Komunikaty PR

Phishing coraz groźniejszy – atak występuje średnio co 23 minuty

2022-10-20  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

W minionym roku CERT Polska odnotował prawie 30 tysięcy unikalnych incydentów cyberbezpieczeństwa. Trzy czwarte z nich dotyczyło ataków phishingowych, które stanowią najpopularniejsze cyberzagrożenie w kraju. Podczas trwającego właśnie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa, eksperci F5 wyjaśniają istotę ataków phishingowych i podpowiadają jak się przed nimi chronić.  

Cyberprzestępcy są jak włamywacze, działają po cichu i w ukryciu, unikając hałasu i rozgłosu. Dlatego cierpliwie obserwują i namawiają nas do wpuszczenia ich do naszego domu. Krótko mówiąc, chcą abyśmy sami ich wpuścili i nieświadomie zgodzili się na kradzież. Właśnie takim działaniem jest phishing. To sposób w jaki włamywacze (cyberprzestępcy) dostają się do Twojego domu (Twoich krytycznych systemów i wrażliwych danych). Skuteczne ataki phishingowe dostarczają napastnikom skradzione dane uwierzytelniające, które pozwalają im po prostu "wejść" do Twojej firmy, czy prywatnych materiałów i uzyskać dostęp do celów, które sobie upatrzyli. 

Istotą ataku phishingowego jest samodzielne przekazanie cyberprzestępcy danych uwierzytelniających, które umożliwiają dostęp do konta bankowego, w mediach społecznościowych i do innych miejsc wrażliwych. Za pomocą podrobionej strony, kontaktu telefonicznego czy formularza internetowego zdobywane są dane logowania lub udostępniany w trybie live ekran. W ten sposób de facto otwieramy drzwi złodziejowi. Witryny phishingowe wyglądają również bardzo podobnie do tych prawdziwych, które mają imitować. Nic dziwnego, że tak wielu użytkowników daje się nabrać na te działania i przekazuje samodzielnie dane dostępowe. – tłumaczy Ireneusz Wiśniewski, dyrektor zarządzający F5 w Polsce. 

Nieoczywiste podejście do zwalczania zagrożenia  

Ponieważ wiele firm nadal przechodzi przez cyfrową transformację, wykorzystanie tej metody ataku znacznie przyspieszyło, a wynikające z niej szkody są coraz bardziej widoczne. Atakujący nie muszą dziś opracowywać skomplikowanych schematów, aby wymusić wejście do firm - mogą po prostu zainwestować w przekonanie niczego niepodejrzewających użytkowników do przekazania swoich danych uwierzytelniających. 

Co zatem mogą zrobić przedsiębiorstwa, aby chronić swoje wirtualne procesy przed incydentami związanymi z bezpieczeństwem i oszustwami?  

Samo usunięcie z sieci stron phishingowych nie wystarczy, aby zwalczyć kradzieże danych. Atakujący mogą z łatwością tworzyć nowe witryny. Gdy usuniemy jedną, w innym miejscu pojawia się kolejna. Może to często przerodzić się w niekończącą się bitwę na śmierć i życie, która wcale nie prowadzi do większego bezpieczeństwa aplikacji i naszych danych.  

– Naszym zdaniem, warto rozważyć alternatywne podejście. Załóżmy, że pewien procent naszych legalnych użytkowników padnie ofiarą ataków phishingowych i ich dane uwierzytelniające zostaną skradzione. Wówczas możemy odpowiednio zabezpieczyć nasze systemy przed infiltracją. Kiedy zmienimy perspektywę, zdamy sobie sprawę, że identyfikacja i łagodzenie ataków na bezpieczeństwo i oszustwa, które wynikają z kradzieży danych uwierzytelniających, stają się jednym z naszych głównych celów. Dostosowanie naszego podejścia pomaga nam chronić nasze aplikacje online przed szeregiem ataków phishingowych, które prawdopodobnie są regularnie przeprowadzane przeciwko nim – wyjaśnia Josh Goldfarb, ekspert rozwiązań anty-fraudowych w F5.  

Sprawdzone w boju metody ochrony przed phishingiem  

Istnieje szereg strategii, które możemy zastosować w celu zmniejszenia ryzyka związanego z kradzieżą danych uwierzytelniających. Dlatego wyróżniliśmy trzy kluczowe metody, które pozwolą podnieść poziom bezpieczeństwa w Twojej firmie.  

  • Wyeliminowanie automatyzacji – Atakujący budują bazy danych skradzionych poświadczeń, które gromadzą z różnych źródeł, między innymi z phishingu. Te skradzione informacje są często masowo testowane za pomocą botów. Poświadczenia, które są ważne, są następnie często wykorzystywane do popełniania oszustw polegających na przejęciu konta (ATO – ang. Account Takeover) i oszustw ręcznych. Eliminacja tych automatycznych ataków nie tylko zmniejsza to ryzyko, ale również redukuje koszty infrastruktury związane z niepożądanym ruchem niezwiązanym z człowiekiem (botami). 

  • Zatrzymanie przejęcia konta (ang. Stop Account Takeover) – Atakujący mogą wykorzystać skradzione dane uwierzytelniające do zalogowania się na skradzione konta. Dzięki temu zyskują możliwość podszycia się pod prawowitych użytkowników i mogą wykorzystać ten dostęp do popełnienia przestępstwa. Takie „ręczne” oszustwa powodują oczywiście straty ponoszone przez firmy, które padają ofiarą takich incydentów. Dlatego kluczowe jest sprawne i szybkie wykrywanie skutków przejęcia konta (ATO), co zapobiega potencjalnym szkodom i stratom.  

  • Monitorowanie ruchu użytkowników – Zwiększone ryzyko oszustwa często powoduje, że firmy wprowadzają bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące potwierdzenia swojej tożsamości, stosując metodę uwierzytelniania wielopoziomowego – MFA (ang. multi-factor authentication). Niestety, takie podejście jest uciążliwe dla zwykłych klientów, bowiem wymaga od nich dokonania większej liczby czynności w trakcie logowania. Jednocześnie atakujący mają metody automatycznego obchodzenia zabezpieczeń MFA. I tutaj kluczowe staje się monitorowanie ruchu użytkowników. Gdy wiemy, jaki ruch jest pożądany, mamy mniejsze szanse utrudnień dla realnych klientów i możemy skupić się na powstrzymaniu napastników. 

– Ataki phishingowe pozostaną i prawdopodobnie będą się nasilać. Na szczęście mamy środki do ich zwalczania. Koncentrując się na ryzyku kradzieży danych uwierzytelniających, firmy mogą skupić swoje wysiłki na ograniczeniu strat wynikających z incydentów związanych z bezpieczeństwem i oszustwami. Chociaż nie ma sposobu na złagodzenie całego ryzyka, podjęcie kroków w celu wyeliminowania automatyzacji, zatrzymania ATO i zmniejszenia tarcia może zapewnić firmom stały strumień przychodów od legalnych klientów, przy jednoczesnym zmniejszeniu strat spowodowanych przez boty i oszustwa – podsumowuje Ireneusz Wiśniewski.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic Biuro prasowe
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal
IT i technologie realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży
2024-07-23 | 06:00

realme 12 w promocyjnej cenie na start sprzedaży

Główny aparat realme 12 o rozdzielczości 50MP oraz matryca SONY LYT-600 z optyczną stabilizacją obrazu (OIS) zapewnia doskonałą jakość zdjęć, zwłaszcza w warunkach słabego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.