Komunikaty PR

KOMPETENCJE CHMUROWE W POLSCE OBLAŁY EGZAMIN Z COVID-19

2020-04-28  |  15:45
Biuro prasowe
Kontakt
Biuro prasowe
Attention Marketing

ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Czas pandemii jest dla wielu firm sprawdzianem z transformacji cyfrowej. Udowadnia, że brakuje nie tylko narzędzi technologicznych, ale i kompetencji do błyskawicznego przestawienia na funkcjonowanie w świecie on-line. Raport IDG pokazuje czarno na białym: firmy w Polsce mają duży problem z kompetencjami chmurowymi.

Obecna rzeczywistość, na skalę wcześniej niespotykaną, oparła się na dostępności i niezawodności narzędzi do pracy i nauki zdalnej, rozwiązań IT wspierających biznes oraz utrzymaniu systemów i danych w chmurze. Firmy i instytucje stanęły w obliczu konieczności stawienia czoła nowym wyzwaniom. Główne z nich to zachowanie ciągłości biznesowej i operacyjnej oraz przedefiniowanie swojego podejścia do transformacji cyfrowej. Przetrwają te, które błyskawicznie dostosowują się do sytuacji nadzwyczajnej, spowodowanej przez COVID-19.

Dziś, dla wielu organizacji, to właśnie chmura jawi się jako jedno z najbardziej przełomowych rozwiązań technologicznych, pozwalające na dostosowanie biznesu do nowej rzeczywistości, bezpieczne przechowywanie i przetwarzanie danych, oraz znaczną redukcję kosztów IT i skalowalnośćmówi Michał Paschalis-Jakubowicz, CEO Oktawave.

Sytuacja jest tym bardziej poważna, że Polska od lat ciągnie się w ogonie krajów UE w zakresie adopcji rozwiązań chmurowych. Przyczyny takiego stanu pokazują wyniki badania „Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020”[1], zrealizowanego przez IDG na zlecenie Oktawave i 7bulls.com tuż przed eskalacją pandemii COVID-19 w Europie. Badanie zrealizowano na grupie osób zajmujących kierownicze stanowiska informatyczne w średnich i dużych firmach prowadzących działalność w Polsce. Wyniki wykazały, że to właśnie brak kompetencji chmurowych jest jedną z głównych przeszkód w transformacji cyfrowej. 

Menedżerom IT piętrzą się przeszkody

Respondenci wymienili aż 24 przeszkody stojące na drodze do transformacji chmurowej, które mają źródło głównie wewnątrz organizacji. Największą upatrują w braku odpowiednich kompetencji (28 proc.) oraz trudności z wyborem odpowiedniego rozwiązania technologicznego (26 proc.). 

Patrząc przez pryzmat posiadanej wiedzy i umiejętności, aż 89 proc. menedżerów IT napotyka największe trudności przed samą migracją do chmury. Za najtrudniejsze etapy transformacji chmurowej uważają planowanie procesu migracji do chmury (48 proc.) oraz analizę i projektowanie architektury przed migracją (41 proc.). Samo przeniesienie systemów i aplikacji do chmury jest problemem dla 33 proc. z nich.  

Blisko co drugi ankietowany (47 proc.) uważa, że kompetencje technologiczne (umiejętność zaprojektowania infrastruktury chmury i migracji) oraz pozatechnologiczne (prawne, regulacyjne, finansowe, zarządcze) w równym stopniu decydują o sukcesie transformacji chmurowej. Z kolei 35 proc. uważa, że skuteczna transformacja firmy do chmury jest niemożliwa bez twardych kompetencji technologicznych zespołu.

Najważniejsza jest świadomość, że prawidłowe zaplanowanie i zaprojektowanie migracji do chmury jest kluczowym elementem całego procesu. Największe efekty daje proces w pełni przemyślany i zaplanowany, włącznie z analizą opłacalności biznesowej. Pozwala to na uzyskanie optymalnego sposobu i architektury migracji, co pozytywnie wpływa na późniejszą eksploatacjękomentuje Katarzyna Materka, szefowa Działu Rozwiązań Cloud Computing, 7bulls.com.

Kluczowe kompetencje dla transformacji chmurowej

Zdaniem menedżerów IT kluczowe kompetencje do przeprowadzenia udanej transformacji chmurowej to umiejętność budowy i migracji aplikacji do platform chmurowych (40 proc.) oraz znajomość specyficznych technologii chmurowych jak Java, Python, Docker, Kubernetes (35 proc.). Co czwarty menedżer IT (26 proc.) uważa, że migracja do chmury nie będzie możliwa bez posiadania przez zespół kompetencji z zakresu technologii wirtualizacyjnych. 

W przypadku większości firm (43 proc. dużych i 48 proc. średnich) wybór rozwiązania chmurowego zależy właśnie od posiadanych kompetencji chmurowych. Tylko dla około jednej piątej (23 proc. dużych i 21 proc. średnich firm) posiadane kompetencje nie mają znaczenia przy wyborze technologii chmurowej lub dostawcy chmury, ponieważ wystarcza im wsparcie zewnętrzne.

Dla większości firm problem zaczyna się już na początku procesu transformacji chmurowej, z powodu braków kompetencyjnych. Obecna sytuacja wyraźnie pokazuje, że spora część firm będzie musiała poszukać pomocy u wyspecjalizowanych dostawców usług i technologii chmurowych. Posiadają oni bowiem odpowiednie kompetencje, aby taką transformację sprawnie przeprowadzić, przy okazji znacznie redukując koszt infrastruktury IT komentuje Maciej Kuźniar, COO Oktawave.

Wybierając dostawcę chmurowego,  menedżerowie IT kierują się też innymi kryteriami oceny, takimi jak zgodność z wymogami prawnymi (44 proc.), sposób zarządzania ryzykiem (37 proc.) oraz certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo (36 proc.). Liczą się również doświadczenie dostawcy w zakresie projektowania i wdrażania rozwiązań chmurowych (28 proc.), lokalizacja centrum danych (27 proc.) oraz sposób zarządzania danymi (25 proc.).

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Attention Marketing
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Transport

Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

Problemy społeczne

Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.