Oszuści podszywający się pod PGE wpadli w ręce policji
Funkcjonariusze z Komendy Głównej Policji zajmujący się zwalczaniem cyberprzestępców oraz komendy wojewódzkiej w Katowicach zatrzymali dwóch hakerów podszywających się pod Polską Grupę Energetyczną. Dwaj mężczyźni w ciągu tylko 14 dni wysłali ponad milion SMS–ów z informacją o rzekomej niedopłacie na rachunku za prąd. Wiadomości zawierały link do fałszywej strony płatności, na której wyłudzali od swoich ofiar wrażliwe dane. Hakerów złapano na gorącym uczynku w jednym z opolskich hoteli.
Phishing w ostatnim czasie mocno przybiera na sile. CERT Polska zarejestrował w ubiegłym roku łącznie 29 483 unikalnych incydentów cyberbezpieczeństwa. Najczęstszym typem ataków był właśnie phishing - stanowiący niemal 77 proc. wszystkich obsłużonych przypadków. Jest to wzrost o 196 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.
Wiele wskazuje na to, że w tym roku liczba tego typu incydentów się nie zmniejszy. W kwietniu oraz maju systemy telemetryczne firmy Bitdefendera wykryły niebezpiecznego trojana FluBota rozpowszechnianego za pośrednictwem wiadomości SMS. Co ciekawe, na liście najczęściej atakowanych przez tego szkodnika krajów znalazła się Polska.
- Choć oszuści stosują od lat tę samą metodą, to jednak wysyłane przez nich wiadomości są coraz bardziej dopracowane. Nie zawierają błędów gramatycznych, ortograficznych czy literówek, co wcześniej zdarzała się dość często. W rezultacie potencjalne ofiary połykają haczyk. Poza tym widoczny jest wzrost smishingu, czyli wysyłania wiadomości SMS, w których oszuści podszywają się pod operatorów telekomunikacyjnych, firmy kurierskie, banki czy dostawców energii jak w przypadku oszustów złapanych na Śląsku. Według ubiegłorocznego raportu firmy Bitdefender opisującego zachowania online konsumentów, oszustwa telefoniczne oraz phishing stanowiły 59 proc. wszystkich cyberzagrożeń - podsumowuje Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.