Komunikaty PR

Narzędzia wspierające zdalne badania UX

2020-05-04  |  10:00
Do pobrania pdf ( 13.22 MB )

Potrzeba zestawienia dostępnych narzędzi

Badania moderowane (czyli prowadzone na żywo z udziałem moderatora) oraz wywiady pogłębione czy grupy fokusowe można prowadzić także za pomocą popularnych narzędzi wideokonferencyjnych, takich jak Zoom, Google Meet czy Whereby. Jeżeli jednak oczekujemy więcej (np. opcji skonfigurowania niemoderowanych testów zadaniowych czy sortowania kart), warto sięgnąć po wyspecjalizowane narzędzia takie jak Lookback, UserTesting, UserZoom i inne. Choć mogą one wydawać się podobne, występuje między nimi wiele różnic, które wpływają na pracę badacza.

Dotychczas nie było żadnego zestawienia, które w prosty sposób przedstawiałoby najważniejsze cechy dostępnych narzędzi, dlatego e-point przeprowadził ich analizę. Efektem jest przegląd, w którym uwzględniono wszystkie dostępne funkcje poszczególnych programów.

Na jakie funkcje narzędzi badawczych warto zwracać uwagę?

Przegląd przygotowany przez e-point uwzględnia 12 dostępnych programów i platform przeznaczonych konkretnie do prowadzenia badań. W ich doborze autorzy kierowali się własnymi doświadczeniami oraz popularnością i zaufaniem, którym narzędzia te cieszą się wśród badaczy wypowiadających się w serwisach branżowych, grupach na portalach społecznościowych czy na forach internetowych.

W analizie wzięto przede wszystkim pod uwagę cechy, na których samym badaczom e-point zależało najbardziej, czyli:

  • możliwość prowadzenia badań moderowanych,
  • możliwość nagrywania i edycji wideo,
  • możliwość streamowania badania (np. do klienta),
  • prosta instalacja przez respondenta.

To jednak nie wszystkie możliwości, jakie dają sprawdzone aplikacje. Wiele z nich ma wyspecjalizowane moduły do prowadzenia konkretnych typów badań (np. card-sorting czy tree-testing) oraz generowania heatmap. W polskich warunkach istotne mogą się też okazać instrukcje dla respondentów w rodzimym języku.

Większość uwzględnionych rozwiązań wspiera też rekrutację respondentów. Jeśli chcemy przeprowadzić szybką rekrutację według nieskomplikowanych kryteriów, a badany projekt jest po angielsku, taka funkcja z pewnością okaże się pomocna.

Niektóre z narzędzi posiadają dodatkowe funkcje, które nie zostały uwzględnione, a mogą okazać się szczególnie przydatne w niektórych zastosowaniach. Należą do nich m.in. kalendarz zaplanowanych badań, transkrypcja nagrań czy integracja z narzędziami do prototypowania takimi jak Sketch, Figma, Axure RP oraz InVision.

Finalnie w zestawieniu znalazło się 18 cech do porównania, które zdaniem zespołu e-point były najważniejsze i najbardziej uniwers`alne. Oczywiście cena jest jednym z nich. Wyniki zostały przedstawione w formie praktycznej tabeli, dzięki której z łatwością można porównać różne narzędzia według najważniejszych cech. Z pewnością zestawienie przyda się firmom, które rozpoczynają przygodę z badaniami zdalnymi, a także tym bardziej zaawansowanym, którzy mogą znaleźć w niej kilka inspiracji do poszerzenia warsztatu pracy.

https://www.e-point.pl/_file/new-site/ebooki-do-pobrania/e-point-narzedzia_do_zdalnych_badan-ux.pdf

Alternatywa dla badań tradycyjnych

Zestawienie pokazuje tylko najpopularniejsze narzędzia. Z pewnością pojawią się też kolejne, a te obecne dziś na rynku będą ulepszane. Już dziś widać, jak szybko dostawcy tych rozwiązań zareagowali na sytuację kryzysową, udostępniając materiały edukacyjne i organizując webinaria na temat organizacji badań zdalnych. Tym samym stały się one obiecującą alternatywą dla tych tradycyjnych - mogą być tańsze, szybsze i efektywniejsze. Teraz jednak są po prostu jedyną bezpieczną opcją dla badaczy i respondentów.

_____________________________________________________________

O autorze: Ula Malewska - UX Designer & Researcher w e-point SA. Ma ponad 10 lat doświadczenia zawodowego w branży IT. W e-point projektuje i bada portale, serwisy informacyjne i e-commerce. Badania z użytkownikami traktuje jako nieodłączny element procesu projektowania. Prowadziła badania dla takich klientów jak: ING Bank Śląski, Bank Pekao, Allianz, RTV EURO AGD, BIK, Bank Pocztowy, Aleo, Leifheit.

O e-point: firma od ponad 20 lat realizuje złożone, międzynarodowe projekty informatyczne: buduje, rozwija i utrzymuje portale i platformy wspierające sprzedaż, wykorzystując najnowsze technologie tworzenia oprogramowania. Spółka dostarcza również Progressive Web Applications (PWA), Trusted Web Applications (TWA) oraz rozwiązania Product Information Management (PIM).

W swoim portfolio posiada takie firmy jak: innogy Stoen Operator, Adamed, Forte, ING, Inter Cars, Morele.net, Aleo, Leifheit, PZU, CCC, NN Investment Partners czy BNP Paribas.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.