Już 35 proc. Polaków padło ofiarą cyberprzestępców. Nowe dane ClickMeeting

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Jedynie ⅓ z nas czuje się spokojna o swoje dane w sieci. Jednocześnie aż 65 proc. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem, a już 35 proc. miało do czynienia z cyberprzestępczością. Zabezpieczając się, najczęściej zwracamy uwagę na pliki cookies i ustawienia prywatności w komputerze i na telefonie. Co ciekawe badani coraz rzadziej korzystają z trybu incognito. Jednak wciąż tylko połowa ankietowanych zna narzędzia chroniące nas w świecie online. Polska platforma ClickMeeting po raz kolejny przeprowadziła badanie dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 65 proc. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem w sieci, a zaledwie 20 proc. czuje się bezpiecznie. Natomiast 16 proc. z nas nie czuje w tym kontekście obaw, a 19 proc. nie zastanawiało się nad tym.
Zaledwie ⅕ z nas czuje, że nasze dane są bezpieczne w sieci
Ankietowani zostali zapytani między innymi o to, czy czują się w sieci bezpiecznie w kontekście ochrony swoich danych. Jedynie 20 proc. badanych nie boi się o swoje dane, natomiast 41 proc. czuje się zabezpieczonych, jednak wolałoby bardziej. Aż 27 proc. nie czuje, że ich dane są chronione internecie, jednak chciałaby to zmienić, a 13 proc. badanych odpowiedziało, że nie zastanawiało się nad tymi kwestiami.
Ponad połowa Polaków zna narzędzia poprawiające bezpieczeństwo w sieci, ale o prywatność zawsze dba tylko 36 proc.
Jak się okazuje, ponad połowa (52 proc.) z nas zna narzędzia, które poprawiają bezpieczeństwo w sieci. Blisko ⅓ Polaków (28 proc.) nie zna takich rozwiązań, a 20 proc. badanych przyznaje, że nigdy ich nie szukała. Jednocześnie tylko 36 proc. ankietowanych deklaruje, że zawsze dba o swoją prywatność w wirtualnym świecie, a 56 proc. dba, ale nie za każdym razem, jednak się stara. Natomiast 6 proc. z nas nie myśli o tych kwestiach, ponieważ nie wie, jak o nie zadbać, a 1 proc. badanych nie robi tego, bo nie ma to dla nich znaczenia.
Najczęściej zwracamy uwagę na pliki cookies oraz ustawienia w komputerze i na telefonie
Badani zostali zapytani również o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Jak się okazało, Polacy najczęściej zwracają uwagę na pliki cookies (60 proc.), dbają o ustawienia prywatności na komputerze i na telefonie (63 proc.) oraz używają aplikacji blokujących śledzenie ruchu w przeglądarce (26 proc.). Inne sposoby, jakie wskazali ankietowani, to: szyfrowana poczta elektroniczna (21 proc.), korzystanie z trybu incognito w przeglądarce (19 proc., co ciekawe w 2022 roku aż 40 proc. badanych deklarowało korzystanie z tej opcji), korzystanie z VPN (12 proc.), używanie komunikatorów szyfrujących przesył danych (12 proc.) oraz szyfrowanie poufnych plików (11 proc.).
Już 35 proc. Polaków znalazło się w sytuacji wirtualnego niebezpieczeństwa
Połowa z nas nigdy nie miała do czynienia z zagrożeniem związanym z bezpieczeństwem w sieci. Natomiast 11 proc. Polaków doświadczyło takiego zagrożenia, a konkretnie phishingu (wyłudzenie danych poprzez podszywanie się pod inną osobę lub instytucję), kolejne 11 proc. doświadczyło wykorzystania przez malware (złośliwe oprogramowanie), a 13 proc. było ofiarą innej niebezpiecznej sytuacji. Jednocześnie 19 proc. nie znalazło się nigdy w takiej sytuacji, ale ktoś z ich bliskiej rodziny padł ofiarą cyberprzestępców.
Metodologia:
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia (od 18 do 34 roku życia 26 proc., od 35 do 54 roku 35 proc. i powyżej 55 roku 39 proc.). Kobiety stanowiły 52 proc. ankietowanych, a mężczyźni 48 proc. Badani to mieszkańcy miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców (40 proc.), od 5 do 20 tys. mieszkańców (11 proc.), od 20 do 100 tys. mieszkańców (20 proc.), od 100 do 500 tys. mieszkańców (17 proc.) i powyżej 500 tys. mieszkańców (12 proc.).

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.