Komunikaty PR

Narzędzia wspierające zdalne badania UX

2020-05-04  |  10:00
Do pobrania pdf ( 13.22 MB )

Potrzeba zestawienia dostępnych narzędzi

Badania moderowane (czyli prowadzone na żywo z udziałem moderatora) oraz wywiady pogłębione czy grupy fokusowe można prowadzić także za pomocą popularnych narzędzi wideokonferencyjnych, takich jak Zoom, Google Meet czy Whereby. Jeżeli jednak oczekujemy więcej (np. opcji skonfigurowania niemoderowanych testów zadaniowych czy sortowania kart), warto sięgnąć po wyspecjalizowane narzędzia takie jak Lookback, UserTesting, UserZoom i inne. Choć mogą one wydawać się podobne, występuje między nimi wiele różnic, które wpływają na pracę badacza.

Dotychczas nie było żadnego zestawienia, które w prosty sposób przedstawiałoby najważniejsze cechy dostępnych narzędzi, dlatego e-point przeprowadził ich analizę. Efektem jest przegląd, w którym uwzględniono wszystkie dostępne funkcje poszczególnych programów.

Na jakie funkcje narzędzi badawczych warto zwracać uwagę?

Przegląd przygotowany przez e-point uwzględnia 12 dostępnych programów i platform przeznaczonych konkretnie do prowadzenia badań. W ich doborze autorzy kierowali się własnymi doświadczeniami oraz popularnością i zaufaniem, którym narzędzia te cieszą się wśród badaczy wypowiadających się w serwisach branżowych, grupach na portalach społecznościowych czy na forach internetowych.

W analizie wzięto przede wszystkim pod uwagę cechy, na których samym badaczom e-point zależało najbardziej, czyli:

  • możliwość prowadzenia badań moderowanych,
  • możliwość nagrywania i edycji wideo,
  • możliwość streamowania badania (np. do klienta),
  • prosta instalacja przez respondenta.

To jednak nie wszystkie możliwości, jakie dają sprawdzone aplikacje. Wiele z nich ma wyspecjalizowane moduły do prowadzenia konkretnych typów badań (np. card-sorting czy tree-testing) oraz generowania heatmap. W polskich warunkach istotne mogą się też okazać instrukcje dla respondentów w rodzimym języku.

Większość uwzględnionych rozwiązań wspiera też rekrutację respondentów. Jeśli chcemy przeprowadzić szybką rekrutację według nieskomplikowanych kryteriów, a badany projekt jest po angielsku, taka funkcja z pewnością okaże się pomocna.

Niektóre z narzędzi posiadają dodatkowe funkcje, które nie zostały uwzględnione, a mogą okazać się szczególnie przydatne w niektórych zastosowaniach. Należą do nich m.in. kalendarz zaplanowanych badań, transkrypcja nagrań czy integracja z narzędziami do prototypowania takimi jak Sketch, Figma, Axure RP oraz InVision.

Finalnie w zestawieniu znalazło się 18 cech do porównania, które zdaniem zespołu e-point były najważniejsze i najbardziej uniwers`alne. Oczywiście cena jest jednym z nich. Wyniki zostały przedstawione w formie praktycznej tabeli, dzięki której z łatwością można porównać różne narzędzia według najważniejszych cech. Z pewnością zestawienie przyda się firmom, które rozpoczynają przygodę z badaniami zdalnymi, a także tym bardziej zaawansowanym, którzy mogą znaleźć w niej kilka inspiracji do poszerzenia warsztatu pracy.

https://www.e-point.pl/_file/new-site/ebooki-do-pobrania/e-point-narzedzia_do_zdalnych_badan-ux.pdf

Alternatywa dla badań tradycyjnych

Zestawienie pokazuje tylko najpopularniejsze narzędzia. Z pewnością pojawią się też kolejne, a te obecne dziś na rynku będą ulepszane. Już dziś widać, jak szybko dostawcy tych rozwiązań zareagowali na sytuację kryzysową, udostępniając materiały edukacyjne i organizując webinaria na temat organizacji badań zdalnych. Tym samym stały się one obiecującą alternatywą dla tych tradycyjnych - mogą być tańsze, szybsze i efektywniejsze. Teraz jednak są po prostu jedyną bezpieczną opcją dla badaczy i respondentów.

_____________________________________________________________

O autorze: Ula Malewska - UX Designer & Researcher w e-point SA. Ma ponad 10 lat doświadczenia zawodowego w branży IT. W e-point projektuje i bada portale, serwisy informacyjne i e-commerce. Badania z użytkownikami traktuje jako nieodłączny element procesu projektowania. Prowadziła badania dla takich klientów jak: ING Bank Śląski, Bank Pekao, Allianz, RTV EURO AGD, BIK, Bank Pocztowy, Aleo, Leifheit.

O e-point: firma od ponad 20 lat realizuje złożone, międzynarodowe projekty informatyczne: buduje, rozwija i utrzymuje portale i platformy wspierające sprzedaż, wykorzystując najnowsze technologie tworzenia oprogramowania. Spółka dostarcza również Progressive Web Applications (PWA), Trusted Web Applications (TWA) oraz rozwiązania Product Information Management (PIM).

W swoim portfolio posiada takie firmy jak: innogy Stoen Operator, Adamed, Forte, ING, Inter Cars, Morele.net, Aleo, Leifheit, PZU, CCC, NN Investment Partners czy BNP Paribas.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dalsze prace nad uproszczeniami we wspólnej polityce rolnej. Celem jest ich wejście w życie w styczniu 2026 roku

Przed przerwą wakacyjną w Parlamencie Europejskim rozpoczęły się prace nad ogłoszonym w maju kolejnym Omnibusem – pakietem uproszczeń istotnym z punktu widzenia rolników. Chodzi m.in. o uproszczenie pewnych obowiązków w sprawozdawczości, ułatwienia dla drobnych rolników czy ograniczenie kontroli. Zdaniem europosłanki PO propozycje KE to przykład wsłuchiwania się w postulaty rolników, co jest potrzebne także przy kształtowaniu wspólnej polityki rolnej.

Finanse

Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy

Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.

Konsument

Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach

Ostatnie badania wskazują na pewną poprawę w świadomości ekonomicznej Polaków, zwłaszcza na temat konieczności oszczędzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostępnych do tego narzędzi oraz systemu podatkowego wciąż są poważne deficyty w wiedzy. Polacy mają świadomość, że podnoszenie swoich kompetencji pozytywnie wpłynie na ich budżety domowe, ale mało się mówi o tym, że od tego zależy też przyszły dobrobyt kraju. Dlatego też edukacja finansowa i ekonomiczna powinna się wkrótce stać elementem nauczania na jak najwcześniejszym etapie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.