Narzędzia wspierające zdalne badania UX
Potrzeba zestawienia dostępnych narzędzi
Badania moderowane (czyli prowadzone na żywo z udziałem moderatora) oraz wywiady pogłębione czy grupy fokusowe można prowadzić także za pomocą popularnych narzędzi wideokonferencyjnych, takich jak Zoom, Google Meet czy Whereby. Jeżeli jednak oczekujemy więcej (np. opcji skonfigurowania niemoderowanych testów zadaniowych czy sortowania kart), warto sięgnąć po wyspecjalizowane narzędzia takie jak Lookback, UserTesting, UserZoom i inne. Choć mogą one wydawać się podobne, występuje między nimi wiele różnic, które wpływają na pracę badacza.
Dotychczas nie było żadnego zestawienia, które w prosty sposób przedstawiałoby najważniejsze cechy dostępnych narzędzi, dlatego e-point przeprowadził ich analizę. Efektem jest przegląd, w którym uwzględniono wszystkie dostępne funkcje poszczególnych programów.
Na jakie funkcje narzędzi badawczych warto zwracać uwagę?
Przegląd przygotowany przez e-point uwzględnia 12 dostępnych programów i platform przeznaczonych konkretnie do prowadzenia badań. W ich doborze autorzy kierowali się własnymi doświadczeniami oraz popularnością i zaufaniem, którym narzędzia te cieszą się wśród badaczy wypowiadających się w serwisach branżowych, grupach na portalach społecznościowych czy na forach internetowych.
W analizie wzięto przede wszystkim pod uwagę cechy, na których samym badaczom e-point zależało najbardziej, czyli:
- możliwość prowadzenia badań moderowanych,
- możliwość nagrywania i edycji wideo,
- możliwość streamowania badania (np. do klienta),
- prosta instalacja przez respondenta.
To jednak nie wszystkie możliwości, jakie dają sprawdzone aplikacje. Wiele z nich ma wyspecjalizowane moduły do prowadzenia konkretnych typów badań (np. card-sorting czy tree-testing) oraz generowania heatmap. W polskich warunkach istotne mogą się też okazać instrukcje dla respondentów w rodzimym języku.
Większość uwzględnionych rozwiązań wspiera też rekrutację respondentów. Jeśli chcemy przeprowadzić szybką rekrutację według nieskomplikowanych kryteriów, a badany projekt jest po angielsku, taka funkcja z pewnością okaże się pomocna.
Niektóre z narzędzi posiadają dodatkowe funkcje, które nie zostały uwzględnione, a mogą okazać się szczególnie przydatne w niektórych zastosowaniach. Należą do nich m.in. kalendarz zaplanowanych badań, transkrypcja nagrań czy integracja z narzędziami do prototypowania takimi jak Sketch, Figma, Axure RP oraz InVision.
Finalnie w zestawieniu znalazło się 18 cech do porównania, które zdaniem zespołu e-point były najważniejsze i najbardziej uniwers`alne. Oczywiście cena jest jednym z nich. Wyniki zostały przedstawione w formie praktycznej tabeli, dzięki której z łatwością można porównać różne narzędzia według najważniejszych cech. Z pewnością zestawienie przyda się firmom, które rozpoczynają przygodę z badaniami zdalnymi, a także tym bardziej zaawansowanym, którzy mogą znaleźć w niej kilka inspiracji do poszerzenia warsztatu pracy.
https://www.e-point.pl/_file/new-site/ebooki-do-pobrania/e-point-narzedzia_do_zdalnych_badan-ux.pdf
Alternatywa dla badań tradycyjnych
Zestawienie pokazuje tylko najpopularniejsze narzędzia. Z pewnością pojawią się też kolejne, a te obecne dziś na rynku będą ulepszane. Już dziś widać, jak szybko dostawcy tych rozwiązań zareagowali na sytuację kryzysową, udostępniając materiały edukacyjne i organizując webinaria na temat organizacji badań zdalnych. Tym samym stały się one obiecującą alternatywą dla tych tradycyjnych - mogą być tańsze, szybsze i efektywniejsze. Teraz jednak są po prostu jedyną bezpieczną opcją dla badaczy i respondentów.
_____________________________________________________________
O autorze: Ula Malewska - UX Designer & Researcher w e-point SA. Ma ponad 10 lat doświadczenia zawodowego w branży IT. W e-point projektuje i bada portale, serwisy informacyjne i e-commerce. Badania z użytkownikami traktuje jako nieodłączny element procesu projektowania. Prowadziła badania dla takich klientów jak: ING Bank Śląski, Bank Pekao, Allianz, RTV EURO AGD, BIK, Bank Pocztowy, Aleo, Leifheit.
O e-point: firma od ponad 20 lat realizuje złożone, międzynarodowe projekty informatyczne: buduje, rozwija i utrzymuje portale i platformy wspierające sprzedaż, wykorzystując najnowsze technologie tworzenia oprogramowania. Spółka dostarcza również Progressive Web Applications (PWA), Trusted Web Applications (TWA) oraz rozwiązania Product Information Management (PIM).
W swoim portfolio posiada takie firmy jak: innogy Stoen Operator, Adamed, Forte, ING, Inter Cars, Morele.net, Aleo, Leifheit, PZU, CCC, NN Investment Partners czy BNP Paribas.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.