚP deklaruje, że digitalizacja jest dla niej priorytetem o wysokim, a nawet najwyższym znaczeniu. Tak wynika z badań przeprowadzonych przy współpracy konsultantów ConQuest z BauApp, wiodącym dostawcą rozwiązań cyfrowych dla branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Raport PropTech 2022 jasno wskazuje również, że wdrożenie określonych cyfrowych rozwiązań jest szansą na optymalizację wciąż rosnących kosztów realizacji projektów, które wynikają m.in. z wysokiej inflacji, rosnących cen materiałów budowlanych i braku siły roboczej.
Ostatnie lata to trwający boom na rynku budowlanym w Polsce, którego wartość, pomimo pandemii COVID-19, utrzymuje się na wysokim poziomie. Tylko w 2020 roku, polskie spółki z sektora budownictwa odnotowały ponad 48 mld zł przychodów. Wraz ze wzrostem przychodów rynek budowlany musi stawiać czoła spotykającym go wyzwaniom, jak wysoka i wciąż rosnąca inflacja, ograniczona dostępność oraz rosnące ceny materiałów budowlanych, a także brak siły roboczej. I tu z pomocą przychodzi digitalizacja procesów budowlanych, która jest jednym ze sposobów na optymalizację ryzyka i utrzymanie rentowności inwestycji.
Nie inaczej wynika z Raportu PropTech 2022 - „Innowacyjne technologie w polskim przemyśle budowlanym” opracowanego przez ConQuest dla BauApp, wiodącego dostawcy rozwiązań cyfrowych dla branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Autorzy raportu postanowili przeanalizować różne przeznaczone dla sektora budowlanego cyfrowe rozwiązania z całego świata. W ramach metodologii badań przedstawiciele ConQuest i BauApp spotkali się z liderami opinii i ekspertami polskiej branży budowlanej, aby wysłuchać ich opinii na temat dostępnych technologii. Raport jest podsumowaniem przeprowadzonych wywiadów i zawiera najważniejsze wnioski dotyczące kluczowych wyzwań i dalszego kierunku rozwoju polskiego budownictwa w zakresie i przy pomocy digitalizacji.
– Cieszę się słysząc od deweloperów, generalnych wykonawców, inspektorów nadzoru, że digitalizacja procesów w ich organizacjach jest jednym z priorytetów. W ciągu ostatnich lat wielu z nich testowało różne narzędzia i systemy. Dziś, w oparciu o te doświadczenia, zaczynają budować własne standardy w zakresie digitalizacji. Wierzę, że liderzy branży budowlanej wezmą na siebie odpowiedzialność i wesprą swoich partnerów,
i podwykonawców w tej cyfrowej transformacji. Dlatego zdecydowaliśmy się ponownie przeprowadzić badanie, które bazuje na doświadczeniach największych firm budowlanych w Polsce – mówi Paweł Smolarek, Dyrektor
ds. Nowych Technologii w BauApp.
Jakie kluczowe wnioski płyną z raportu ConQuest i BaupApp? Polska branża budowlana plasuje się na stosunkowo niskiej pozycji pod względem integracji cyfrowych technologii. Sytuacja ta się jednak szybko zmienia, a już co trzecia polska firma z sektora MŚP deklaruje, że digitalizacja jest dla niej priorytetem o wysokim, a nawet najwyższym znaczeniu. Konkretnie - aplikacje służące do zarządzania dokumentacją i procesami na budowie (rozwiązania typu CDE – Common Data Environment), prefabrykacja oraz big data to zdecydowanie najcześciej wskazywane przez top management i liderów opinii cyfrowe rozwiązania, które, ich zdaniem, mają wysoki wpływ na marżę i zyski oraz powinny być wdrożone jeszcze w tym roku.
– Spośród wszystkich respondentów, którzy zdecydowali się wziąć udział w badaniu, większość dostrzega intratność wprowadzania do codziennego użytku nowych rozwiązań takich jak systemy BIM, zaawansowana analityka danych czy całkowita rezygnacja z dokumentacji w formie papierowej. Można stwierdzić, że na rynku rośnie świadomość w zakresie rozwoju technologicznego i staje się on jednym z priorytetów – podsumowuje Mateusz Trybalski z ConQuest Consulting.
Więcej informacji na: https://bauapp.pl/proptech-raport-2022/

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.