Malware coraz częściej podszywa się pod popularne aplikacje Androida
Bitdefender opublikował dokument „Coronavirus Report: Popular Android Apps Impersonated by Malware.” Jego autorzy sygnalizują niepokojący wzrost złośliwych aplikacji podszywających się pod znane programy na Androida, m.in Skype oraz Netflix.
Większość państw europejskich, a także Stany Zjednoczone wprowadziły szereg restrykcyjnych działań mających na celu powstrzymanie pandemii COVID-19. Większość czasu spędzamy w swoich domach, a interakcje międzyludzkie podtrzymywane są przez nowe technologie. Niezależnie od tego czy związane są z pracą, nauką czy też rozrywką. Gospodarstwa domowe stają się coraz bardziej uzależnione od inteligentnych urządzeń łączących się z siecią. Niestety, do nowej sytuacji próbują się dostosować też cyberprzestępcy. Analitycy Bitdefendera w ciągu trzech ostatnich miesięcy monitorowali pracę popularnych aplikacji mobilnych dla Androida, poszukując sklonowanych programów zawierających złośliwy kod. Niestety, rezultaty tych badań nie skłaniają do optymizmu, bowiem nastąpił prawdziwy wysyp fałszywych programów, imitujących aplikacje najczęściej używane przez domowników w czasie pandemii COVID-19, takie jak Skype czy Netflix. Autorzy raportu zwracają uwagę na poważny problem jakim jest pobieranie programów spoza Google Play. Z badań przeprowadzonych przez Bitdefendera wynika, że co dziesiąty użytkownik Androida instaluje aplikacje z alternatywnych źródeł, pomimo tego, że są one udostępnione za darmo na oficjalnej platformie Google.
Malware instalowany przez użytkowników smartfonów bądź tabletów pracujących pod kontrolą Androida, niemal zawsze działa według takich samych sprawdzonych wzorców. Ikona złośliwej aplikacji najczęściej zostaje ukryta, ponieważ nie oferuje ona żadnych pożytecznych funkcji. Natomiast program kontroluje w tle pracę przejętego terminala, nagrywa dźwięk, śledzi wiadomości tekstowe, a czasami też instaluje dodatkowe aplikacje.
Skype i Netflix na czele rankingu
Oprogramowania do komunikacji wideo biją w czasie pandemii rekordy popularności. Nie bez przyczyny więc, jednym z ulubionych celów hakerów stał się Skype. Bitdefender wykrył w Internecie ponad 100 fałszywych aplikacji podszywających się pod Skype’a. Nieświadomi użytkownicy mogą zainstalować na swoje urządzenia m.in trojany komputerowe InfoStealer, Banker, FakeInstaller czy oprogramowanie szpiegowskie DroidJack.
Hakerzy nie zapominają też popularnych platformach streamingowych. Bitdefender odnalazł niemal 100 fałszywych aplikacji próbujących naśladować Netflixa. W pierwszych trzech miesiącach pandemii największy przyrost malware’u podszywającego się pod ten serwis miał miejsce w Niemczech oraz Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, fałszywe aplikacje mają różne ikony - niektóre do złudzenia przypominają oryginał, inne wyraźnie od niego odbiegają. Złośliwe oprogramowanie występuje pod kilkoma postaciami. Jedną z nich jest Cerberus RAT - trojan zdalnego dostępu, podstępnie infiltrujący terminal ofiary. Tylko w jednym miesiącu Bitdefender wykrył blisko 20 plików trojanów Cerberus podszywających się pod aplikacje Netflix. Oprócz wymienionego trojana hakerzy wykorzystywali również programy szpiegujące DroidJack czy AndroRAT.
W raporcie Bitdefendera znajdują się też inne przykłady, a jeden z nich dotyczy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która ogłosiła, że pracuje nad aplikacją będącą źródłem informacji na temat COVID-19. Wkrótce po tej zapowiedzi pojawił się fałszywy program podszywający się pod WHO. Jego działanie jest wyjątkowo szkodliwe, bowiem odczytuje on wiadomości tekstowe, wykonuje połączenia telefoniczne, śledzi listę kontaktów oraz pozwala uzyskać przestępcy dostęp do kamery i mikrofonu. Ciekawostką jest fakt, iż serwer dowodzenia i kontroli aplikacji znajduje się w egipskim mieście Al Mansurah.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.