Malware coraz częściej podszywa się pod popularne aplikacje Androida
Bitdefender opublikował dokument „Coronavirus Report: Popular Android Apps Impersonated by Malware.” Jego autorzy sygnalizują niepokojący wzrost złośliwych aplikacji podszywających się pod znane programy na Androida, m.in Skype oraz Netflix.
Większość państw europejskich, a także Stany Zjednoczone wprowadziły szereg restrykcyjnych działań mających na celu powstrzymanie pandemii COVID-19. Większość czasu spędzamy w swoich domach, a interakcje międzyludzkie podtrzymywane są przez nowe technologie. Niezależnie od tego czy związane są z pracą, nauką czy też rozrywką. Gospodarstwa domowe stają się coraz bardziej uzależnione od inteligentnych urządzeń łączących się z siecią. Niestety, do nowej sytuacji próbują się dostosować też cyberprzestępcy. Analitycy Bitdefendera w ciągu trzech ostatnich miesięcy monitorowali pracę popularnych aplikacji mobilnych dla Androida, poszukując sklonowanych programów zawierających złośliwy kod. Niestety, rezultaty tych badań nie skłaniają do optymizmu, bowiem nastąpił prawdziwy wysyp fałszywych programów, imitujących aplikacje najczęściej używane przez domowników w czasie pandemii COVID-19, takie jak Skype czy Netflix. Autorzy raportu zwracają uwagę na poważny problem jakim jest pobieranie programów spoza Google Play. Z badań przeprowadzonych przez Bitdefendera wynika, że co dziesiąty użytkownik Androida instaluje aplikacje z alternatywnych źródeł, pomimo tego, że są one udostępnione za darmo na oficjalnej platformie Google.
Malware instalowany przez użytkowników smartfonów bądź tabletów pracujących pod kontrolą Androida, niemal zawsze działa według takich samych sprawdzonych wzorców. Ikona złośliwej aplikacji najczęściej zostaje ukryta, ponieważ nie oferuje ona żadnych pożytecznych funkcji. Natomiast program kontroluje w tle pracę przejętego terminala, nagrywa dźwięk, śledzi wiadomości tekstowe, a czasami też instaluje dodatkowe aplikacje.
Skype i Netflix na czele rankingu
Oprogramowania do komunikacji wideo biją w czasie pandemii rekordy popularności. Nie bez przyczyny więc, jednym z ulubionych celów hakerów stał się Skype. Bitdefender wykrył w Internecie ponad 100 fałszywych aplikacji podszywających się pod Skype’a. Nieświadomi użytkownicy mogą zainstalować na swoje urządzenia m.in trojany komputerowe InfoStealer, Banker, FakeInstaller czy oprogramowanie szpiegowskie DroidJack.
Hakerzy nie zapominają też popularnych platformach streamingowych. Bitdefender odnalazł niemal 100 fałszywych aplikacji próbujących naśladować Netflixa. W pierwszych trzech miesiącach pandemii największy przyrost malware’u podszywającego się pod ten serwis miał miejsce w Niemczech oraz Stanach Zjednoczonych. Co ciekawe, fałszywe aplikacje mają różne ikony - niektóre do złudzenia przypominają oryginał, inne wyraźnie od niego odbiegają. Złośliwe oprogramowanie występuje pod kilkoma postaciami. Jedną z nich jest Cerberus RAT - trojan zdalnego dostępu, podstępnie infiltrujący terminal ofiary. Tylko w jednym miesiącu Bitdefender wykrył blisko 20 plików trojanów Cerberus podszywających się pod aplikacje Netflix. Oprócz wymienionego trojana hakerzy wykorzystywali również programy szpiegujące DroidJack czy AndroRAT.
W raporcie Bitdefendera znajdują się też inne przykłady, a jeden z nich dotyczy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która ogłosiła, że pracuje nad aplikacją będącą źródłem informacji na temat COVID-19. Wkrótce po tej zapowiedzi pojawił się fałszywy program podszywający się pod WHO. Jego działanie jest wyjątkowo szkodliwe, bowiem odczytuje on wiadomości tekstowe, wykonuje połączenia telefoniczne, śledzi listę kontaktów oraz pozwala uzyskać przestępcy dostęp do kamery i mikrofonu. Ciekawostką jest fakt, iż serwer dowodzenia i kontroli aplikacji znajduje się w egipskim mieście Al Mansurah.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.