Komunikaty PR

Jak zarządzać pracownikami podczas pracy zdalnej

2020-04-29  |  11:20
Biuro prasowe

Amy Barzdukas Executive Vice President and Chief Marketing Officer

Praca zdalna, do której część z nas szybko musiała się zaadaptować, zaskoczyła wszystkich. Jeszcze do niedawna pracowaliśmy w biurze, kontaktując się z zespołem twarzą w twarz, przyzwyczajeni do cyklicznych spotkań stacjonarnych. Dziś, kiedy nie jest to możliwe, jesteśmy rozproszeni po swoich kuchniach, sypialniach czy salonach, które aktualnie pełnią funkcję miejsca pracy. Nowa rzeczywistość stanowi wyzwanie nie tylko dla pracowników, ale także dla menadżerów. Jak więc skutecznie zarządzać zespołem w tych nowych i nieznanych do tej pory okolicznościach?

Firma Poly od lat stawia na pracę zdalną, przez co jej pracownicy są przyzwyczajeni do pracy z innego miejsca niż biuro. Zapytaliśmy więc kilku z nich, czego nauczyli się na przez ten czas i jakie wskazówki mogą dać osobom, które w tej sytuacji znajdują się po raz pierwszy.

Priorytetem jest komunikacja

Przeprowadzając spotkanie w trybie zdalnym nie ograniczamy się jedynie do dźwięku – korzystamy również z narzędzi wideokonferencji. Dlaczego? Ponieważ jesteśmy stworzeniami wizualnymi. Czytamy z mowy ciała, która stanowi uzupełnienie w rozumieniu całego komunikatu. W rzeczywistości neurobiologia pokazuje, że obraz wzmacnia przekaz i przyczynia się do produktywniejszych dyskusji.

Nie zapominajmy jednak o innych narzędziach komunikacji, które są równie ważne, jak wideokonferencja. Aby być na bieżąco, korzystamy z komunikatorów tekstowych i poczty elektronicznej. Nie zawsze możemy jednak prowadzić synchroniczne rozmowy, więc wykorzystujmy wszystkie akcesoria, jakie mamy do dyspozycji.

Stała komunikacja z zespołem jest bardzo ważna. Warto postarać się, aby praca zdalna pod tym względem, w niczym nie różniła się od tej w biurze. Gdy mijamy się na korytarzu zawsze wymieniamy powitania, nie rezygnujmy więc z tego zwyczaju podczas komunikacji zdalnej. Spróbuj znaleźć sposób na cyfrowe powitanie ludzi, tak aby każdy czuł się widoczny i istotny. Dobrym rozwiązaniem jest ustawienie alarmu lub powiadomienia, które przypomni o codziennym przywitaniu się z pracownikami. Możesz również zaplanować regularne wideo czaty. Będzie to dobra okazja do przekazania wyników, podsumowania aktualnych dokonań oraz podziękowania zespołowi za jego pracę.

Mój zespół i ja jesteśmy cały czas na bieżąco – używamy do tego Microsoft Teams – gdzie przekazujemy sobie wiadomości i dzielimy się najnowszymi informacjami, zarówno newsami z biznesu jak również tymi z życia prywatnego – deklaruje jeden z pracowników Poly.

Poproś o informację zwrotną od Twojego zespołu

Kiedy zdalnie zarządzasz pracą innych, widzisz ich tylko wtedy gdy nawiążecie połączenie wideo. Nie jesteś świadomy tego, jak inni pracownicy komunikują się między sobą. Zadbaj o to, aby w zespole panowała przyjazna atmosfera i dobra komunikacja. Informacje zwrotne od zespołu pomogą spojrzeć na zarządzanie całościowo, a będąc na bieżąco – będziesz mógł reagować od razu, gdy coś zacznie szwankować.

 Przekaż informację zwrotną zespołowi

Czasami wydaje się to być trochę wymuszone lub zwyczajnie niepotrzebne, ale przekazywanie informacji zwrotnych i sugestii współpracownikom jest teraz o wiele bardziej istotne niż kiedykolwiek. Szczególnie gdy mowa o pracy z domu. Nie ma potrzeby zwlekania i odkładania ważnych rozmów na później, kiedy wszystko wróci do „normalności”. Warto być na bieżąco ze wszystkimi nagłymi sprawami, tak aby zachować płynność komunikacji w firmie.

Praca to nie wszystko

Pracując zdalnie, interakcje między pracownikami stają się często mechaniczne i ograniczone do minimum. Kontaktujemy się ze sobą jedynie w celach biznesowych, a umyka nam zwykłe zainteresowanie drugą osobą. Nie pytamy już „Jak minął weekend?”, przez co komunikacja staje się dużo bardziej bezosobowa, czy też transakcyjna. Pamiętaj, że członkowie Twojego zespołu to nadal ludzie. Interesuj się rzeczami, o które naturalnie byś zapytał w kontakcie na żywo.

- Jakiś czas temu wpadłem na mojego dawnego menedżera – wspomina jeden z pracowników. Nie widziałem go od lat, a pierwsze pytanie, jakie zadał, brzmiało: Czy nadal słucham Bruce’a Springsteena. Skąd wiedział, że jestem jego fanem? W biurze miałem pełno jego plakatów, a każdy, kto choć trochę mnie znał, wiedział, że to mój ulubiony muzyk. Pochłonięci obowiązkami zawodowymi nie zapominajmy o naturalnych interakcjach międzyludzkich. Okażmy pracownikom trochę zainteresowania, a z pewnością dobre relacje zaprocentują udaną współpracą.

Zadbaj o atmosferę

W minionym sezonie świątecznym odbyło się wirtualne spotkanie – wspomina jedna z pracownic. Jeden z członków zespołu miał sweter świąteczny. Rozejrzałam się i znalazłam czapkę św. Mikołaja, którą zaraz założyłam. Po chwili wszyscy przebrali się w ten sam sposób, dzięki czemu poczuliśmy świątecznego ducha. Jeśli dekorujemy biuro na święta, czemu nie udekorować naszego wirtualnego biura? Podobna sytuacja nastąpiła podczas spotkania dotyczącego nadchodzącego wydarzenia. Za każdym razem, gdy zdjęcie danej osoby pojawiało się w prezentacji, reszta zmieniała tło w Zoomie na to właśnie zdjęcie.

Starajmy się zadbać o przyjazną atmosferę w pracy nawet w trybie zdalnym. Jeśli nie możemy świętować w pracy Bożego Narodzenia lub urodzin kolegi z pracy, znajdźmy cyfrową alternatywę, która sprawi, że wszyscy poczujemy, jakbyśmy spędzali ten czas razem.

Nie wykonuj wielu zadań jednocześnie

Wielozadaniowość to z pewnością cecha pożądana przez większość pracodawców. Jednak jeśli nie ma konieczności – warto poświęcić całą swoją uwagę na wykonanie jednej, priorytetowej czynności. Szczególnie istotne jest to podczas rozmowy ze współpracownikiem. Kiedy rozmawiasz z ludźmi wirtualnie, zachowuj się tak, jak podczas rozmowy w cztery oczy. Nie odpisuj w tym samym czasie na maile, nie uzupełniaj raportu – skup się na rozmówcy i okaż mu szacunek. Wykonując przy tym kilka rzeczy naraz – niszczymy zaufanie wobec nas samych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu Biuro prasowe
2024-07-17 | 08:00

Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu

Podczas gdy eksperci przewidują znaczące pozytywne skutki gospodarcze rozwoju sztucznej inteligencji generatywnej, nastroje społeczne nie są tak optymistyczne. Allianz Trade przedstawia wyniki
IT i technologie Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft
2024-07-16 | 07:50

Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił, że umacnia i rozszerza swoją współpracę z firmą Microsoft. Mapy i dane o ruchu drogowym TomTom będą
IT i technologie TomTom i East View Geospatial łączą siły
2024-07-11 | 17:40

TomTom i East View Geospatial łączą siły

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, oraz East View Geospatial (EVG) ogłosili dziś współpracę w zakresie dostarczania globalnych danych mapowych dla

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała obowiązująca od 2022 roku mapa akcyzowa, czyli porozumienie wypracowane po długich konsultacjach z rynkiem. Już w przyszłym roku akcyza na wyroby tytoniowe, zamiast o pierwotnie zakładane 10 proc. na wszystkie kategorie wyrobów, ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Nowością jest objęcie podwyżkami również płynów do e-papierosów, na które w 2025 roku akcyza wzrośnie o 75 proc.

Bankowość

Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych

Mikro-, małe i średnie firmy są surowymi recenzentami usług bankowych, ale mimo to ich ocena pozostaje dość wysoka – mówi Wojciech Terlikowski z CBM Indicator. Kredyt bankowy jest drugim – po środkach własnych – najpopularniejszym źródłem finansowania działalności MŚP, ale firmy chętnie korzystają również z kredytów inwestycyjnych czy kart kredytowych. Są zainteresowane także dodatkowymi usługami ze strony banków, np. doradztwem przy pozyskiwaniu środków UE. Ekspert wskazuje, że to przekłada się na lojalność klientów – przedsiębiorcy przywiązują się do banków i rzadko je zmieniają.

Przemysł

W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu

Z niemal 18 tys. robotów zainstalowanych w sektorze przetwórstwa przemysłowego Polska znajduje się na szóstym miejscu w UE. Jednak na 10 tys. pracowników zatrudnionych w tej branży przypada 54,6 robota, znacznie mniej niż nie tylko na Zachodzie, ale i w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Jednocześnie 76 proc. przedsiębiorców badanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zgadza się, że robotyzacja i automatyzacja będzie coraz bardziej stanowiła o przewadze konkurencyjnej firm na rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.