Międzynarodowa firma z branży usług czystości stawia na polskie talenty
· Warszawa jest bez dwóch zdań startupowym sercem Polski. To potężne zaplecze talentów, tętniący życiem węzeł logistyczny i rynek zbytu złożony z 2,5 mln konsumentów
· Stolica stanowi świetny poligon doświadczalny dla młodych, rozwijających się firm, które z jednej strony mogą wypróbować tu swoje usługi, a z drugiej - znajdują niezbędnych do rozwoju specjalistów, m.in. z branży IT i cybersecurity. W Warszawie pracuje dziś 24% polskich informatyków
· Z ich usług korzysta m.in. szwajcarska firma Batmaid z branży home wellness, która w 2017 r. założyła w Warszawie swój hub IT. Jej ośrodek zatrudnia dziesiątki specjalistów, dbających o rozwój infrastruktury technologicznej spółki na terenie całej Europy.
Wykształceni absolwenci kierunków ścisłych oraz kompetentne, stosunkowo niedrogie kadry technologiczne powoli stają się naszym znakiem rozpoznawczym w regionie CEE. Choć Polska wciąż zaliczana jest do kategorii rynków wschodzących, zachodzą tu liczne zmiany z obszaru digitalizacji. Na przestrzeni ostatnich lat nad Wisłą podejmowano wielokierunkowe działania na rzecz wzrostu nowoczesnych sektorów gospodarki, a w kraju funkcjonuje obecnie kilka istotnych hubów technologicznych o znaczeniu regionalnym, jak na przykład Wrocław czy Warszawa.
IT wspiera konsumenta
Rozwojowi polskiego sektora ICT w ostatnich miesiącach sprzyjała mocno druga fala cyfrowej transformacji. Według prognoz PMR, rynek ten w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat odnotuje średnioroczny wzrost o 4,8%, a pod koniec 2026 r. wart będzie ponad 65 mld PLN.
Warto dodać, że w 2020 roku studia informatyczne wybrało ponad 33 tys. osób, a sektor już dziś zasila ponad 554 tys. specjalistów IT, którzy swoje talenty i doświadczenie wykorzystują w spółkach z całego świata.
- Ostatni rok był prawdziwym boomem zapotrzebowania na polskich specjalistów z sektora ICT. Na każdy miesiąc 2021 przypadało nawet 2-3 razy więcej ofert pracy niż w analogicznym okresie w 2020 roku. Wzrosła wartość inwestycji w segmencie B2B, dostrzegliśmy ponadto zwiększenie udziału outsourcingu IT w całym sektorze usług w Polsce. Wykształcone kadry stanęły na czele wymuszonej pandemią transformacji cyfrowej i z sukcesem pomogły tysiącom firm przeprowadzić konsumentów przez ten trudny czas - mówi Tymon Terlikiewicz, CTO Batmaid, szwajcarskiego lidera branży czystości.
Co stolica może zaoferować międzynarodowej firmie?
Dużo. Warszawa, jako jedna z największych metropolii w CEE, pozwala szybko zdobyć doświadczenie rynkowe i poznać operujących w regionie inwestorów. Oprócz dogodnej lokalizacji, siłą miasta stołecznego jest jego ekosystem, pełen wydarzeń networkingowych, akceleratorów i funduszy kapitałowych.
Kulturę innowacji napędza także młoda kadra ekspertów z sektora IT/ICT, inżynierów i ekonomistów. Współdziałając z przyszłymi ,,jednorożcami”, przyczyniają się do zapuszczania korzeni nad Wisłą przez zagraniczne firmy. Jak wskazują badania Business Environment Assessment Study, Warszawa jest liderem pod względem dostępu do wykwalifikowanej kadry z notą, według skali własnej, szacowaną na 7,3/10. Wysoką ocenę dostępności notują w zasadzie wszystkie specjalności.
- Choć Batmaid działa na obszarze całej Europy, nasze technologiczne centrum, IT hub, zlokalizowaliśmy właśnie w Warszawie. Osadzenie tego strategicznego działu w stolicy Polski nie było przypadkowe: uzależniliśmy to od kosztów, zasobów oraz perspektyw, jakie oferuje nam lokalny rynek. Wybór okazała się strzałem w dziesiątkę. Centrum IT Batmaid pomaga nam dbać o stabilność i rozwój usług, szybko reagować na zmiany oraz utrzymywać najwyższy poziom ochrony danych naszych klientów - wyjaśnia Tymon Terlikiewicz.
Jak to zrobili w Polsce? Batmaid IT Hub w liczbach
Oczekiwania konsumentów wobec marek rosną, a na te potrzeby muszą odpowiedzieć dziś przedsiębiorstwa. Dlatego przed ogólnoeuropejską firmą, która wprowadza do miast usługi zamawiane przez aplikację mobilną, rysują się obecnie liczne wyzwania.
- Kluczem do przetrwania w zmiennych warunkach rynku staje się mocna, niezawodna warstwa informatyczna, za którą stoi zespół specjalistów. Najlepiej takich, którzy znają specyfikę rynku od podszewki. Dlatego w naszym warszawskim centrum postawiliśmy na ekspertów z Polski. To światowej klasy informatycy, programiści oraz profesjonaliści z branży cybersecurity. Mamy do nich ogromne zaufanie, na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za satysfakcję tysięcy naszych klientów – podkreśla Tymon Terlikiewicz.
Case study IT Hub Batmaid w Polsce pokazuje, jak ze startupu dopiero wchodzącego na polski grunt, stać się prężnie rozwijającym graczem i rzucać wyzwanie branży. Innowacyjne centrum technologiczne napędza biznes Batmaid w całej Europie już od ponad 4 lat. Zatrudnia ponad 30 specjalistów, a na pełne zbudowanie platformy technologicznej zainwestowano ponad 50 000 roboczogodzin. Za rozwiązaniami mobilnymi szwajcarskiego przedsiębiorstwa stoi dziś zaawansowana technologia, obejmująca topowe rozwiązania chmurowe oraz najnowocześniejszy software, dostosowany do współczesnych wymagań ochrony danych i bezpieczeństwa konsumentów.
Polski popyt na innowacje
Krajowych konsumentów zainteresowanych nowoczesnymi aplikacjami jest coraz więcej: dziś 80% Polaków uważa, że przydają się one w życiu codziennym, a co trzeci z nas chce korzystać z nich jeszcze częściej. Bo oprócz bogatego zagłębia talentów, Polska oferuje zarazem wielki, otwarty rynek, gdzie nowe usługi można wdrożyć i bezpiecznie przetestować. Mieszkańcy największych miast, takich jak Warszawa, z ciekawością przyglądają się zatem portfolio wchodzących do kraju dostawców, spodziewając się nowych standardów jakości.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.