Jak sprzedawać i walczyć o klienta w branży IT w czasach kryzysu?
Proces sprzedaży B2B w branży IT od lat ewoluuje, a wraz z nim zmienia się także rola handlowca. Duży wpływ ma na to coraz łatwiejszy dostęp do informacji, który przekłada się na rosnącą świadomość kupujących. Lockdown, który wymusił na przedsiębiorcach bycie „online”, jedynie pogłębił to zjawisko. Czy widmo recesji będzie katalizatorem dalszych zmian?
Obecnie zdecydowaną większość procesu zakupowego klient jest w stanie przejść sam. Rozeznając się w interesującym go temacie, posiłkuje się nie tylko materiałami i danymi dostępnymi w Internecie (np. strony www firm, white papers, artykuły eksperckie, webinary, case studies, social media), ale też sięga po rekomendacje znajomych (m.in. poprzez kanały biznesowe typu LinkedIn). Ponadto, w związku z tym, że decyzja zakupowa rzadko podejmowana jest przez jedną osobę, równolegle prowadzi on również ustalenia wewnątrz swojej organizacji.
Jak wynika z badań firmy Gartner przeprowadzonych jeszcze przed pandemią, kupujący poświęca tylko 17% czasu na spotkania z przedstawicielami handlowymi. Jeśli porównuje przy tym wielu dostawców, czas ten dzieli pomiędzy nich. Przy trzech rozważanych firmach, oznacza to mniej więcej 5-6% czasu z całego procesu na jednego handlowca.
Obserwacje te potwierdza Tomasz Smoleński, Head of Growth, GFT Poland: – Sprzedaż B2B staje się coraz bardziej skomplikowanym procesem, który łączy w sobie wiele elementów – od marketingu przez komunikację, ocenę wcześniej dostarczonych usług, po część handlową. Kupujący, który trafia do firmy z tzw. lejka sprzedażowego jest bardzo świadomym klientem. Oczekuje merytorycznej rozmowy, w naszym sektorze nierzadko mocno technicznej, z propozycją rozwiązań dostosowanych do jego konkretnych potrzeb.
Czy widmo recesji wpływa na relacje z klientami?
Zdaniem eksperta GFT Poland, handlowiec musi obecnie umieć bardzo dokładnie adresować potrzebę klienta i pokazać mu realną wartość, jaka stoi za daną usługą czy produktem. Jest to istotne zwłaszcza teraz, gdy kupujący coraz mocniej czują presję wynikającą z potencjalnej recesji. Tomasz Smoleński stawia przy tym przewrotne pytanie – Czy firma programistyczna powinna dopasować zespół do projektu, czy raczej projekt do zespołu? Pytanie jest o tyle zasadne, że branża IT zmaga się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów. Technologia zmienia się na tyle szybko, że talent gap stale się powiększa. I jest to sytuacja, która dotyczy nie tylko Polski.
Adam Kostecki, Engagement Manager z JCommerce – Inteum Group podziela te spostrzeżenia: – Jeszcze rok temu rozmowy z potencjalnym klientem często zaczynały się od sprawdzenia dopasowania na poziomie kultury organizacyjnej, a dopiero w kolejnych etapach poznawania się przechodziliśmy do ustaleń dotyczących konkretnego projektu. Obecnie, dla zdecydowanej większości klientów, pytanie o zespół z konkretnymi kompetencjami jest punktem wyjścia do dalszych rozmów.
Obaj specjaliści mocno podkreślają przy tym znaczenie customer experience zarówno na etapie zdobywania klienta, jak i utrzymania go w organizacji. W ich ocenie, to właśnie partnersko-doradcze podejście buduje pozytywne doświadczenie w kontakcie z firmą, które niejednokrotnie jest wyznacznikiem sukcesu sprzedaży. Wskaźniki customer experience są również swoistym barometrem nastrojów i systemem „wczesnego ostrzegania”, który jest szczególnie istotny w czasach kryzysu gospodarczego.
Okiem ekspertów
Czy branża IT dostrzega już symptomy recesji? Czy zmiana technologiczna daje przewagę zakupową? Stawiać na projekty rozliczane w systemie time & material czy jednak fixed price? Jakie są perspektywy działu sprzedaży w firmach technologicznych? Na te i wiele innych tematów eksperci będą rozmawiać podczas panelu „Jak sprzedawać i walczyć o klientów w czasach kryzysu?” już 29 września podczas SoDA Conference 2022 we Wrocławiu. Więcej informacji na temat wydarzenia: https://conference.sodapl.com/
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.