Jak przygotować swoją firmę na wdrożenie AI Act?
Połowa 2024 roku przyniosła w Europie nieoczekiwaną zmianę kierunku rozwoju narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję – od tego czasu przedsiębiorcy korzystający z jej dobrodziejstw muszą spełnić kilka rygorystycznych wymogów. Część z nich da się wdrożyć samodzielnie, inne natomiast wymagają mnóstwa przygotowań i zatrudnienia specjalistów. AI Act – co to jest? Czy będzie obowiązywać Twoją firmę? Chętnie udzielimy odpowiedzi na te pytania.
AI Act – co to jest?
Wprowadzenie AI Act przez Unię Europejską było działaniem długo wyczekiwanym przez nasycony sztuczną inteligencją rynek. Jest to także moment przełomowy, gdyż odgórne unijne prawo ma (przynajmniej w założeniu) uregulować sposób wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych sektorach gospodarki.
Nowe przepisy, które wprowadzono w połowie lipca 2024 roku, dotyczą przede wszystkim dostawców systemów AI, ale nie tylko. Mają także wpływ na działanie firm, które wykorzystują różnorodne rozwiązania AI do realizacji codziennych czynności firmowych. Na przykład automatyzacji procesów, marketingu czy obsługi klienta. Przedsiębiorstwa są prawnie zobligowane do przyjęcia działań zapewniających zgodność z regulacjami, które mają na celu przede wszystkim ochronę konsumentów przed manipulacjami, fałszerstwem i oszustwami.
Jakie sankcje grożą za brak zgodności z AI Act?
Niedostosowanie się do przepisów AI Act to bardzo kosztowny błąd, który może wiązać się z poważnymi konsekwencjami finansowymi. Kary są wprost ogromne i mogą naruszyć sytuację finansową przedsiębiorstwa, a nawet wywołać ryzyko bankructwa. Rozporządzenie przewiduje system kar oparty na trzech poziomach naruszeń różniących się wysokością obciążenia finansowego.
1. Grzywna do 35 milionów euro lub 7% rocznego obrotu – wykorzystywanie systemów AI do manipulowania odbiorcami i wpływania na decyzje zakupowe konsumentów.
2. Grzywna do 15 milionów euro lub 3% rocznego obrotu – za korzystanie z systemów AI, lecz bez dopełnienia prawnych obowiązków względem AI Act.
3. Grzywna do 7,5 miliona euro lub 1% rocznego obrotu – za dostarczenie organom informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji na temat AI Act w danej firmie.
Czy Twoją firmę obowiązuje AI Act?
AI Act ma zastosowanie w przypadku niemal wszystkich współczesnych firm działających przede wszystkim w IT. W szczególności odnosi się do tych, które aktywnie wykorzystują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Używasz narzędzi AI w marketingu, automatyzacji, analizie danych? A może oferujesz gotowe produkty lub usługi zawierające komponenty AI? Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to najprawdopodobniej będziesz prawnie zmuszony do zastosowania się do AI Act.
Niestety coraz trudniej będzie się od tego uchronić – coraz więcej firm wykorzystuje nawet najprostsze formy sztucznej inteligencji w swojej pracy, czasami nawet bezwiednie.
AI Compliance Check – przygotuj się!
Przygotowanie firmy do dyrektywy AI Act jest skomplikowanym procesem, a przez to także dość nieprzewidywalnym w skutkach. Cała procedura obejmuje bowiem ocenę systemów oraz bardzo dokładną analizę ich zgodności z przepisami. Niezbędne może też okazać się wdrożenie działań regulujących sposób użytkowania i zakres wykorzystania narzędzi AI. Samodzielne próby spełnienia rygorystycznych wymogów mogą spełznąć na niczym.
Tym samym warto skorzystać z usług doświadczonej kancelarii prawnej specjalizującej się w nowych technologiach. Eksperci przeszkolą pracowników w zakresie AI Act, przeprowadzą audyt prawny, a także dokonają precyzyjnej analizy tego, czy Twoja firma jest zobligowana do spełnienia wymagań AI Act.
Źródło informacji: JDP DRAPAŁA & PARTNERS Sp. j.
Materiał promocyjny

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.