Komunikaty PR

Phishing po pandemii: oszuści znowu podszywają się pod znane marki

2022-11-23  |  01:00
Biuro prasowe

Cyberprzestępcy zaczynają wracać na utarte, przetestowane ścieżki. W czasie pandemii oszuści bazowali na zamieszaniu związanym ze szczepionkami, lekami czy zdalną pracą. Badania przeprowadzone przez systemy telemetryczne Bitdefender od maja do października pokazują wyraźną zmianę trendu. Napastnicy znowu najchętniej podszywają się pod znane międzynarodowe marki. Dwa pierwsze miejsca w tym specyficznym rankingu przygotowanym przez Bitdefendera zajmują Amazon (43,79 proc) oraz DHL (23,11 proc).

 

Co ciekawe, w maju jedna czwarta wszystkich kampanii phishingowych przechwyconych w globalnej sieci Bitdefender dotyczyła DHL, a oszuści fałszowali usługi logistyczne, kurierskie, dostarczania paczek i poczty ekspresowej. W 27 proc. przypadków podszywano się pod usługi e-commerce, przetwarzanie w chmurze, reklamy online i cyfrowe usługi przesyłania strumieniowego Amazon. Wiadomości podszywające się pod DHL i Amazon odpowiadały za ponad połowę wszystkich ataków phishingowych wymierzonych w konsumentów w maju.

 

Podczas gdy akcje podszywające się pod DHL podążały podobną ścieżką przez sześć miesięcy, kampanie wykorzystujące Amazon niemal podwoiły się pomiędzy czerwcem a październikiem, osiągając swój szczyt w październiku z udziałem 56,8 proc.

 

Firmy technologiczne w ścisłej czołówce.

W czołowej piętnastce sporządzonej przez Bitdefendera znajduje się kilka spółek technologicznych.  Poza wymienioną wcześniej dwójką oszuści lubią powoływać się na Microsoft, który zajmuje trzecie miejsce na liście Bitdefendera z 13 proc. udziałem. Liczba ta jest wyższa, jeśli weźmiemy pod uwagę 2,2 proc. dodatkowych oszustw podszywających się pod należącą do Microsoftu platformę współpracy Sharepoint. Często są to bardzo lukratywne ataki na służbową pocztę e-mail (BEC).Natomiast siódme miejsce przypadło firmie Google -1,3 proc. W tym przypadku cyberprzestępcy najczęściej podszywali się pod Gmaila, Dysk Google i YouTube. Kampanie spamowe często wykorzystują rzeczywiste adresy Gmail, aby uniknąć wykrycia przez rozwiązania bezpieczeństwa, dostarczając sfałszowane dokumenty Google i przekierowując linki.

 

Dziesiąte miejsce na liści przypadło firmie Apple, aczkolwiek współczynnik 0,7 proc. świadczy o tym, że koncern nie należy do ulubieńców internetowych oszustów. Niemniej specjaliści z Bitdefendera zwracają uwagę na fakt, iż liczby są prawdopodobnie wyższe, biorąc pod uwagę, że nie każdy użytkownik urządzeń Apple’a ma zainstalowane rozwiązanie bezpieczeństwa do wykrywania i rejestrowania cyberataków.

 

Niegdyś cyberoszuści bardzo chętnie podszywali się pod Adobe, aby zachęcić potencjalne ofiary do pobrania plików Flash, które zawierały złośliwe oprogramowanie. Jednak w 2020 Adobe zakończyło wsparcie dla programu Flash Player i od tego czasu jest zaledwie małym punkcikiem na radarze Bitdefendera. Oszustwa związane z Adobe stanowią 0,38 proc. wszystkich incydentów związanych z pocztą e-mail śledzonych w ciągu sześciu miesięcy. Pewnego rodzaju ciekawostką jest wskaźnik podszywania się oszustów pod Facebooka, który wynosi zaledwie 0,17 proc.

 

Banki i usługi finansowe

Bankowość i usługi finansowe od samego początku należą do najbardziej obleganych obszarów, jeśli chodzi o podszywanie się pod markę. Na liście Bitdefendera znalazło się aż sześciu reprezentantów tego sektora. Standard Bank (4,29 proc.), Bank of America (1,01 proc.), Wells Fargo (0,88 proc.), PayPal (0,58 proc.), Western Union (0,22 proc.) i HSBC Bank (0,15 proc.). Ataki podszywające się pod bankowość jako sektor odpowiadają za 7,13 proc. ataków phishingowych, mających na celu pozyskanie danych z kart płatniczych lub danych uwierzytelniających do serwisów.

 

Lista Bitdefendera

15 marek, pod które najczęściej podszywają się oszuści posługujący się phishingiem (maj-październik 2022).

 

  1. Amazon - 43,79 proc.
  2. DHL - 23,11 proc.
  3. Microsoft - 12,98 proc.
  4. Netflix - 7,60 proc.
  5. Standard Bank - 4,29 proc.
  6. Sharepoint - 2,19 proc.
  7. Google - 1,30 proc.
  8. Bank of America - 1.01 proc.
  9. Wells Fargo - 0,88 proc.
  10. Apple - 0,70 proc.
  11. PayPay - 0,58 proc.
  12. Adobe - 0,38 proc.
  13. Western Union - 0,22 proc.
  14. Facebook - 0,17 proc.
  15. HSBC Bank - 0,15 proc.

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.